تهیه‌کننده سینما می‌گوید فضای اقتصادی و التهابات و پراکندگی جمعیت در شهرها می‌تواند از دلایل قهر کردن مخاطبان با سینما باشد.

پایگاه خبری تئاتر: جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با "زنده گیومه" نسبت به کاهش استقبال مخاطبان سینما واکنش نشان داد و گفت: سال‌هاست که بررسی‌هایی در این خصوص انجام می‌دهیم. گردش مالی سینما با جمعیت 85 میلیون نفری نمی‌تواند درمجموع، 200 یا 250 میلیارد تومان باشد. اگر بخواهیم سینما را به‌عنوان یک صنعت در نظر بگیریم، در حال حاضر پایین‌ترین درآمد و شکل را دارد. یک بنگاه اقتصادی کوچک می‌تواند بیشتر از این درآمد داشته باشد. تولید و پخش یک فیلم شاید درمجموع 500 تومان شود که این مبلغ بسیار ناچیزی است.

وی افزود: صدای سینما در ایران بلند است. قهر کردن مخاطبان با سینما می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. فضای اقتصادی و التهابات و پراکندگی جمعیت در شهرها می‌تواند یکی از دلایل باشد. یا به‌عنوان مثال ما شهرهایی را داریم که یا اصلاً سالن سینما ندارند یا فضایشان مناسب نیست یا اصلاً بازسازی نشده است و صدا و تصویر درستی ندارند. پس می‌توانیم بگوییم، درواقع جایگاه تفریح را در دل مردم باز نکرده است.

نوروزبیگی خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال، با ژانرهای مختلف مواجه هستیم. سال‌های گذشته هم همین‌طور بوده است. سینما به‌عنوان یک تفریح خانوادگی به‌حساب نمی‌آید. فیلم‌ها، در بهترین شکل ممکن بخواهند بفروشند، سه میلیون مخاطب دارند. این آمار در جمعیت 85 میلیون نفری اصلاً آمار خوبی نیست. کم است؛ خیلی هم کم است. همه مسئولان از رده بالای نظام گرفته تا پایین‌تر، بالاخره سینما را ویترین نظام می‌دانند و با آن حرف می‌زنند. هنرمندانش را دعوت و صحبت می‌کنند.

این تهیه‌کننده سینما تأکید کرد: دلایل کاهش مخاطب مختلف است که البته بیشتر جنبه اقتصادی دارد. شاید الان سخت باشد که خیلی‌ها بخواهند 20 تا 25 هزار تومان بابت پول بلیت بدهند. فقط هم بلیت نیست و می‌دانید که هزینه‌های جانبی دیگری هم دارد. از طرفی هم که خیلی‌ها بخواهند (غیر از تهران) فاصله‌ای را بروند و به شهر دیگری برسند و سینما را ببینند، آن هم نمی‌شود. بیشتر ترجیح می‌دهند که دو یا سه ماه صبر کنند و این فیلم به سایت‌ها بیاید و بتوانند آن را ببینند. درواقع مخاطب آن‌ها بیشتر شده و مخاطب سینما ریزش داشته است.

وی ادامه داد: بارها در این مورد صحبت کرده‌ام. ژانرهای متنوعی که وجود دارد، از بین رفته است. مثلاً ژانر کودک، 6-5 سال است که حتی موضوعات موزیکال هم در آن به چشم نمی‌خورد. همه ژانر بزرگسال شده است. ژانر اکشن ما از بین رفته است. ژانر وحشت هم همین‌طور. ما با ژانر اجتماعی در سینمای جهان می‌درخشیدیم و بیشتر فیلم‌ها جوایز خوبی هم گرفته است. آن هم عملاً از بین رفته است. البته از سال پیش به این طرف، کمی فعال‌تر شده است. ولی باز هم نه زیاد. دلیلش برای من مشخص است. چون مدیران دقت ندارند.

نوروزبیگی در خصوص انتخاب سلیقه‌ای سینماداران برای پخش فیلم‌ها عنوان کرد: سینماداران، ژانرها را تعیین می‌کنند. مثلاً سینمادار، ژانر طنز را می‌پذیرد و به آن سئانس بیشتری می‌دهد. مدت‌زمان بیشتری را وقت می‌گذارد. درنتیجه سرمایه‌گذاران در سینما تصمیم می‌گیرند که بی‌خیال ژانرهای دیگر شوند؛ چون آن‌ها هم دنبال پولشان هستند. حداقل پولشان تضمین شود و سود خوبی هم ببرند. عملاً این‌طور است.

این تهیه‌کننده سینما افزود: خود نهاد دولتی هم وظیفه دارد که ژانرهای مختلف را حمایت کند. آن‌ها هم توجهشان بیشتر به گیشه است تا محتوا. صحبت بر سر این است که آیا این فیلم می‌فروشد یا نمی‌فروشد. یک فیلم طنز می‌آید و دو ماهی اکران می‌شود و زیاد هم یادی از آن نمی‌کنیم ولی مگر می‌شود، فیلم‌هایی را که به آن افتخار می‌کنیم، تاریخ‌ساز شوند؟ اما برخی فیلم‌های دیگر این‌طور نیستند. البته بد هم نیست برخی از این فیلم‌ها باشند اما جامعه به فیلم‌های تأثیرگذار هم نیاز دارد. حتی سینما به ژانر سیاسی که ژانر بسیار مهمی است، هم نیاز دارد. عملاً ما این ژانر را از دست داده‌ایم. خانواده خیلی موضوعات خود را در سینما پیدا نمی‌کند.

وی بیان کرد: شما خودتان با خانواده به سینما بروید، چه چیزی می‌خواهد نصیبتان بشود و بیرون بیایید؟ با خانواده تفریح کرده‌اید و بیرون آمده‌اید. در سینما خواسته‌های دیگری هم مطرح است. ضمن تفریح و کنار خانواده بودن، یک سری مطلب هم باید بگیرید و بیرون بیایید. من که تهیه‌کننده سینما هستم، ترجیح می‌دهم یک سری فیلم‌ها را با خانواده نروم و تنها به تماشای آن‌ها بنشینم. چاره‌ای هم نیست.

نوروزبیگی تأکید کرد: خود من که تولیدکننده یا عضو مؤثر هستم، فرار می‌کنم. خیلی از فیلم‌ها ضد اخلاقی هستند و شوخی‌های خوبی ندارند و این خوب نیست که مثلاً پدر و پسر یا پدر و دختر کنار هم نشسته‌اند و آن را ببینند. زد و بندهایی در پشت ماجرای سینما وجود دارد و درک کرده‌ام و مقابله هم کرده‌ام. مهم فیلم است.

این تهیه‌کننده سینما، با اشاره به نامناسب بودن زمان اکران فیلم، خاطرنشان کرد: مثلاً پای گیشه هم ایستاده‌اید و می‌بینید که نمی‌فروشد. شما نمی‌توانید به سینمادار بگویید شما به من سئانس نمی‌دهید. یک مقدار همه چیز دست به دست هم می‌دهد. فیلم خوب، مخاطب خودش را دارد. منظورم طنز نیست. همین سالی که در آن بودیم، فیلم‌هایی پخش شد که میلیاردی فروش کردند. مثل فیلم "متری شیش و نیم" و "سرخ پوست" و "شبی که ماه کامل" شد. فیلم خوب استقبال خوب دارد. حمایت شده، سینمادار هم استقبال کرده و سئانس بیشتری دارد. سینما چراغش روشن شود، خیلی هزینه دارد و باید این را در نظر داشت.

 برنامه زنده "گیومه" به تهیه‌کنندگی حسین معصومی، با اجرای شهاب شهرزاد و کارشناسی سید علی مؤمنی، شنبه تا چهارشنبه روی موج 5/107 قابل دریافت است.