داور جشنواره سینماحقیقت و تهیه‌کننده چینی با اشاره به نفوذ سینمای ایران در جهان گفت: سینماگران مطرح ایرانی؛ از جمله عباس کیارستمی و اصغر فرهادی بر روند سینمای جهان تاثیر داشته‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: منگ شیه (Meng Xie) تهیه‌کننده و آرشیویست اهل پکن، به همراه رائد فریدزاده دبیر شورای بین الملل سازمان سینمایی و وتون نور کلاری مدیر هنری جشنواره داک فست کوزوو داور بخش فیلم های کوتاه و نیمه‌بلند (کمتر از ۴۰ دقیقه) بخش بین الملل سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت (۱۸ تا ۲۵ آذر) است. وی همچنین در نشست هایی تخصصی از جمله نشست بازار مستند در غرفه بخش بین الملل روز شنبه (۲۳ آذر) شرکت کرد. وی که مدیر اجرایی شرکت فیلمسازی ردیانس Rediance در پکن نیز هست در این شرکت ساخت فیلم های مستند و هنری را برای عرضه در جشنواره های بین المللی در دستور کار دارد؛ از جمله آثار این شرکت می توان به فیلی نشسته برنده جایزه ببر روتردام و جادوگر بیوه فیلم افتتاحیه جشنواره ایدفا و کابل شهری در باد ساخته ابوذر امینی از افغانستان فیلم برنده جشنواره لوکارنو اشاره کرد که این فیلم در جشنواره سینماحقیقت نیز به نمایش درامد. وی که برای اولین بار به ایران آمده و در جشنواره شرکت کرده است در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد آشنایی با سینمای ایران اظهار داشت: من به عنوان تهیه کننده در چین با سینمای ایران تا حد زیادی آشنا هستم، اخیرا هم بخشی در شرکت ردیانس برای پخش بین المللی فیلم ها و ساخت مستند درست کرده ایم و فیلم کابل در برابر باد از ساخته های این بخش است. وی افزود: سینمای ایران تاثیر زیادی بر سینمای جهان داشته و اساتید این سینما مانند عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و جعفر پناهی روی سینماگران و دانشجویان سینما در جهان اثر زیادی داشته اند و برای نمونه فیلم های ایرانی مانند جدایی نادر از سیمین در چین نمایش داده و از آن استقبال شد.

با اینکه فیلم جدایی نادر از سیمین از فرهنگ کاملا متفاوتی نسبت به سینمای چین روایت می کرد، مردم با آن به خوبی ارتباط برقرار کردند. زیرا به طور کلی فیلمسازانی که اشاره کردم اساتید سینمای ایران، داستان های انسانی بیان می کنند که عبور از مرزهای فرهنگی را راحت تر می کند،  داستان هایی در مورد زندگی انسانی و مشکلات انسانی. ولی فیلم های مستند ایرانی چندان در چین شناخته شده نیستند و بیشتر فیلم های داستانی را می شناسند و می بینند.

شیه در مورد خصوصیات فیلم های مستند ایرانی گفت: من البته فیلم های مستند زیادی از ایران ندیده ام و در این جشنواره هم در کنار فیلم های ایرانی فیلم های خارجی هم دیده ام، اما واقعیت محض در مستندهای ایرانی به اسانی دیده می شود، مشکلات فردی یا مسائل جامعه و شرایط سخت زندگی که شخصیت باید با آنها کنار بیاید و از طرف دیگر این فیلم ها روی مسائل انسانی متمرکز هستند. این سینماگر چینی در مورد امکان همکاری های بین المللی بین کارگردانان ایرانی و شرکت های چینی گفت: اگر فیلمی مانند جدایی نادر از سیمین باشد این امکان هست ولی در مورد فیلم های مستند باید طوری باشد که بینندگان بین المللی و از فرهنگ های دیگر با آن ارتباط برقرار کنند. همچنین جشنواره هایی مانند جشنواره پکن و شانگهای نیز هستند که معمولا میزبان فیلم های ایرانی می شوند و می دانم قبل از مرگ کیارستمی او می خواست آخرین فیلم خود را در شهری در چین بسازد که البته فیلم داستانی بود. وی در مورد جشنواره سینماحقیقت نیز گفت: جشنواره خوب برنامه ریزی شده بود واقعا مرا جذب کرد؛ زیرا توانستیم علاوه بر حضور در جشنواره شهر را هم ببینم. من در جشنواره های اروپایی یا آمریکایی یا در غرب آسیا زیاد شرکت کرده ام ولی فرصت سفر به ایران کمتر به دست می آید. بر اساس تجربیات چند روزه حضورم می توانم بگویم برنامه ریزی خیلی خوب بود و توانستیم موزه هایی در تهران و خانه کیارستمی را هم ببینیم. سیزدهمین و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند. همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی  پذیرفته شده‌اند. زلاتینکا روسوا، کارول پیشاروک و مهرداد اسکویی داوران این بخش هستند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند که منگ شیه، رائد فریدزاده و وتون نورکلاری داور بخش کوتاه و نیمه‌بلند بودند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود. جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.