سندش پیدا شده اما بودجه‌ای که قبلا برای ساخت و سازش اختصاص داده شده بود،همچنان مفقود است؛ «اداره برنامه‌های تئاتر» یا همان اصلی‌ترین مکان تمرین گروه‌های نمایشی چنین وضعیتی دارد.

پایگاه خبری تئاتر: سندش پیدا شده اما بودجه‌ای که قبلا برای ساخت و سازش اختصاص داده شده بود،همچنان مفقود است؛ «اداره برنامه‌های تئاتر» یا همان اصلی‌ترین مکان تمرین گروه‌های نمایشی چنین وضعیتی دارد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،«اداره تئاتر» همچنان نامی است که این روزها در تئاتر زیاد شنیده می‌شود. این مکان که سه سال پیش به بهانه ساخت و ساز تعطیل شد، حالا به یکی از معضلات تئاتر تبدیل شده است.

سه سال پیش اداره تئاتر تخلیه شد تا ساختمان قدیمی آن که قدمتی بیش از 45 سال دارد، بازسازی شود اما این بازسازی به پروژه‌ای پیچیده تبدیل شد که تا امروز ادامه دارد.

این اسباب‌کشی سه سال ادامه پیدا کرد

سه سال پیش تئاتری‌ها بساط تمرین‌شان را از ساختمان خیابان "پارس" جمع کردند و به ساختمانی استیجاری در خیابان "فرصت" اسباب‌کشی کردند.

قرار بود این تغییر مکان یک سال ادامه داشته باشد. ساختمان اجاره‌ای اصلا مناسب تمرین تئاتر نبود، اتاق‌هایی کوچک داشت که صدا در آن می‌پیچید، از نظر امنیت هم شرایط مناسبی نداشت و کیف قاپ‌ها بارها هنرمندان و تماشاگران تئاتر را در خیابان‌های تاریک اطراف، غافلگیر کردند با این حال تئاتری‌ها فکر می‌کردند، می‌شود این شرایط را یک سال تحمل کرد. غافل از اینکه این وضعیت حتی بیش از سه سال ادامه خواهد داشت!

اولین ناکامی اداره تئاتر

مدتی بعد از تخلیه ساختمان خیابان "پارس"، گفته شد ساختمان کناری اداره تئاتر هم خریداری می‌شود تا این اداره گسترش پیدا کند. آن زمان گفته شد مالک ساختمان کناری یکی از دوستان عباس جوانمرد هنرمند پیشکسوت تئاتر و سرپرست گروه «هنر ملی» است و به احترام دوستی دیرینه‌اش با این هنرمند برای فروش ملکش همکاری لازم را انجام می‌دهد اما مدتی بعدتر همین مالک پشیمان شد و این اولین ناکامی اداره تئاتر بود.

سند اداره تئاتر کجاست؟!

هنوز مدت زمان زیادی نگذشته بود که این بار مانعی تازه بر سر راه اداره تئاتر سبز شد؛ سند ساختمان در اختیار وزارت ارشاد نبود و شهرداری هم اجازه ساخت و ساز نمی‌داد.

مریم معترف مدیر اداره تئاتر همان زمان گفت:از آنجاکه وزارت ارشاد به عنوان بخش دولتی اجازه خرید ملک نداشته، ساختمان اداره تئاتر در دوره وزارت احمد مسجدجامعی به کمک بخش خصوصی خریداری شده و حالا سندش در اختیار وزارت ارشاد نیست.

همین موضوع سبب شد تا مدیران وقت ارشاد خواب دیگری برای اداره تئاتر ببینند؛ آنها این‌بار از بازسازی و به‌سازی این اداره خبر دادند.

رفیق بازی مدیران، نگرانی دیگر هنرمندان!

تئاتری‌ها اما خوب می‌دانستند بازسازی، چاره درد اداره تئاتر نیست چراکه این اداره قبلا هم تعمیر شده بود اما بافت پوسیده ساختمان اجازه بهره‌وری بهتر را نمی‌داد اما این فقط یکی از ترس‌های تئاتری‌ها بود، آنها نگرانی دیگری هم داشتند و فکر می‌کردند حالا که بحث نوسازی منتفی شده، لابد دوباره پای رفاقت بازی مدیران ارشاد به میان می‌آید و آنان یکی از دوستان خود را مسئول پروژه می‌کنند تا بلایی که سال 86 بر سر تئاتر شهر با بازسازی غیر اصولی‌اش آمد، این بار گریبان اداره تئاتر را بگیرد. هیچ‌کس درباره این نگرانی اظهار نظر رسمی نکرد اما در گفتگوهای غیر رسمی بارها این موضوع از جانب افراد مختلف مطرح شد.

چرا شاه آبادی تعلل کرد؟

به هر حال دو سال پیش برنامه اختتامیه اردیبهشت تئاتر در استان تهران، فرصتی برای مریم معترف ایجاد کرد تا به عنوان مدیر اداره تئاتر قول بازسازی این مکان را از سید محمد حسینی وزیر وقت ارشاد بگیرد.

حسینی هم قول تامین بودجه را داد و هم گفت با شهردار تهران گفتگو می‌کند و مجوز ساخت و ساز را از محمد باقر قالیباف می‌گیرد. فقط چند روز بعد اعلام شد، بودجه ساخت و ساز تامین شده و با این بودجه می‌توان ساختمان کناری را هم خریداری کرد اما این‌بار حمید شاه‌آبادی معاون وقت امور هنری از مساله‌ی اداره تئاتر گذشت.

هیچ کس دلیل تعلل او را نفهمید، ماه‌ها گذشت و نرخ تورم افزایش پیدا کرد و اداره تئاتر مانده بود! تا اینکه سال گذشته در شرایطی که چیزی تا پایان عمر دولت قبلی نمانده بود، شاه آبادی برخی از خبرنگاران تئاتر را به دفترش دعوت کرد و از بازسازی اداره تئاتر به عنوان اتفاقی خوش خبر داد!

اما مدیران پیشین اداره ارشاد رفتند و معضلی را به نام اداره تئاتر در کنار دیگر معضل‌ها، برای مدیران هنری دولت حسن روحانی به یادگار گذاشتند.

دیواری که مقابل اداره تئاتر سبز شد

حالا اداره تئاتر وضعیت تازه‌ای پیدا کرده، دیواری مقابلش کشیده شده تا از ورود افراد حاشیه نشین جلوگیری شود. مدیران تئاتری می‌گویند مدتی است با تماس‌های همسایگان اداره تئاتر روبرو شده‌اند.

آنها می‌گویند افراد حاشیه‌نشین به راحتی قفل‌هایی را که بر در اداره تئاتر زده شده، باز می‌کنند و از این مکان به عنوان محلی امن برای مصرف مواد مخدر و دیگر خلاف‌ها استفاده می‌کنند.

این دیوار کشی هرچند اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسید اما نگرانی تازه‌ای را رقم زد که مبادا با این اقدام صورت مساله پاک و اداره تئاتر کلا به دست فراموشی سپرده شود.

با این حال مدیر اداره تئاتر دیوار کشی مقابل در ورودی این محل را اقدامی موقتی برای جلوگیری از ورود معتادین و مزاحمین عنوان کرد و گفت: به محض اختصاص بودجه و حل شدن مشکل اداره تئاتر ساخت و ساز این اداره آغاز می‌شود.

اداره تئاتر، حاشیه امن معتادان

مریم معترف درباره‌ی آخرین وضعیت اداره تئاتر توضیح داد: سال گذشته چندین‌بار معتادین با وجود این که در ورودی اداره تئاتر قفل بود وارد شده بودند و امسال هم این مساله دوباره تکرار شد‌ که باعث اعتراض همسایگان و مردم شد.

وی ادامه داد: فعلا از سوی اداره هنرهای نمایشی این تصمیم گرفته شده است که تا زمان برطرف شدن مساله سند اداره تئاتر و پیدا شدن آن و همچنین اختصاص بودجه مورد نیاز برای ساخت و ساز، تیغه‌ای مقابل در ورودی آن کشیده شود تا از ورود معتادین و مزاحمین به این محل جلوگیری شود.

بودجه قبلی ساخت و ساز اداره تئاتر چه شد؟!

اما حسین طاهری مدیر اداره کل هنرهای نمایشی هم خبری خوش داشت مبنی بر اینکه سند اداره تئاتر پیدا شده و در اختیار ارشاد است و هم گفت: بودجه‌ای که در دولت قبلی برای ساخت و ساز اداره برنامه‌های تئاتر تخصیص داده شده بود، در صندوق وزارت ارشاد موجود نیست.

درباره سرنوشت بودجه‌ای که در دولت قبلی و به دستور وزیر وقت ارشاد برای ساخت و ساز اداره تئاتر تخصیص داده شده بود، هم این مدیر توضیح داد: وقتی وزارت‌خانه را تحویل گرفتیم، این موجودی در صندوق وزارت ارشاد وجود نداشت.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی افزود:ما وارث چندین میلیارد بدهی در تئاتر هستیم، ولی مرجع بررسی گذشته نیستیم؛ به همین دلیل، تعیین سرنوشت بودجه قبلی ساخت و ساز اداره تئاتر، دست ما نیست بلکه در اختیار دیوان محاسبات اداری است.

قول‌های تازه مدیر جدید

حسین طاهری هم مانند معترف معتقد است بازسازی اداره تئاتر فقط تلف کردن بودجه است و به دلیل بافت فرسوده‌ای که این بنا دارد، باید خراب شود و از نو ساخته شود. چراکه ساختمان قبلی مهندسی‌ساز نبوده است.

او امیدوار است بودجه ساخت و ساز اداره تئاتر امسال جذب شود و این پروژه کمتر از یک سال به بهره‌برداری برسد.

این مدیر هنری با تاکید بر اینکه موظفیم این بودجه را تأمین کنیم، ابراز خرسندی کرد: خوشبختانه در تمام بخش‌های وزارتخانه این اراده وجود دارد تا این پروژه به سرانجام برسد و ان‌شاءالله ساخت و ساز اداره تئاتر امسال شروع می‌شود.

یا اجاره بالا یا تحمل اداره تئاتر

حسین طاهری همچنین تاکید دارد قرارداد ساختمان اجاره‌ای اداره تئاتر در خیابان "فرصت" حتما تمدید می‌شود تا گروه‌های تئاتری بتوانند همچنان از این مکان استفاده کنند. با این حال مدتهاست گروه‌هایی که شرایط مالی بهتری دارند، با پرداخت اجاره بهای بالا، آثارشان را در پلاتوهای خصوصی یا دیگر مکان‌ها آماده اجرا می‌کنند اما گروه‌هایی که نمی‌توانند اجاره بها بپردازند، به ناچار باید به شرایط نا امن و و غیر حرفه‌ای ساختمان اجاره‌ای اداره تئاتر تن بدهند.

 


منبع: خبرگزاری ایسنا