مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري در محفل تابستاني خود، ميزبان كارگردانان متقاضي بخشي "فعالان" بيست و دومين جشنواره‌ي سراسري تئاتر سوره‌ي ماه بود.

پایگاه خبری تئاتر:  رييس مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري؛ اين نشست را محفلي غير رسمي براي گپ و گفت‌هاي دوستانه توصيف كرد و گفت: دوستان در اين نشست مي‌توانند نكته‌ها و گلايه‌هاي خود را براي هرچه بهتر برگزار شدن برنامه‌ها، بي‌پرده بيان كنند. چه بسا در نشست‌هاي گذشته با توجه نكاتي را كه شما دوستان هنرمند متذكر شده‌بوديد، با تمام دقت در تامين آن نظرات كوشيدم و دوست دارم اگر نكته‌اي هست كه در اين محافل و نشست‌هاي دوستانه، بيان شود.

وي ادامه داد: با گوشزد اين نكات و نيز رفع ابهامات هست كه مي‌تواند در برگزاري جشنواره‌ي تئاتر سوره‌ي ماه، راه را هموار كرد و من اميدوارم بيست و دومين جشنواره‌ي سراسري تئاتر سوره‌ي ماه از هر نظر موفق برگزار شود.

دبير جشنواره‌ي تئاتر سوره‌ي ماه همچنين با يادآوري اين نكته كه بازبيني آثار متقاضي بخش "استعدادهاي جوان" و "فعالان" از شنبه دوم شهريورماه آغاز مي‌شود اظهار داشت: هميشه گفته‌ام در جشنواره‌ها نبايد گروهي را مردود اعلام كرد كه اين مسئله باعث ياس و سرخوردگي گروه‌هاي نمايشي مي‌شود. بايد فرمول خود را در بازبيني‌ها به نحوي تكميل كنيم كه گروه‌هايي كه آماده‌ترند بتوانند وارد جشنواره شوند و گروه‌هايي هم كه كمتر آمادگي دارند بتوانند با تمرين بيشتر و آمادگي مضاعف، بعد از جشنواره، در تقويم اجراي عموم قرار گيرند.

 در ادامه اين نشست كارگردانان حاضر در مجلس، ضمن بيان ديدگاه‌هاي خود، از كمبود پلاتو و وقت‌هاي نامناسب تمرين گلايه كردند و نيز بر بيشتر شدند ظرفيت تعداد نمايش‌هاي بخش "فعالان" در بيست و دومين جشنواره‌ي تئاتر سوره‌ي ماه تاكيد داشتند.

رحمت اميني در پاسخ به اين نكات، خاطر نشان كرد: همه‌ي كارگرداناني كه؛ در همه‌ي سطوح؛ تئاتر كار مي‌كند با مشكل كمبود پلاتوي تمرين مواجه بوده و هستند. حتي خود من نيز براي تمرين نمايش خودم با همين مشكل مواجه هستم، ضمن اينكه اصلا نخواسته‌ام از امكانات حوزه هنري استفاده كنم. در هر صورت تا زماني كه بر امكانات و فضاهاي تمرين اضافه نشود، كارگردانان ما، با اين مشكل همه‌گير، مواجه خواهند بود اما نتيجه‌ي اين صحبت من اين نيست كه پيگير نباشيد و خواسته‌ي خود را مطالبه نكنيد. البته در حال حاضر با توجه به نيازي كه موجود است، بر تعداد پلاتوهاي خصوصي اضافه شده است كه اميدوارم با افزايش فضاهاي تئاتري و پلاتو‌ها و بهتر شدن اقتصاد تئاتر، مشكلات اين چنيني به حداقل برسد.

اين استاد دانشگاه همچنين در مورد افزايش تعداد پذيرفته شدگان بخش "فعالان" جشنواره توضيح داد: اگر هيات انتخاب، به اين جمع بند‌ي برسند كه آثار با كيفيت بازبيني شده بيش از ظرفيت جشنواره است، حتما تلاش خود را خواهيم كرد تا ظرفيت اين بخش را افزايش دهيم. اما واقعيت اين است كه امكانات و منابع مالي موجود و بودجه جشنواره محدود است. اما شما نگران اين موضوع نباشيد. شما بايد طور كار كنيد كه به خودتان بگوييد حتما جزء منتخبين هستيد نه اينكه بگوييد اگر ظرفيت بيشتر شود شايد شانس من هم بيشتر شود!

در همين راستا، سيد جواد روشن؛ مسئول كميته انتخاب آثار بيست و دومين جشنواره‌ي تئاتر سوره‌ي ماه؛ با بيان توضيحاتي در خصوص ظرفيت‌هاي هر بخش از جشنواره گفت: تعداد سالن‌ها و تماشاخانه‌هاي حوزه هنري مشخص و مدت زمان و نيز بودجه جشنواره نيز مشخص، تعيين شده و محدود است. مسلما بودجه جشنواره افزايش نخواهد يافت و اگر قرار باشد تعداد گروه‌هاي بيشتري در جشنواره حاضر شوند، به ناچار مجبور هستيم همان مقدار اندك كمك هزينه‌هاي اجرايي را بين گروه‌هاي بيشتري تقسيم كنيم كه اين بدان معناست كه به هر گروه مبلغ كمتري اختصاص خواهد يافت. ضمن اينكه زمان جشنواره يك هفته است و در اين هفت روز تعداد آثار مشخصي امكان حضور در جشنواره را دارند مگر اينكه تعداد روزهاي جشنواره افزايش يابد.

مدير دفتر مطالعات و پژوهش مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري در مورد سالن‌هاي نمايشي حوزه هنري گفت: دو سالن انديشه و سوره و نيز تماشاخانه‌هاي مهر و ماه، از جمله امكانات حوزه هنري است كه مي‌تواند به اين مهم اختصاص يابد و البته تماشاخانه‌هاي مهر و ماه براي اجراي تئاتر مناسب‌تر به نظر مي‌رسند. فكر مي‌كنم اگر قرار باشد به هر كدام از شما دوستان مثلا تالار سوره را براي اجرا بدهيم امكان دارد با توجه به عمق كم و عرض زياد صحنه و نيز فاصله‌ي صحنه با تماشاگر، نسبت به آن، كم و بيش اعتراض داشته باشيد.از اين رو، بايد واقعيت‌ها و امكانات را نيز در نظر گرفت و گاه از اين سو نيز به ماجرا نظري داشت. ضمن اينكه همه‌ي تلاش مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري در برگزاري جشنواره‌اي است كه بتواند نظر هنرمندان و مخاطبان را بيشتر تامين كند.

گفتني است اين محفل با بيان ديدگاه‌هاي مختلف كارگردانان و ميهمانان جلسه، ادامه يافت و با صرف شام پايان پذيرفت.

دكتر مسعود دلخواه، دكتر مهرداد راياني مخصوص و مريم معترف از جمله ميهمانان حاضر در اين محفل بودند. مرتضي آقاحسني، رضا گيلانپور، روزبه اختري، بهنام بختياري، محمد اعلايي، ميثم عباسي، علي خرسند، ندا نوري، پرستو كرمي، شادي مروي، مژگان معقولي، پيام عزيزي، پژمان كاشفي، مصطفي اكبري و محمد مهدي خاتمي از جمله كارگردانان و هنرمندان تئاتر حاضر در جلسه بودند.

لازم به يادآوري است بازبيني آثار متقاضي جشنواره‌ي بيست و دوم تئاتر سوره‌ي ماه از شنبه، دوم شهريور ماه آغاز و نتايج آن نيز نيمه‌ي دوم شهريورماه اعلام مي‌شود.

بيست و دومين جشنواره‌ي سراسري تئاتر سوره‌ي ماه به دبيري دكتر رحمت اميني از نيمه‌ي دوم مهرماه در حوزه هنري برگزار مي‌شود.