در حالی که حدود یک ماه تا شروع جشنواره تئاتر و موسیقی فجر باقی مانده، طولانی شدن عملیات ساماندهی پروژه پهنه فرهنگی رودکی صدای اعتراض کسبه و ساکنان خیابان شهریار را درآورده است. از سوی دیگر، این نگرانی وجود دارد که آیا این پروژه که قرار بود هفته‌ها پیش به پایان می‌رسد، مخل برگزاری جشنواره‌ها نخواهد بود؟

پایگاه خبری تئاتر: تقریبا ۲۲ مردادماه بود که عملیات «پهنه فرهنگی رودکی» که محدوده خیابان‌های انقلاب، حافظ، ولیعصر (عج) و حافظ را دربرمی‌گیرد، در خیابان شهریار یعنی محل مهم‌ترین سالن هنری کشور (تالار وحدت) آغاز شد تا طرح سنگ‌فرش شدن این خیابان، با هدف پیاده راه‌سازی به عنوان مرحله دوم این پروژه فرهنگی اجرایی شود. این کار همزمان با برگزاری جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی و نیز جشنواره موسیقی جوان آغاز شد که در همان اول راه مزاحمت‌هایی را برای مخاطبان این رویدادها ایجاد کرد، گرچه در ابتدا فقط مسیر غرب به شرق خیابان شهریار مسدود شد تا کف‌سازی انجام شود، ولی الان پس از گذشت چهار ماه کل خیابان بسته شده و فقط از ابتدای این هفته، پیاده‌راه مقابل تالار وحدت برای عبور و مرور باز شده است. به این ترتیب مسیر رفت و آمد برای مخاطبان تالارهای وحدت، رودکی، فردوسی و حافظ که باید در خیابان‌های اطراف به دنبال جای پارک ماشین باشند، سخت‌تر از قبل شده است؛ ضمن اینکه اهالی محل هم از این وضعیت خیلی شاکی هستند؛ از وضعیت پروژه‌ای که گفته شده بود در نیمه‌ی پاییز به سرانجام می‌رسد. یکی از کسبه خیابان شهریار با انتقاد از اینکه این پروژه، عنوان «فرهنگی» دارد ولی برخورد فرهنگی توأم با احترام ندیده‌اند، می‌گوید: به ما گفتند کف‌سازی خیابان سه ماه طول می‌کشد ولی الان که می‌پرسیم، می‌گویند برای ۲۲ بهمن آن را آماده می‌کنند. هرچند این چیزی که ما می‌بینیم، معلوم است سال آینده تمام می‌شود. او که خودش را علاقه‌مند به سینما و تئاتر معرفی می‌کند، ادامه می‌دهد: در این مدت، کسب و کار ما حداقل ۵۰ درصد کاهش داشته و با این اوضاع اقتصادی باید به فکر بیمه و حقوق افرادی که اینجا کار می‌کنند هم باشیم و به وقتش مالیات هم بدهیم، اما آیا مامور مالیات می‌داند و اصلا قبول می‌کند که در این چند ماه چه بر سر کاسبی ما آمده است؟ با این حال با چنین مشکلی می‌توان کنار آمد، آن هم به‌خاطر علاقه‌ای که شخصا به هنر دارم ولی مسئله اینجاست که شرایط برای کار و زندگی ما سخت شده و نمی‌دانیم این وضع تا کی ادامه دارد، چون به نظر می‌رسد اصلا برنامه‌ریزی درست و دقیقی ندارند. همین الان تماشاگرانی که برای دیدن کاری به اینجا می‌آیند تا به تالار وحدت بروند، سردرگم هستند و مشکل زیادی برای پارک کردن ماشین دارند آن هم در این منطقه که سرقت از ماشین‌ها زیاد شده است. 

این اظهارات گله‌آمیز اگرچه از زبان یکی از ساکنان این محل نقل شد اما با صحبت‌های چند نفر دیگر که مخاطب قرار گرفتند، مشترک بود. با این حال جدا از وضعیت خاک‌آلوده و مسدود شده‌ای که باعث گله و نارضایتی اهالی محدوده خیابان شهریار و خیلی از تماشاگران اجراها در تالارهای این خیابان شده، مهم‌ترین سوال پیش‌رو این است که آیا این خیابان طبق گفته اخیر برخی مسؤولان سازمان زیباسازی شهرداری، واقعا تا نیمه‌ دی‌ماه تمام می‌شود؟ درحالی‌که تازه از ابتدای این هفته، کار کندن آسفالت مسیر شمالی این خیابان آغاز شده است؛ آن هم در شرایطی که حدود یک ماه تا شروع جشنواره تئاتر فجر باقی مانده و بعد هم از ۲۶ بهمن جشنواره موسیقی فجر آغاز می‌شود که هر دو مهمانانی از کشورهای خارجی دارند. البته سرعت سنگ‌فرش کردن ضلع جنوبی خیابان در چند روز گذشته این پرسش را به‌جود آورد ه که چرا این سرعت در چند ماه گذشته اعمال نشده است؟ پهنه فرهنگی رودکی با همکاری شهرداری منطقه ۱۱، سازمان زیباسازی شهر تهران، شرکت توسعه فضاهای فرهنگی و دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی به عنوان یک گذر فرهنگی- هنری در تهران معرفی شده و قرار است بخش‌هایی از پهنه رودکی به پیاده راه تبدیل ‌و کارهای فرهنگی و هنری نیز در آن تقویت شود تا به این ترتیب این پهنه به پلازای فرهنگی - هنری شهر تهران تبدیل شود.