پایگاه خبری تئاتر: مجتبی رستمیفر، کارگردان نمایش «همه فرزندان مکبث» که توانست به جمع آثار رقابتی صحنهای این رویداد راه یابد، درباره ارتباط این اثر با نمایشنامه «مکبث» گفت: مدتی درباره نمایشنامه «مکبث» مطالعه کردیم و با توجه به موضوعی که برای اقتباس از این نمایشنامه مدنظر داشتیم، شکل و فرم خاصی را برای اجرا در نظر گرفتیم. در واقع «همه فرزندان مکبث» بیشتر برگرفته از فصل 9 این نمایشنامه است که تلاش کردیم محوریت اثر را بر تأثیرات کشت و کشتار، خشونت و جنگ بر جوامع در دنیای امروز بگذاریم. در واقع تأثیر جنایت را نسبت به شکلگیری خود آن بیشتر مدنظر قرار دادیم.
وی با تأکید بر بعد آموزشی و حمایتی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بیان کرد: به نظرم رویکرد جدید جشنواره بینالمللی تئاتر فجر مثل گذشته رقابتی نیست و بعد آموزشی در جشنواره پررنگتر شده است، این دو رویکرد اتفاق مثبتی برای رویداد هنری است. جشنواره بینالمللی تئاتر فجر ویترین تئاتر ایران است که با این رویکرد میتواند محفلی برای تفکر، تعامل و هماندیشی هنرمندان تئاتر کشور بدل شود تا شاهد روی صحنه رفتن نمایشهای پختهتر، حرفهایتر و بهتر در آینده باشیم و سطح دانش هنرمندان هم همزمان با کسب تجربهشان ارتقا پیدا کند.
این هنرمند همچنین درباره وضعیت تئاتر در شهرها و استانهای کشور، توضیح داد: متأسفانه تئاتر شهرستانها بیشتر از اجرای عمومی به برگزاری جشنواره خلاصه شده است، البته در سالهای اخیر شاهد بهبود این روند بودهایم و در فراخوان جشنواره بینالمللی تئاتر فجر هم شرط اجرای عموم برای حضور آثار در نظر گرفته شده است اما هنوز در برخی از شهرهای کشور از جمله استان خوزستان امکانات مطلوبی برای اجرای عمومی در اختیار هنرمندان نیست.
رستمیفر افزود: کمبود امکانات هنرمندان را آزار میدهد، هنرمند وقتی میخواهد تفکر خود را عرضه کند تا چند متخصص، اساتید و ... ببینند در نهایت مجبور میشود رویکرد خود را جشنوارهای کند. خوشبختانه رویکرد حمایتی جشنواره امسال، بر رقابت اولویت دارد و به نظرم این اتفاق عامل مثبتی در بهبود شرایط برای هنرمندان است تا با کوله باری از تجربه جشنواره را ترک کنند.
سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند بهمنماه امسال در تهران برگزار میشود.
منبع: خبرگزاری تسنیم