مالک حد پور سراج هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور داشته است از احساس غرور وصف‌ناشدنی اش زمانی که بعد از سه روز همراه با دیگر همرزمانش وارد خرمشهر شده و سجده ای که بر خاک این شهر کرده است، گفت.

پایگاه خبری تئاتر: مالک حدپور سراج بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ایران که از جمله هنرمندان خوزستانی فعال محسوب می شود درباره حضورش در عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد گفت: چون من خوزستانی هستم از آغاز جنگ تحمیلی در جریان این واقعه تلخ قرار داشتم و درگیر جنگ بودم. البته در مواقعی که وقت آزاد داشتم نیز در آبادان تئاتر کار می کردم.

وی ادامه داد: در سال 61 من جوانی 21 ساله بودم که از ابتدا در عملیات بیت المقدس که با اسم رمز «یا علی ابن ابیطالب» همراه بود حضور داشتم. احساسی که روز سوم خرداد در زمان ورودمان به شهر خرمشهر بعد از سه روز تلاش به من دست داد هنوز بعد از گذشت سال‌ها وصف‌ناشدنی است. چون خود من درگیر عملیات آزادسازی بودم احساس غرور بسیاری می کردم و مشتاقانه انتظار ورود به شهر را همراه با دیگر همرزمانم می کشیدم.

این هنرمند یادآور شد: زمانی که وارد شهر شدم اولین کاری که کردم بوسیدن خاک خرمشهر بود. سجده شکر به جا آورده و از خداوند سپاسگزاری کردم که حتی یک متر از خاک کشورم به دست دشمن نیفتاده است. اشکی که می ریختم هم اشک شوق بود و هم اشک مدت‌ها دوری از این شهر. بسیار خوشحال بودم که در این واقعه سهیم هستم و از اینکه تنها ناظر ماجرا نبودم احساس خجالت نمی کردم.

بازیگر فیلم سینمایی «ملکه» با تاکید بر احساس وصف ناشدنی که از آزادسازی خرمشهر و حضور در این حماسه بزرگ داشته است، متذکر شد: خدا را شکر می کنم که در کنار افرادی بودم که با افتخار وارد خاک خرمشهر شدند. من دوستان بسیاری را در این عملیات از دست دادم، حتی برادرم که در شب عملیات بیت المقدس با ما بود، مجروح شد و امروز یکی از جانبازان جنگ محسوب می‌شود. من این واقعه عظیم را به همه کسانی که در آن جریان حضور داشتند و هنوز پیش ما هستند، به افرادی که در این راه شهید شدند و همچنین به همه مردم بزرگ کشورم تبریک می گویم. می دانم که مردم قدر افرادی را که در جنگ بودند و حماسه آفریدند، می دانند.

حدپور سراج درباره وضعیت خانواده اش در آن مقطع زمانی عنوان کرد: همسر و فرزندم مسیح که چند ماه بیشتر نداشت و در حال حاضر به عنوان صدابردار در سینمای ایران مشغول به فعالیت است، در آن زمان در شهر آبادان بودند و نگران از اینکه من زنده به آبادان باز می گردم یا اینکه در این عملیات شهید خواهم شد. باید از زبان همسرم نگرانی ها و وضعیت روحی اش را بشنوید چون ما خودمان در بطن ماجرا قرار داشتیم اما وضعیت افرادی که از بیرون این وضعیت را دنبال می کردند نیز شنیدنی است.

کارگردان نمایش «بن بست هنرمند، پلاک هشت» تصریح کرد: در نهایت این اتفاق بزرگ رخ داد و خوشبختانه ما توانستیم خاک کشورمان را از دست دشمن پس بگیریم. یادآوری این خاطرات هنوز برای من بسیار تکان‌دهنده و البته لذت بخش است. صدام عنوان کرده بود که اگر توانستید خاک خرمشهر را پس بگیرید من کلید بغداد را به شما خواهم داد. بنابراین از نظر عراقی ها بازپس‌گیری خرمشهر امری محال به حساب می آمد و آنها خودشان را پیروز میدان می دانستند اما این استحکام عراقی ها نتوانست جلو اراده بچه های ایرانی را بگیرد.

این هنرمند تئاتر درباره تاثیری که این اتفاق در نگارش و کارگردانی آثار نمایشی وی دارد، توضیح داد: من هرگاه متنی را می نویسم ناخودآگاه بخشی از خاطرات جنگ و خرمشهر برایم زنده می شود و آنها را در آثارم به کار می برم. معتقدم پرداختن به موضوع دفاع مقدس در تئاتر حتی اگر کاری شعاری و کلیشه ای هم باشد باز قابل تقدیر است چون با هر نمایشی که در این زمینه اجرا می شود نام و یاد افراد فداکاری که در جنگ تحمیلی حضور داشتند زنده می شود.

حدپور سراج در پایان صحبتهایش متذکر شد: برخی از هنرمندان ما در دوران جنگ حضور نداشتند و درک و فهم خودشان را از این اتفاق به تصویر می کشند. من به همه این هنرمندان دست مریزاد می‌گویم چون اقدامشان در مقابل افرادی که می توانند اما نمی نویسند جای تقدیر دارد. امیدوارم همیشه قلم های هنرمندان ما محکم و استوار باشد.