کارگردان فیلم «پدران» تاکید کرد: آیین نامه جشنواره فیلم فجر برای سال‌های آینده باید موشکافانه‌تر بازنگری شود.

پایگاه خبری تئاتر: سالم صلواتی که در بخش نگاه نو سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «پدران» حضور دارد، در حالی که پیش‌تر با فیلم «زمستان آخر» در این جشنواره شرکت کرده بودگفت: من سال ۹۳ با فیلم «زمستان آخر» متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر بودم، اما به دلیل آن که پروانه ساخت سینمایی نداشتم از بخش مسابقه خارج و در بخش غیر رقابتی نمایش داده شد. امسال هم فیلم «پدران» را در حالی به جشنواره دادم که برای آن پروانه ساخت سینمایی داشتم و طبق همین مجوز، این اولین فیلم سینمایی من محسوب می‌شود.

او افزود: درباره برخی اعتراض‌های پیش آمده نسبت به حضور چند فیلم در بخش نگاه نو از کارگردان‌هایی که قبلاً فیلم ساخته بودند، باید این را بگویم که من یک بار در جشنواره فجر در بخش خارج از مسابقه با فیلم زمستان آخر حضور داشتم و آن سال به خاطر نداشتن پروانه ساخت سینمایی، نتوانستم در بخش رقابتی حاضر شوم و حتی در جشن خانه سینما هم پذیرفته نشدم، حالا آیا امسال هم باید به همین دلیل و دقیقاً به خاطر همان فیلم دوباره از جشنواره باز بمانم؟

وی با بیان اینکه دوست داشته فیلمش در بخش سودای سیمرغ باشد تا دیگر عوامل و جنبه‌های فنی فیلمش هم داوری شود، گفت: آیین نامه جشنواره برای سال‌های بعد باید دقیق‌تر بازنگری شود تا اگر نگرانی در این خصوص وجود دارد آن را رفع کنند، اما این دلیل نمی‌شود کسی مثل من که یکبار فیلمش برای نداشتن مجوز سینمایی از بخش رقابتی حذف شده، حالا برای همان مجوز از جشنواره بعدی نیز خارج شود. در کل بخشی از این مسئله به جشنواره برمی‌گردد، اما بخش مهم آن مربوط به سیستم قانونگذاری سینمای ما و سازمان سینمایی است که البته الان نزدیک به جشنواره نمی‌تواند آن را تغییر دهد یا اصلاح کند ولی امری ضروری است که باید قبل از شروع تولیدات سالانه سینما در سال آینده به آن فکر شود.

صلواتی درباره فیلم «پدران» هم بیان کرد: من ۴ سال قبل برای این فیلم پروانه ساخت گرفتم اما به دلیل اینکه از قبل فیلمی در چرخه‌ی اکران نداشتم تهیه‌کننده‌ها سخت به من اعتماد می‌کردند چون اطمینان از بازگشت سرمایه برای همکاری مسئله‌ای مهم بود. البته در این مدت با هشت تهیه کننده صحبت شد که همگی فیلمنامه را دوست داشتند اما همکاری میسر نشد. با این حال «پدران» با بودجه ای کم، با مشارکت فارابی و بخش خصوصی در فضایی غیرآپارتمانی در همدان در شرایطی به بخش نگاه نو راه یافته که بعضی فیلم‌های این بخش پروداکشنی در حد بیگ‌ پروداکشن دارند.


منبع: خبرگزاری ایسنا