طبق برآوردها استان کردستان بیشترین آمار قربانیان مین را دارد و تعداد قابل توجهی از شهروندان در طول سال‌های پس از جنگ، جان خود را بر اثر مین‌گذاری‌ها از دست داده و یا معلول شده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر:  نمایش «ژیانا... مین» کاری از گروه تئا‌تر اهورا به نویسندگی و کارگردانی عزیز زادسر است که در مریوان و روستاهای تابعه در حال اجراست.
باتوجه به اینکه اکثر آثار عزیز زادسر هنرمند مریوانی در زمینه اجتماعی است، در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: بنده در جامعه‌ای زندگی می‌کنم که دغدغه‌های زیادی دارد و من هنرمند در قبال این اصل موظفم که مسئول باشم و دغدغه‌ها و مسایل و مشکلات جامعه‌ام را در قالب تئا‌تر انعکاس دهم؛ که در اصل هدف بنده و گروه اهورا انعکاس این مهم است.
زادسر افزود: انفجار مین در روستاهای مناطق کردنشین غرب کشور از جمله کردستان و شهرستان مرزی مریوان یادگار شوم دوران جنگ تحمیلی است که متاسفانه تلاش‌های صورت‌گرفته برای پاکسازی مناطق آلوده به مین ناتمام مانده است.
وی تصریح کرد: طبق برآورد‌ها استان کردستان بیشترین آمار قربانیان مین را دارد و تعداد قابل توجهی از شهروندان شهرستان‌های سنندج، مریوان، سقز، بانه، سروآباد و دیواندره در طول سال‌های پس از جنگ، جان خود را بر اثر مین‌گذاری‌ها از دست داده و یا معلول شده‌اند.
سرپرست گروه تئا‌تر اهورا یادآور شد: معضل دیگر، شرایط زندگی بازماندگان انفجار مین‌هاست، آن‌ها با مشکلات جدی مواجه هستند چرا که غالبا این افراد، از نظر مالی و معنوی در شرایط سختی به سر می‌‌برند.
این هنرمند مریوانی در پایان خاطرنشان کرد: نمایش «ژیانا... مین» نیز باهدف زنده کردن یاد و خاطره قربانیان مین در منطقه وهمچنین بیشتر آشنا کردن مخاطبان نقطه صفر مرزی با زندگی مسالمت آمیز و همسایگی با این قاتل خفته در خاک است.
این نمایش به مناسبت روزجهانی مین، توسط گروه نمایش اهورا (مریوان) و با همکاری اداره بهزیستی و ارشاد اسلامی شهرستان مریوان ساخته شده است که با بیش از ۷۰ اجرا از اوایل فروردین ماه تا پایان تیرماه سال جاری در ۸۰ نقطه از شهر و روستاهای تابعه مریوان اجرا می‌شود.
کار نویسندگی، کارگردانی و بازیگری این نمایش را عزیز زادسر، طراحی صحنه و لباس را ژیلا برزویی، کار طراحی پوستر و بروشور را دیاکو برزویی، سیوان پابرجا طراحی موسیقی، حمید صنمی دستیار کارگردان و مهدی باسامی عکاس و مدیر گروه را در این اثر نمایشی برعهده دارند.
گفتنی است سال گذشته نیز به مناسبت روزجهانی مین، نمایشی با عنوان «مه رگی ئه وین» کاری از گروه تئا‌تر اهورا با بیش از ۷۰ اجرا از اوایل فروردین ماه تا پایان اردیبهشت سال جاری در ۶۳ نقطه از شهر و روستاهای تابعه مریوان اجرا شد.
عزیز زادسر کار حرفه‌ای تئا‌تر را از سال ۱۳۷۳ آغاز کرده و در اکثر جشنواره‌ها حضور داشته که می‌توان به کسب سومین عنوان کارگردانی بر‌تر ششمین و هفتمین جشنواره بین المللی تئا‌تر خیابانی مریوان با نمایش خیابانی برزخ شبزدگان و پسمانده‌ها، رتبه دوم نویسندگی (طرح وایده) در هفتمین جشنواره بین المللی تئاترخیابانی مریوان، رتبه دوم نویسندگی و سوم کارگردانی در اولین جشنواره منطقه‌ای گامهای اوج (معلولین) استان کردستان، تقدیر شده در جشن اردیبهشت تئا‌تر ایران و جشن تئا‌تر کردستان در سالهای ۹۰ و۹۳ و... اشاره نمود.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زمان و مکان نمایش می‌توانند به آدرس MARIVANTHEATER. BLOGFA. COM مراجعه نمایند.