آکادمی اسکار در حالی فهرست اولیه ۱۰ فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم بین‌المللی ۲۰۱۹ را منتشر کرد که مستند «در جستجوی فریده» نماینده معرفی شده ایران از راه‌یابی به این فهرست بازماند.

پایگاه خبری تئاتر: با انتشار فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بلند بین‌المللی نود و دومین دوره جوایز اسکار ، «در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار، جایی در ادامه رقابت نیافت.

«انگل» از کره جنوبی به کارگردانی بونگ جون هو برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن امسال، «درد و افتخار» ساخته پدرو آلمادوار از اسپانیا و «بینوایان» ساخته لادج لی از فرانسه از جمله فیلم‌های منتخب در این فهرست هستند.

«پرنده رنگین» ساخته واتسلاو مارهول از جمهوری چک، مستند «سرزمین عسل» از مقدونیه شمالی ساخته تامارا کوتفسکا و لوبومیر استفانوف که جایزه بزرگ داوران بخش مسابقه فیلم‌های مستند جشنواره ساندنس را برده، «بدن مسیح» ساخته یان کوماسا از لهستان که برنده جایزه سینماهای اروپای امسال شد، «قد بلند» از روسیه به کارگردانی کانتمیر بالاگوف که جایزه بهترین کارگردان بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را برد از دیگر رقبای امسال بخش فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۰ هستند.

دیگر فیلم‌هایی که در این فهرست جای گرفته‌اند عبارتند از: «آتلانتیک» از سنگال به کارگردانی ماتی دیوپ برنده جایزه بزرگ جشنواره کن امسال که از امیدداران آفریقایی است، «حقیقت و عدالت» به کارگردانی تانل توم از استونی و «آن‌ها که ماندند» از مجارستان به کارگردانی بارنابش توت.

این فیلم‌ها از میان ۹۱ فیلم که آکادمی حضور آنها را تایید کرد، انتخاب شده‌اند.«شیردل» از نیجریه و «جوی» از اتریش به خاطر این که بخش کمتر دیالوگ‌هایشان به زبان غیرانگلیسی بود، از سوی اسکار از این رقابت جای ماندند.

ایران امسال با مستند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی راهی این رقابت شده بود.

از این فهرست ۱۰ نفره فهرست اصلی نامزدها ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۳ دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه ۹ فوریه ۲۰۲۰ (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن به‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

سال پیش «رُما» به کارگردانی آلفونسو کوارون از مکزیک موفق به کسب جایزه بهترین فیلم خارجی زبان که امسال با نام فیلم بین المللی شناخته می‌شود، شده بود.