رضا مولایی کارگردان نمایش «مردی که...» عنوان کرد این نمایش برگرفته از نمایشنامه پیتر بروک و تجربیات مستند یک روانپزشک در رابطه با بیماران اعصاب و روان است.

پایگاه خبری تئاتر: رضا مولایی که این روزها نمایش «مردی که ...» را در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه دارد درباره این اثر نمایشی گفت: این نمایش برگرفته از نمایشنامه «مردی که زنش را با کلاه اشتباه گرفت» است که پیتر بروک به همراه دستیارش ماری هلن اشتاین آن را از روی کتابی به همین نام نوشته دکتر الیور ساکس عصب شناس مشهور آمریکایی نوشته است که شامل تجربیات بالینی وی از بیماران مغز و اعصاب بوده است. وی ادامه داد: در نمایشنامه پیتر بروک برشی از زندگی شخصی بیماران در آسایشگاه روایت می‌شود اما در این اجرا تغییرات اساسی روی متن صورت گرفته است. در نمایشنامه پیتر بروک شاهد تعدادی قصه به صورت اپیزودیک هستیم که از لحاظ دراماتیک ارتباطی با هم ندارند اما در این نمایش داستان‌ها به هم ربط پیدا کرده‌اند و در حقیقت جهانی ساخته شده که با نگاهی به نمایشنامه بروک و تجارب واقعی دکتر ساکس توسط شیوا اردویی برای اجرا تنظیم شده است.

این بازیگر تئاتر و تلویوزیون درباره اجرای نمایش در تماشاخانه‌ای خصوصی و بدون بهره‌گیری از حضور تهیه‌کننده عنوان کرد: این روزها روی صحنه بردن یک نمایش بسیار سخت شده است و تماشاخانه‌ها شرایط غیرمنصفانه ای برای گروه‌ها تعیین می‌کنند و تمایل به اجرای تئاترهای واقعی کمتر وجود دارد اما از اجرا در تماشاخانه دیوار چهارم راضی هستم چون مدیریت و عوامل این سالن با ما همراه بودند و از کار حمایت کردند. مدیریت این تماشاخانه نگاه فرهنگی به تئاتر دارد که در این شرایط بسیار مهم است. وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: نمایش ما جزو آثاری نیست که تهیه‌کننده‌ها رغبتی به سرمایه‌گذاری روی آن داشته باشند چون آنها به دنبال چیز دیگری در تئاتر هستند و ما هم به نوع دیگری از تئاتر می‌اندیشیم که نیازی به حضور تهیه‌کننده در آن احساس نمی‌شود. این روزها تامین هزینه‌های یک نمایش کار سختی است و اگر در طول اجراها همه ظرفیت سالن هم پر باشد بازهم باید از جیب هزینه کرد تا همه چیز برابر شود پس نیاز به سالن‌هایی داریم که از ابتدا برای هنرمندان چرتکه نیندازند.

شیوا اردویی، ملیحه آقایی، ندا اسدی، یاسر اصغری، مهسا جمشیدی، محمد شامی، احسان صادقی، بهنام غفاری، نیما میرزابیگی، گلناز نوروزی، لاله هوشنگی بازیگران این نمایش هستند که به کارگردانی رضا مولایی و ترجمه وحید رهبانی تا ۲۴ دی ماه در تماشاخانه دیوار چهارم به صحنه می‌رود.