جایزه اولین فستیوال فیلم های ایرانی در ویتره به «یه وا» رسید.

پایگاه خبری تئاتر: مراسم اختتامیه اولین دوره فستیوال فیلم های ایرانی در ویتره شب گذشته، ۱۵ سپتامبر برابر با یکشنبه ۲۴ آذرماه با حضور اهالی شهر ویتره و منطقه بروتاین، شهردار ویتره، نماینده مجلس ملی فرانسه در استان بروتاین، رئیس خانه فرهنگ های جهان و نیز کارگردانان مدعو ایرانی برگزار شد.

در این مراسم جایزه اول به فیلم «یه وا» اثر آناهید آباد و جایزه دوم و سوم به صورت مشترک به فیلم های «خانه ای در خیابان ۴۱ » و «ویلایی ها» تعلق گرفت.

در این مراسم سیدعلیرضا خلیلی رئیس مرکز ایران و فرانسه و لوران گارو مدیر هنری فستیوال با قدردانی از تلاش های مسئولان استان بروتاین به ویژه پییر مئنوری شهردار ویتره از حضور کارگردانان ایرانی به ویژه ابوالفضل جلیلی و همچنین اهالی این شهر که در این مدت پذیرای مهمان جشنواره بودند، تشکر کردند.

در ادامه این مراسم مدیر یکی از شرکت های سینمایی و از متخصصان سینمای فرانسه به نمایندگی از جامعه منتقدان سینمایی این کشور روی صحنه آمد و با اشاره به اینکه این ۶ فیلم به نوعی نماد غنای سینمای ایران هستند، گفت: پس از تماشا این فیلم ها سه نکته باعث تحیر بود. رمانتیک بودن هر ۶ فیلم که بیانگر پویایی و تحول یک جامعه است که افراد در آن در حال کشف خود هستند. موضوع اجتماع و پرداختن به آن در فیلم ها که بیشتر به بخش های متوسط جامعه ای می می پردازد که به دنبال بازیابی خود هستند و این حکایت از تحول و بازسازی دارد و در پایان جایگاه زن و کودکان در فیلم ها و اشاره به این مساله که سینمای ایران باید بدین جایگاه مفتخر باشد، دیگر موضوع مورد اشاره این منتقد سینمایی بود.

سپس ابوالفضل جلیلی کارگردان ایرانی که فیلم های این جشنواره به انتخاب هنری وی صورت گرفته بود، بیان کرد: تاکنون در بسیاری از فستیوال های معروف سینمایی دنیا حضور داشتم ولی استقبال از این جشنواره بسیار خوب بود چنانچه باید بگویم ما در این فستیوال از سینما گذشتیم و به انسانیت رسیدیم.

وی در خاتمه سخنان خود از نقش بنیاد سینمایی فارابی در برگزاری این فستیوال و به ویژه علیرضا تابش مدیر این بنیاد قدردانی کرد.

پییر مئنوری شهردار و وزیر اسبق فرانسه عنوان کرد: در ابتدای راه و در آغاز راه اندازی این فستیوال با تردیدهایی مواجه بودیم مثل اینکه آیا این جشنواره با موفقیت همراه خواهد بود یا نه؟ یا اینکه این جشنواره مورد اعتراض برخی از کشورها قرار خواهد گرفت یا نه؟ اما چنانچه امروز و در پایان یافتیم نشان داد که پاسخ همه آنها منفی بود به گونه ای که ما چه اهالی استان بروتاین و چه ساکنان ویتره واقعا عاشق این فستیوال شده ایم.

پس از سخنرانی وی، فاطمه شادمان معاون مرکز ایران و فرانسه و سیدوحید یعقوبی عضو شورای هیات مدیره این مرکز به نمایندگی از مبتکر این جشنواره به شهردار ویتره صنایع دستی به عنوان یادبود اهدا و از زحمات ارزشمند وی قدردانی کردند.

پس از اهدای جوایز به برگزیدگان این جشنواره، منیر قیدی کارگردان فیلم «ویلایی ها» گفت: مردم کشور من بیش از هر وقت دیگری نیاز به تبادل فرهنگی با جهان دارند چرا که این روزها برخی کشورها و رسانه ها اخباری را منتقل می کنند که براساس چهره واقعی مردم من نیست. چنانچه خواهان شناختن مردم ایران هستید باید به فرهنگ و هنر و سینمای آن رجوع کنید.

وی در ادامه از اینکه اولین جایزه خارجی فیلم خود را از مردم هنر شناس و فرهنگ دوست کشور فرانسه دریافت کرده ابراز خوشحالی و از همه عوامل برگزاری و اهالی این شهر سپاسگزاری کرد.

آباد، کارگردان فیلم برگزیده این فستیوال هم گفت: من از کشور مهربانی ها می آیم. ایران کشور دوست داشتنی و عشق است، ما ۶ کارگردان نیز به همراه این ۶ فیلم سینمایی، سفیران حقیقی ملت ایران هستیم.

وی در پایان سخنان خود از بنیاد فارابی و علیرضا تابش برای کمک به برگزاری این فستیوال و همچنین مساعدت در ساخته شدن فیلم «یه وا» قدردانی کرد.

ابوالفضل جلیلی در غیاب حمیدرضا قربانی کارگردان فیلم «خانه ای در خیابان ۴۱» به نمایندگی از وی جایزه این فستیوال را دریافت و عنوان کرد: به دلیل اینکه قربانی در این تاریخ مشغول فیلمبرداری آخرین اثر هنری خود است نتوانست حاضر شود و بنده به نمایندگی از وی، جایزه را دریافت می کنم.

خذنادار رئیس خانه فرهنگ های جهان، آخرین سخنران مراسم اختتامیه فستیوال بود که با تمجید از هنر ایرانی و به ویژه هنر خوشنویسی که جلوه هایی از آن توسط رمضانعلی واشقانی در معرض دید عموم شهروندان ویتره قرار داشت، از ادامه یافتن اینگونه تبادلات فرهنگی در سال های آتی استقبال کرد.

در صبح آخرین روز از برگزاری این فستیوال سه اثر کوتاه سینمایی از علی نظری و محمد کردی از کارگردانان جوان کشورمان نیز به نمایش درآمد.