کارگردان نمایش «سمفونی کوچک سکوت» درباره تغییراتی که در نمایشنامه «مرده های بی کفن و دفن» ژان پل سارتر برای نگارش متن جدید داده اند، توضیحاتی ارائه داد.

پایگاه خبری تئاتر: سینا راستگو طراح و کارگردان نمایش «سمفونی کوچک سکوت» درباره ایده شکل گیری این اثر نمایشی گفت: این نمایش براساس نمایشنامه «مردگان بی کفن و دفن» ژان پل سارتر نوشته شده است که برای نگارش متن حدود ۷-۸ ماه در یک اتاق فکر نمایشنامه مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت و در نهایت به متن امروزی رسیدیم. در این نمایشنامه بستر اصلی داستان حفظ شده اما ایده ها و کانسپت های تازه ای به متن جدید اضافه شده است.

وی ادامه داد: تغییراتی که در متن اصلی داده شده در راستای دغدغه هایی است که در جهان امروز با آن مواجه هستیم. در فرم اجرایی نیز تلفیقی از سینما و تئاتر را شاهد هستیم به شکلی که بخش زیادی از نمایش را تصاویری که با ویدئو پروجکشن پخش می شود، تشکیل می دهد. بین تصاویر و اتفاقات روی صحنه هماهنگی وجود دارد اما در هرکدام تعاریف و جهان های مختلفی را شاهد هستیم.

راستگو یادآور شد: تمام تلاش ما این بوده که بدون زمان و مکان بودن به درستی در نمایش جا بیفتد تا بتوانیم به تعریف درستی از اندیشه و مفاهیم مد نظر ژان پل سارتر یعنی همان «فلسفه وجود» یا «اگزیستانسالیسم» برسیم. در این نمایش تنها خط اصلی قصه یعنی اسیر و به گروگان گرفته شدن عده ای توسط عده ای دیگر برای معرفی سرکرده شان در خلال یک جنگ از نمایشنامه سارتر گرفته شده است اما بازی ها، فضاسازی و شیوه اجرایی به سمت دیگری سوق پیدا کرده و از فضای رئالیستی فاصله گرفته است. در حقیقت شیوه رئالیستی نمایشنامه حذف شده و جای آن را انتزاعی که از هر رئالیسم وجود دارد، گرفته است.

این کارگردان تئاتر در پایان درباره طراحی فضای نمایش یادآور شد: مفاهیم مد نظر در کار به شکل فرمال نمایش داده می شود و حتی برخی مفاهیم با تعاریف تازه ای انتقال می یابند. برای طراحی و فضاسازی کار نیز همچون پروسه نگارش اتاق فکر داشتیم و همه طراحان نمایش با همفکری هم در راستای انسجام نمایش، طراحی هایشان را اجرایی کردند و هیچ کس جدا از دیگری کار نکرد.

نمایش «سمفونی کوچک سکوت» با طراحی و کارگردانی سینا راستگو که با نگاهی به «مردگان بی کفن و دفن» ژان پل سارتر نوشته شده است از ۸ دی ماه ساعت ۱۸ در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه رفته است.

بازیگران این نمایش به ترتیب حروف الفبا عبارتند از علی بنایی، زهرا بهروزمنش، امیر شاه علی، باران فرد، شهریار فرد، سروش کریمی‌نژاد، آرمان لطفی، محمد مسگری و بازیگر نوجوان، ایلیا نصراللهی.


منبع: خبرگزاری مهر