اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در راستای ارتقاء، اعتلا، تشویق و ترویج اجرای عمومی آثار نمایشی و مستمر در سطح استان به ویژه شهرستان های تابعه، نوزدهمین جشنواره تئاتر استان تهران را برگزار می کند.

پایگاه خبری تئاتر: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در راستای ارتقاء، اعتلا، تشویق و ترویج اجرای عمومی آثار نمایشی و مستمر در سطح استان به ویژه شهرستان های تابعه، نوزدهمین  جشنواره تئاتر استان تهران را برگزار می کند.
 

به گزارش صحنه، محمد حسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل ارشاد استان تهران با اعلام این خبر گفت: نوزدهمین جشنواره تئاتر استان تهران اواخر شهریور ماه سال جاری برگزار می شود که شرایط آن به شرح زیر است:
 
شرایط حضور گروه های نمایشی در جشنواره:
الف) موضوعات
اولویت های انتخاب آثار با موضوعات آیینی،  مفاخر استان تهران، آیین ها و سنن بومی و طرح مسائل اجتماعی معاصر و تجربه های جدید در فرم های نمایشی و پرداختن به موضوعات «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» حائز شرایط ویژه خواهند بود.
ب) مقررات
1- نوزدهمین جشنواره تئاتر استان تهران فقط آثار صحنه ای را قضاوت و انتخاب خواهد کرد.
2- آثار نمایشی متقاضی می بایست در فاصله زمانی آبان ماه 92 تا  شهریو ماه سال جاری در یکی از سالن های استان حداقل ده شب اجرای عمومی داشته باشند.
3- متقاضیان برای حضور در جشنواره لازم است با ارائه مدارک ذیل، آمادگی خود را برای حضور در جشنواره و شرکت در مراحل ارزیابی و انتخاب به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند:
- تکمیل فرم شرکت در جشنواره.
- ارسال یک نسخه(تایپ شده) متن  و لوح فشرده در محیط word به همراه مجوز کتبی نویسنده.
- تایید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان محل اجرا مبنی بر اجرای عمومی.
 4- نمایش ها ارائه شده نباید از سوی همان گروه در هیچ  یک از جشنواره های ملی، منطقه ای شرکت کرده باشند.
 
تذکر – چنانچه در هر مرحله ای در خصوص آثار برگزیده تخلفی در این مورد اثبات شود، ستاد جشنواره مانع حضور اثر نمایشی در هر مرحله از جشنواره می شود.
 
5- آثار هنرمندان بومی و جوان در اولویت قرار خواهد گرفت و بدیع بودن و خلاقیت در اجرای آثار در ارزیابی هیئت انتخاب تاثیرگذار خواهد بود.
 
تذکر – نمایش هایی که مبتنی بر متون  نمایشنامه نویسان  مطرح کشور بوده، که تاکنون اجراهای زیادی از آن ها شده، تنها در صورت ارائه طرح اجرایی خلاق و شیوه نو در اثر اجرایی مورد پذیرش قرار خواهند گرفت، در غیر اینصورت از پذیرش این گونه آثار خودداری  خواهد  شد.همچنین در صورتی که نمایشی، متن آن اقتباس و یا برداشت از متون خارجی و با حفظ بومی سازی باشد، می تواند در بخش مسابقه جشنواره شرکت کند.
 
6- به گروه های راه  یافته  به جشنواره کمک  هزینه ای تا سقف  یک میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
 
جوایز:
1- ستاد برگزاری جشنواره تئاتر استان تهران به تمامی شرکت کنندگان لوح یاد بود اهدا خواهد کرد.
2- ستاد برگزاری جشنواره تئاتر استان تهران به گرایش های (کارگردانی، نمایشنامه نویسی، بازیگری مرد و زن ) به ترتیب ذیل جوایزی اهدا خواهد کرد:
- نفرات اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر وجایزه نقدی به مبلغ 1،000،000 تومان
- نفرات دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی  به مبلغ 800،000 تومان
- نفرات سوم : لوح تقدیر وجایزه نقدی  بمبلغ 500،000 تومان
3-ستاد برگزاری نوزدهمین جشنواره تئاتر استان تهران به گرایش های طراحی صحنه، نور، لباس، موسیقی و افکت، گریم ، پوستر و بروشور به ترتیب ذیل جوایزی اهدا خواهد کرد:
 -  نفرات اول: تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 800،000 تومان
 -  نفرات دوم: لوح تقدیر و مبلغ 600،000 تومان
 -  نفرات سوم: لوح تقدیر و مبلغ 400،000 تومان
لازم به ذکر است، به آثار برگزیده جهت راهیابی به جشنواره منطقه ای جشنواره بین المللی تئاتر فجر کمک هزینه جداگانه ای پرداخت خواهد شد.