علی آشتیانیپور پخشکننده دو فیلم سینمایی «مشت آخر» مهدی فخیمزاده و «معکوس» پولاد کیمیایی ضمن اعلام عدم رضایت از فروش این دو فیلم تاکید کرد انتظارشان از اکران این آثار، برآورده نشده است.
زحمت پخش یک فیلم پر فروش به نسبت یک فیلم کم فروش، کمتر است چون سینماداران برای سانس دادن به فیلمهای پر فروش مقاومتی نشان نمیدهند، اما دفتر پخش برای فیلمهای کم فروش باید تلاش بیشتری کند حتی گاهی آدم هرچه تلاش میکند به در بسته میخوردآشتیانی پور درباره فیلم سینمایی «معکوس» هم گفت: این فیلم هم متأسفانه انتظارات ما را برآورده نکرد چون ما تصور میکردیم بهتر از این بفروشد یعنی بر خلاف اینکه نام مسعود کیمیایی به عنوان تهیه کننده روی «معکوس» بود ولی این فیلم تاکنون فروش خوبی نکرده، نتوانسته است حق خود را ادا کند و مخاطبان زیادی را به خود اختصاص نداده است. وی درباره نقاط ضعفی که موجب چنین شرایطی در اکران این فیلمها شده است هم عنوان کرد: من نمیخواهم در جایگاه یک منتقد درباره فیلم حرف بزنم چون وظیفه من در قبال این فیلمها پخش آنهاست و طبیعتاً اگر نقصی داشته باشند من نباید به آن بپردازم بلکه باید منتقدان به آسیب شناسی آثار بپردازند پس من باید آنچه را که از دستم بر میآید انجام دهم و تلاش لازم را برای بهتر دیده شدن فیلم به کار بگیرم. از همین رو قصدم به چالش کشیدن و یا نقد یک فیلم نیست چون بالاخره کار پخش این آثار با دفتر ماست و من آنها را برای اکران انتخاب کردهام. وی ادامه داد: ولی به طور کلی میتوانم بگویم همانطور که از آمار و ارقام بر میآید ما نتوانستیم نتیجه دلخواه را از اکران این دو فیلم کسب کنیم. اتفاقاً برای فیلمهایی که نتیجه مطلوب را کسب نمیکنند، انرژی زیادی از پخش گرفته میشود، شاید زحمت پخش یک فیلم پر فروش به نسبت یک فیلم کم فروش، کمتر باشد چون سینماداران برای سانس دادن به فیلمهای پر فروش مقاومتی نشان نمیدهند، اما دفتر پخش برای فیلمهای کم فروش باید تلاش بیشتری کند حتی گاهی آدم هرچه تلاش میکند به در بسته میخورد. به نظرم در سینمای ایران پخش فیلم کم فروش و متوسط خیلی سختتر از فیلم پر فروش است. درباره عدم فروش فیلمها نمیتوان قضاوت قطعی داشت این پخشکننده توضیح داد: در هر حال بخشی از نفروختن یک فیلم ناشی از ضعف خود فیلم است، نه اینکه لزوماً سالن نداشته باشد در چنین وضعیتی هرچه هم دست و پا بزنید بالاخره این مردم هستند که باید تصمیم بگیرند تا یک فیلم را ببینند. حتی اگر ما امکانی هم برای نمایش خوب یک اثر فراهم کنیم اگر مردم از آن فیلم استقبال نکنند، آرام آرام آن امکان در سینماهای دیگر کمتر و حتی سلب میشود و با توجه به اینکه فضای نمایشی ما محدود است، سینمادار بلافاصله فیلم دیگری را جایگزین آن فیلم میکند و صبوری نمیکند تا ببینند فیلم چگونه مسیر خود را باز میکند. با این وجود نمیشود قضاوت قطعی کرد چراکه مجموع دلایل دست به دست هم میدهند تا فیلمی بفروشد و یا نفروشد با همه اینها نباید بضاعت خود فیلم را دست کم گرفت چون این امر تعیین کننده است. وی در پایان اظهار کرد: این روزها تبلیغات از طریق تیزرهای تلویزیونی، فضای مجازی و فضای شهری انجام میشود اما عموم فیلمها از تبلیغات شهری محروم هستند. تنها فیلمهایی میتوانند از این امکان برخوردار باشند که یا اسپانسر داشته باشند یا هزینه سنگینی کنند البته برخی فیلمها در برخورداری از تیزر هم محدودیت دارند یعنی باید انرژی زیادی برای تبلیغات آنها بگذاریم. ما در مورد فیلمهایی که نام بردیم سعی کردیم همه این امکانات را داشته باشیم.
https://teater.ir/news/25181