مراسم یازدهمین دوره «جشن بزرگ انیمیشن ایران» با معرفی برترین‌های انیمیشن‌سازی یک سال گذشته برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: مراسم پایانی یازدهمین جشن بزرگ انیمیشن ایران شامگاه ۲۸ آذرماه با حضور اعضای خانواده بزرگ فعالان صنف انیمیشن ایران در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با یک ساعت تاخیر، در ساعت ۱۸ و با اجرای محمدرضا مقدسیان آغاز شد، مهدی شیری طراح پوستر و تیزر این جشن روی صحنه آمد و نامزدهای بهترین فضاسازی را اعلام کرد. جام زرین این بخش به سمانه شجاعی برای انیمیشن «جسم خاکستری» اهدا شد.

در ادامه جام زرین بهترین طراحی صدا به سروش عابدی برای انیمیشن «ملکوت» رسید.

نقش بی‌بدیل انیمیشن در آینده سینمای ایران

سخنرانی منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما،‌ بخش بعدی مراسم بود که روی صحنه آمد و گفت: یازدهمین دوره جشن انیمیشن که توسط یکی از منظم‌ترین و جذاب‌ترین اصناف خانه سینما برگزار می‌شود. برای من که مسئولیتی در برگزاری اولین دوره داشتم، باعث افتخار است. ما آن موقع فکر می‌کردیم برای این جشن باید فضایی را فراهم کنیم که به صورت مستقل برگزار شود. کاش کسی مراحل طی شدن این یازده دوره را مستند می‌کرد.

وی افزود: نقش انیمیشن در آینده سینمای ایران بی‌بدیل است. هم شما و هم نظام مدیریتی سینما، متوجه این امر شده است، به نحوی که ماموریتی به مرکز گسترش در این زمینه داده شده است. به نظرم اگر خودمان انیمیشن را جدی بگیریم، شکل سینمای ایران عوض می‌شود. برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم فرصت‌ها برای با هم بودن کم است، شما معمولا برای ما «خیال» می‌فرستید که همین خیال آینده را برای ما جذاب می‌کند.

سپس در ادامه معرفی برترین‌ها، جام زرین بهترین داستان‌پردازی به امین کفاش‌زاده برای «جسم خاکستری» رسید.

کفاش‌زاده حین دریافت این جایزه گفت: دوست داشتم این جایزه را به همسرم تقدیم کنم، ولی چون در سالن نیست خودم جایزه را برمی‌دارم. اما خوشحالم که جزو خانواده و جامعه انیمیشن ایران هستم.

در بخش بعدی جام زرین بهترین بهترین طراحی شخصیت به احسان کافی و بهلول بلارک برای انیمیشن «ملکوت» تعلق گرفت.

در ادامه برنامه و بعد از اجرای چند قطعه توسط مهدی ساکی و گروهش، فردین خلعتبری روی صحنه آمد و ضمن تسلیت درگذشت نصرت کریمی به جامعه انیمیشن به معرفی نامزدهای بخش بهترین موسیقی انیمیشن پرداخت.

لوح تقدیر این بخش به مازیار یونسی برای «ناقص» رسید.

یونسی در این بخش گفت: از پیمان یزدانیان تشکر می‌کنم چراکه او باعث آشنایی من و کارگردان شد.

جام زرین بهترین موسیقی انیمیشن هم به پیمان یزدانیان برای «یکدیگر» تعلق گرفت.

یزدانیان در این بخش بیان کرد: خدا را شکر در کنار هم هستیم و خوشحالم که این جایزه را از دست دوست قدیمی‌ام فردین خلعتبری می‌گیرم.

جام زرین بهترین انیمیت به مهدی علی‌بیگی و امیر کاظمی برای «شماره‌های افسانه‌ای» اهدا شد.

علی‌بیگی در این بخش گفت: از همه تشکر می‌کنم. باید بگویم امیر کاظمی، جوان با استعدادی است و امیدوارم تمام تلاشمان را برای حفظ این جوانان به کار بگیریم.

بزرگداشت عبدالله علی‌مراد و ابوالفضل رازانی

سپس کلیپی از مراسم بزرگداشت عبدالله علی مراد و ابوالفضل رازانی پخش شد.

در این بخش محمد حمیدی‌مقدم مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، امیر سحرخیز و ... روی صحنه آمدند تا از این دو پیشکسوت عرصه انیمیشن تجلیل کنند.

علی‌مراد در این بخش از برنامه اظهار کرد: از صفرعلی اصغرزاده که ماه پیش از دنیا رفت، یادی می‌کنم. این روزها حال هیچ‌کداممان خوب نیست، اما از برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم.

ابوالفضل رازانی هم بیان کرد: انرژی مثبتی که اینجا وجود دارد تا مدت‌ها من را سر پا نگه می دارد. از همه شما تشکر می‌کنم.

حمیدی‌مقدم هم در این بخش گفت: من از جزییات جشن خبر نداشتم. ما یک هیجان به نام «سینماحقیقت» را پشت سر گذاشتیم و در ادامه از این مراسم با خبر شدم. مرکز گسترش در دو وجه سینمای مستند و انیمیشن فعال است. خوشحالم که تولیدات مرکز در جشن صنفی انیمیشن شرکت کرده و جوایزی را کسب کرده است.

وی افزود: مرکز گسترش در حمایت از سینمای انیمیشن و آرتیستیک فعال است. ما حمایت‌هایی از این بخش خواهیم کردیم. من در کانون پرورش تلاش‌های استاد علی‌مراد را دیده‌ام که مبدع و پیشرو بود. امیدوارم جامعه انیمیشن ایران موفق باشد کما اینکه هست. آینده سینمای ایران در حوزه تکنیکال و حضورهای جهانی از آن انیمیشن است.

کاش شرایط برای ماندن همه ما وجود داشته باشد

سپس امیر سحرخیز اظهار کرد: رسمی مبنی بر این گذاشته‌ایم که برگزیدگان سال‌های قبل، برندگان امسال را اعلام کنند، اما متاسفانه دو نفر از عزیزان برگزیده سال قبل امروز در خارج از کشور هستند. امیدوارم شرایط برای ماندن همه ما وجود داشته باشد.

در ادامه برنامه جایزه بخش نوجوان این رویداد به امیرمهدی براتی رسید که کم سن و سال‌ترین فعال بخش انیمیشن است.

قلم زرین استعداد جوان جشن یازدهم هم به کسرا یزدانی تعلق گرفت.

یزدانی در این بخش گفت: از دریافت این جایزه بسیار خوشحال هستم و آن را به خانواده‌ام که در سالن هستند، اهدا می‌کنم.

در ادامه لوح تقدیر بهترین کارگردانی به سمانه شجاعی برای «جسم خاکستری» تعلق گرفت که شجاعی هنگام دریافت لوح خود گفت: واقعا سورپرایز شدم.

جام زرین بهترین کارگردانی انیمیشن به ملیحه غلامزاده برای «کلاف» رسید.

کاش سال آینده به جمع‌مان اضافه شود!

غلامزاده گفت: برخلاف جوایز گذشته که استرس داشتم، الان استرسی ندارم. چهار سال است که جزو خانواده انیمیشن هستم. آرزو می‌کنم که سال آینده همین جمع باشیم و تعدادی دیگر به ما اضافه شوند. اگر تحملش را دارید همچنان در ایران بمانید و ایران را ترک نکنید که ما از شما مطالب زیادی یاد می‌گیریم.

در ادامه جایزه آسیفا هم به انیمیشن «کلاف» به کارگردانی ملیحه غلامزاده اهدا شد.

جام زرین بهترین سریال انیمیشن در بخش بعدی به مهدی علی بیگی برای «شماره‌های افسانه‌ای» تعلق گرفت.

جام زرین بهترین فیلم کوتاه انیمیشن هم به «کلاف» به تهیه‌کنندگی سید جواد حسینی‌نژاد رسید.

حسینی‌نژاد در این بخش گفت: دوستانی هستند که تازه وارد این عرصه می‌شوند و به مشکلاتی مثل پخش بر می‌خورند که فکر می‌کنم باید برای این موضوع دستورالعمل‌هایی چیده شود که دچار مشکل نشوند.

در پایان مراسم محمدرضا کریمی صارمی، مدیر امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که برای اهدای جایزه روی صحنه آمده بود، عنوان کرد،‌ کانون پرورش از اثر بعدی امیرمهدی براتی، نوجوان انیمیشن‌ساز حمایت کامل خواهد کرد.