سینمای هالیوود در سال ۲۰۱۹ شاهد فیلم‌های موفق و شکست خورده زیادی بود که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

پایگاه خبری تئاتر: با نزدیکی به تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی، گزارش‌های گیشه فروش آمریکا نشان می‌دهد که مجموع فروش هالیوود ۴.۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و به رقم ۱۱.۸۸ میلیارد دلار رسیده است که کمترین میزارن در نیم دهه اخیر است. یکی از عوامل این رقم پایین، فیلم‌های پرخرج و کم فروش است که شامل دنباله‌های متعدد و تکراری و فیلم‌های ریبوت شده می‌شود. طرفداران سینما دیگر وقتی برای فیلم‌هایی از ماجراجویی «مردان ایکس» یا «فرشتگان چارلی» صرف نخواهند کرد و از تماشای فیلم‌هایی مثل «گربه ها» اجتناب می‌کنند. با وجود این فیلم ها، نقاط روشنی هم در گیشه امسال دیده می‌شود. فیلم سینمایی «انتقام جویان: با نقش آفرینی رابرت جونیور در لباس مرد آهنی توانست با پشت سر گذاشتن فیلم سینمایی «اواتار» به پرفروش‌ترین فیلم سینمایی تاریخ تبدیل شود. فیلم سینمایی «ما» جایگاه جردن پیل را هم به عنوان یک کارگردان موفق در ژانر وحشت تثبیت کرد. این آمار توسط سایت ورایتی منتشر شده و به گفته آن لیستی که از موفق و شکست خورده‌ترین فیلم های ارائه شده تنها به فروش این فیلم‌ها دقت نکرده و سود و تاثیر فرهنگی آن‌ها را نیر لحاظ کرده است. با در نظر گرفتن این موضوع موفقیت‌ها و شکست‌های بزرگ امسال را مرور می‌کنیم.

موفق‌ترین ها:

«انتقام جویان: پایان بازی» بودجه ساخت:۳۵۶ میلیون دلار فروش جهانی:۲.۷۹ میلیارد دلار فیلم سینمایی «پایان بازی» به فیلم‌های یک دهه از کمپانی مارول پایان داد. مبارزه شخصیت‌های مرد آهنی، کاپیتان مارول و بیوه سیاه برای شکست دادن شخصیت شرور بنفش به نام تانوس هیچوقت تکرار نخواهد شد. این فیلم در زمان اکران همه رکورد‌های گیشه را شکست و به صدر نشینی ده ساله آواتار در گیشه جهان پایان داد. 

«شیرشاه» بودجه ساخت:۲۶۰ میلیون دلار فروش جهانی: ۱.۶ میلیون دلار نسلی که با داستان پر هیجان سیمبا برای تبدیل شدن به پادشاه لذت بردند  فرزندگان خود را به تماشای نسخه جدید این انیمیشن بردند. به همین خاطر شیر شاه محدوده سنی زیادی را پوشش داد تا این لایو اکشن فروش خوبی را در گیشه رقم بزند. «جوکر» بودجه ساخت:۵۵ میلیون دلار فروش جهانی:۱.۰۶ میلیون دلار تاد فیلیپس کارگردان و واکین فینیکس بازیگر این فیلم دوباره این دلقک شرور و مجرم که شخصیتی ضد قهرمان دارد را با اقتباس از فیلم‌های اسکورسیزی ساختند. داستان غم انگیز این دلقک با وجود جنجال‌ها و بودجه کمی که داشت، فروش زیادی کسب کرد تا در جمع سود آورترین‌های سال و حتی تاریخ قرار بگیرد. «ما» بودجه ساخت:۲۰ میلیون دلار فروش جهانی:۲۵۵ میلیون دلار بعد از موفقیت فیلم سینمایی «برو بیرون» در گیشه و آکادمی اسکار، تعجب نیست که مخاطبان به تماشای فیلم بعدی این کارگردان بروند. این فیلم سینمایی که داستانی از یک خانواده و تقابل آن‌ها با همزاد هایشان است فروش خوبی کرد و در افتتاحیه فراتر از انتظار‌ها ظاهر شد. 

«روز و روزگاری در هالیوود» بودجه ساخت:۹۰ میلیون دلار فروش جهانی:۳۷۲ میلیون دلار حضور ستارگان مشهوری مثل برد پیت، لئوناردو دیکاپریو، آل پاچینو و مارگو رابی کمک زیادی به فروش این فیلم کرد. ترکیب بازیگران سطح بالای این فیلم به کوئنتین تارانتینو این امکان را داد تا فیلمش به یک اثر پر مخاطب تبدیل شود. یک داستان منحصر به فرد با پایانی متفاوت از واقعیت که ریسک بزرگی برای تارانتینو بود. «جان ویک ۳» بودجه ساخت:۷۵ میلیون دلار فروش جهانی:۳۲۶ میلیون دلار این موضوع که سومین فیلم از یک دنباله سینمایی باز هم با موفقیت روبرو شود بسیار کم اتفاق می‌افتد. اما جان ویک ۳ در دو هفته از میزان فروشی که برای آن در نظر گرفته شده بود عبور کرد. کیانو ریوز همچنان به جذب مخاطبان ادامه می‌دهد و چهارمین فیلم آن هم ساخته خواهد شد.

شکست خورده ها:

 «تریمناتور: سرنوشت سیاه» بودجه ساخت:۱۸۵ میلیون دلار فروش جهانی: ۲۶۰ میلیون دلار بعد از فیلم سینمایی «ترمیناتور جنسیس» آخرین تلاش خالقان این فیلم برای احیای آن به شکست مواجه شد. حتی بازگشت آرنولد شوارتزنگر و لیندا همیلتون هم برای بازگشت هیجان و جذابیت به این فیلم کافی نبود. «ققنوس سیاه» بودجه ساخت:۲۰۰ میلیون دلار فروش جهانی:۲۵۲ میلیون دلار یک پایان بد برای یک مجموعه سینمایی محبوب رقم خورد. طبق آمار‌ها با احتساب هزینه تبلیغات فیلم، «ققنوس سیاه» در حدود ۱۲۰ میلیون دلار در گیشه ضرر کرده است. این یک خبر نا خوشایند برای دیزنی است که حقوق این فیلم سینمایی را از کمپانی فاکس قرن بیستم دریافت کرده بود. «گربه ها» بودجه ساخت:۱۰۰ میلیون دلار فروش جهانی:۱۰.۹ میلیون دلار (در حال اکران)‌ این فیلم یک اثر اقتباسی موزیکال است که نتوانست راه خود را پیدا کند. به گفته منتقدان، جلوه‌های بصری این فیلم بسیار عجیب و غریب بود و حتی زمان کافی برای اصلاح آن‌ها از انتشار تیزر تا اکران را هم داشتند که سازندگان فیلم از این کار خودداری کردند. این فیلم یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های سال از نگاه منتقدان است. 

«مرد ماه جوزا» بودجه ساخت:۱۳۸ میلیون دلار فروش جهانی: ۱۷۳ میلیون دلار حتی دو ویل اسمیت هم نتوانست این فیلم را از شکست نجات دهند. انگ لی کارگردان این فیلم است و بعد از ۲۰ سال فعالیت در سینما با داستان جدال ویل اسمیت باز نشسته با نسخه جوان‌تر خود موفق به جلب توجه مخاطبان نشد. این فیلم سینمایی هم طبق آمار ۷۵ میلیون دلار ضرر را متحمل شده است. در رتبه‌های بعدی بدترین فیلم‌ها هم انیمیشن «پلی موبیل»، «اسباب بازی‌های زشت»، «فرشتگان چارلی»، «ریچارد جول» و «گلدفینچ» قرار دارند.