مدیر اداره کل هنرهای نمایشی گفت: بودجه‌ای که در دولت قبلی برای ساخت و ساز اداره برنامه‌های تئاتر تخصیص داده شده بود، در صندوق وزارت ارشاد موجود نیست.

پایگاه خبری تئاتر: حسین طاهری درباره سرنوشت بودجه‌ای که در دولت قبلی و به دستور وزیر وقت ارشاد برای ساخت و ساز اداره تئاتر تخصیص داده شده بود، توضیح داد: وقتی وزارت‌خانه را تحویل گرفتیم، این موجودی در صندوق وزارت ارشاد وجود نداشت.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی افزود: ما وارث چندین میلیارد بدهی در تئاتر هستیم، ولی مرجع بررسی گذشته نیستیم؛ به همین دلیل، تعیین سرنوشت بودجه قبلی ساخت و ساز اداره تئاتر، دست ما نیست بلکه در اختیار دیوان محاسبات اداری است.

او درباره وضعیت سند اداره تئاتر که پیش‌تر اعلام شده بود گم شده و در اختیار وزارت ارشاد نیست، نیز توضیح داد: خوشبختانه سند اداره تئاتر در مجموعه وزارت ارشاد است و از این بابت مشکلی نداریم. در حال حاضر نیز بررسی‌های اولیه انجام شده و دو نقشه پیشنهادی برای نوسازی این ساختمان ارائه شده است.

این مدیر هنری درباره وضعیت نوسازی اداره تئاتر که سه سال است بلاتکلیف باقی مانده، گفت: رسیدگی به وضعیت اداره تئاتر یکی از پروژه‌های ما بود و بر همین اساس دو بازدید از این ساختمان داشتیم که در این بازدید‌ها متوجه شدیم وضعیت این اداره خطرناک است چرا که ساختار آن به حدود 50 سال پیش می‌رسد و ساخت و ساز آن مهندسی‌ساز نبوده است.

طاهری اظهار امیدواری کرد بودجه ساخت و ساز اداره تئاتر امسال جذب شود و این پروژه کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسد.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در پاسخ به این پرسش که آیا اداره تئاتر بازسازی می‌شود یا نوسازی؟ تاکید کرد: ساختمان فعلی قطعا خراب می‌شود و از نو ساخته می‌شود زیرا با قدمتی نزدیک به 5 سال، شرایط خطرناکی دارد و به لحاظ هزینه هم، بازسازی آن مقرون به صرفه نیست زیرا بافت اداره تئاتر پوسیده است اما در نوسازی جدید، حتما موضوعاتی مانند ضد زلزله بودن و ساخت و ساز مهندسی ساز و ... مورد توجه قرار می‌گیرد.

او درباره مشاورانی که در این زمینه نظر می‌دهند، توضیح داد: مشاوران ما به نوعی کارشان هنری است، هرچند مهندسان آرشیتکت هستند اما دستی هم بر فعالیت‌های هنری دارند. از سوی دیگر ساختمان اداره تئاتر مثل تئاتر شهر یا تماشاخانه سنگلج، نمادین نیست بلکه 450 متر متراژ دارد و فقط چون حس و قدمتی از گذشته را تداعی می‌کند، برای ما مهم است. در غیر این صورت شاید فرهنگسراهای شهرداری مکان‌های مناسب‌تری برای تمرین گروه‌های نمایشی باشند.

طاهری یادآور شد: 450 متر، متراژ خیلی زیادی نیست. با این حال تلاش می‌کنیم به اندازه خود اداره تئاتر و به احترامی که از گذشته نسبت به آن وجود دارد، به این ساختمان توجه کنیم.

این مدیر هنری درباره تأمین بودجه ساخت و ساز اداره تئاتر با وجود تنگناهای اقتصادی دولت، گفت: موظف هستیم این بودجه را تأمین کنیم و خوشبختانه در تمام بخش‌های وزارتخانه این اراده وجود دارد تا این پروژه به سرانجام برسد و ان‌شاءالله ساخت و ساز اداره تئاتر امسال شروع می‌شود.

طاهری درباره دیوارکشی مقابل اداره تئاتر که نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند تا اسخت و سازی این اداره به دست فراموشی سپرده شود، توضیح داد: این دیوار کشی به علت تأمین آسایش و سلامت همسایگان انجام شد. زیرا چندین روز پیاپی تماس‌هایی از جانب آنان داشتیم که اعلام می‌کردند اداره تئاتر به محل امنی برای تجمع کنارخیابانی‌ها و حاشیه نشین‌ها تبدیل شده است و این افراد به راحتی قفل‌ها را کنار می‌زدند و وارد ساختمان می‌شدند. به همین دلیل با کمک همسایه‌ها دیوارکشی را انجام دادیم تا سلامت و امنیت آنان تأمین شود.

او درباره تمدید قرارداد ساختمان اجاره‌ای اداره تئاتر در خیابان فرصت تاکید کرد: قرارداد ساختمان اجاره‌ای اداره تئاتر در خیابان فرصت حتما تمدید می‌شود، چراکه این ساختمان همچنان فعال است و از تمام پتانسیل آن برای برنامه‌های مختلف تئاتری استفاده می‌شود.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی در پایان صحبتش همچنین از اجرایی شدن طرحی برای به کارگیری سالن‌های غیرفعال تئاتر خبر داد و گفت: به موازات این اقدامات، تلاش داریم سالن‌هایی را که غبار گرفته‌اند به کار بگیریم و در همین راستا رایزنی‌هایی را با کانون پرورش فکری داشته‌ایم. هر کس که بتواند به ما کمک کند تا چراغ خاموش یک سالن را روشن کنیم، دستش را می‌فشاریم و امیدواریم با این اقدام گروه‌ها بتوانند راحت‌تر کار کنند و سالن‌های نمایشی هم بیشتر توسعه پیدا کنند. همچنان که به بخش خصوصی هم کمک می‌کنیم تا آن‌ها نیز فعالیت خود را انجام دهند.

ساختمان اداره برناه‌های تئاتر در خیابان پارس اصلی‌ترین مکان تمرین گروه‌های نمایشی است که از سه سال پیش به دلیل فرسوده بودن، تعطیل شده و در این مدت مدیران قبلی وزارت ارشاد تصمیمات متفاوتی برای بازسازی یا نوسازی آن گرفتند.در این سال‌ها، ساختمان دیگری در خیابان فرصت برای تمرین گروه‌های نمایشی اجاره شد و در حال حاضر گروه‌های تئاتری ناچارند نمایش‌هایشان را در این مکان که محل مناسبی برای تمرین تئاتر نیست، آماده کنند.