در بخش استعدادهای جوان نگاه حمایتی به شركت كنندگان داریم و برای همین است كه شاید آثاری كه در این بخش به جشنواره راه پیدا می‌كند البته به شرط كیفیت تعدادش از گروه‌های فعال تئاتری بیشتر باشد چرا كه نگاهمان این است كه به این هنرمندان بیشتر فرصت بدهیم.

پایگاه خبری تئاتر:  :عضو هیات انتخاب بیست و دومین جشنواره سراسری تئاتر سوره ماه از آغاز بازبینی‌ها از هفته‌ی آینده خبر داد.

سید جواد روشن با اشاره به این كه بیست و دومین جشنواره تئاتر سوره ماه در دو بخش "استعدادهای جوان" و "فعالان تئاتر" برگزار می شود، گفت: داوری این دو بخش هم مجزا از هم انجام می‌شوند. یك بخش مربوط به استعدادهای جوان است كه شامل كارگردانانی می‌شود كه حداكثر سن‌شان 30 سال و از نظر سابقه كاری هم سابقه كمتری نسبت به دیگر كارگردانان دارند و هنوز آنقدر شناخته شده نیستند و در مرحله تجربه كردن هستند.

وی به پایگاه خبری حوزه هنری گفت: در بخش استعدادهای جوان نگاه حمایتی به شركت كنندگان داریم و برای همین است كه شاید آثاری كه در این بخش به جشنواره راه پیدا می‌كند البته به شرط كیفیت تعدادش از گروه‌های فعال تئاتری بیشتر باشد چرا كه نگاهمان این است كه به این هنرمندان بیشتر فرصت بدهیم.

روشن عنوان كرد: در بخش استعدادهای جوان جشنواره تئاتر سوره ماه 37 متن از میان آثار متقاضی شركت در جشنواره پذیرفته شده بود و از این 37 متن، 28 اثر قرار است مورد بازبینی قرار بگیرد، یعنی چند گروهی در این مدت انصراف داده‌اند و اعلام كرده‌اند كارشان به بازبینی نمی‌رسد و طبق برنامه‌ای كه ما بر اساس امكاناتمان داشتیم فكر می‌كنیم بین 6تا 10 گروه را بتوانیم از بین این گروه‌ها انتخاب كنیم.

این كارشناس ارشد مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان این كه از روز شنبه 2 شهریور بازبینی آثار استعدادهای جوان آغاز می‌شود، گفت: به مدت 4 روز تا چهارشنبه بازبینی‌ها ادامه خواهد داشت و من به همراه حسن خلیلی‌فر، مهدی مشهور، محمود صابری، حسینعلی شوندی عضو هیات انتخاب این آثار خواهیم بود.

وی افزود: بازبینی آثار گروه فعالان تئاتری هم از تاریخ شنبه 9 شهریور آغاز خواهد شد و آثاری كه از همایش‌های منطقه‌ای نیز به جشنواره راه پیدا می‌كنند قراراست به تفكیك به بخش‌های "استعدادهای جوان" و "فعالان تئاتر" اضافه شوند.

این كارگردان تئاتر اظهار داشت: از 18 شهریور ماه كه اولین همایش منطقه‌ای تئاتر سوره ماه در یاسوج برگزار می‌شود تا هفته اول مهرماه كه آخرین همایش برگزار می‌شود هیات‌های انتخاب اعزامی به مناطق برگزاری همایش‌ها دست به انتخاب می‌زنند و نتیجه همایش‌ها مشخص می‌شود. در همایش‌های منطقه‌ای تئاتر سوره ماه قرار است كارشناسان، آثار برتر را با توجه به نظر گروه‌ها نسبت به یكدیگر انتخاب كنند و آثار مورد ارزیابی هیات انتخاب قرار بگیرند.

روشن افزود: در فراخوان جشنواره اعلام كرده‌ایم كه اولویت با آثاری است كه پیش از این در جشنواره‌ای حضور نداشته‌اند و من تا به این لحظه ندیده‌ام كه در جشنواره‌ای آثار ارسالی به جشنواره تئاتر سوره ماه اجرا شده باشند. اگر آثاری باشد كه هم امتیاز باشند آثار گروه‌هایی كه برای اولین بار اجرا دارند اولویت بیشتری برای انتخاب دارند و تلاش خواهیم كرد آثاری كه برای اولین بار مطرح می‌شوند را مد نظر قرار دهیم.

وی همچنین گفت: نمایشنامه‌های حاضر در جشنواره، ایرانی خواهد بود و آثار خارجی را نمی‌پذیریم، در بخش ایرانی برخی متون را داریم كه توسط خود انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌اند و یا برخی از آن‌ها توسط نشرهای دیگر به چاپ رسیده است و برخی دیگر هم آثار تالیفی است كه تا به حال منتشر نشده است و متن‌هایی هم داریم كه با اقتباس از یك رمان خارجی و یا نمونه خارجی نوشته شده‌اند.

داور و كارشناس بیست و دومین جشنواره سراسرس تئاتر سوره ماه با بیان این كه بر روی موضوعات نمایشنامه‌های ارسالی به جشنواره حساسیت وجود دارد، اظهار كرد: در مرحله انتخاب متن این سخت‌گیری را داشته‌ایم و موضوعاتی مانند توجه به ارزش‌های دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، و الگوی خانواده ایرانی برای ما حائز اهمیت بوده است. بیشتر آثار با این موضوعات نگاشته شده‌اند و شاید تعداد كمی از آثار موضوعشان متنوع‌تر بوده است، اما چون امتیاز كیفی متن بالاتر بوده به آنها فرصتی دادیم كه در مرحله ارزیابی بیایند و دیده شوند.

وی تصریح كرد: موضوع آثار و نمایش‌ها برای ما اولویت دارد اما اگر آثاری كه با موضوعات مدنظر ما ارائه می‌شود از نظر كیفیت و اجرا مناسب نباشند انتخاب نمی‌شوند چرا كه هدف ما ارائه آثار ضعیف نیست.

وی در پایان گفت: سعی داریم تا در جشنواره تئاتر سوره ماه چند اثر مطرح نیز به نمایش درآوریم كه یكی از آنها نمایش "شهسواران را چه شد" به كارگردانی حسین پارسایی است. این نمایش در ایام جشنواره در بخش ویژه به نمایش در می‌آید تا شركت كنندگان بتوانند از آن دیدن كنند.