آذر مبارکی هنرمند تئاتر که با تاسیس انجمن مردم نهاد (NGO‌) «باغچه مهر» فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی گوناگونی را در استان سیستان و بلوچستان انجام داده است، نکاتی را درباره کمک به مردم سیل‌زده این استان بیان کرد و گفت: برای کمک به مردم این خطه، باید به فرهنگ عمومی آنان توجه داشته باشیم.

پایگاه خبری تئاتر: این هنرمند تئاتر که بیشتر در حیطه تئاتر عروسکی فعال است گفت: یکی از مسایلی که به هنگام بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله با آن رو به‌رو هستیم، حضور افراد بی‌تجربه‌ برای کمک است به طوریکه خود این افراد، مشکل‌ساز می‌شوند.

او که تجربه حضور در زلزله سرپل ذهاب را هم دارد، ادامه داد: در آن دوره دیدیم یکسری افراد بی تجربه برای کمک آمده بودند و همین افراد، خود به معضلی تبدیل شده بودند و نیروهای کمک‌رسان ناچار بودند بخشی از انرژی خود را برای ساماندهی و مراقبت از این افراد صرف کنند.

مبارکی تاکید کرد این روزها هم که مسیر رفت و آمد به روستاهای سیستان و بلوچستان بسته شده، بهترین کمکی که می‌توانیم انجام بدهیم این است که کمک‌رسانی را به عهده نیروهای امدادگر بگذاریم و توصیه من به همکارانم و دیگر مردم کشورمان این است که جاهایی را برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی تعریف کنیم تا در روزهای آینده که شرایط بهتری ایجاد شد، بتوان این کمک‌ها را به مردم رساند.

این هنرمند تئاتر به یک موضوع دیگر هم اشاره کرد: به هنگام کمک‌رسانی باید فرهنگ مردم آن منطقه را هم مد نظر داشته باشیم. یک زن بلوچ شلوار جین یا چکمه پاشنه بلند نمی‌پوشد و این اقلام بی‌استفاده می‌ماند. بنابراین شناخت فرهنگ آن خطه بسیار مهم است. بهترین کار این است که کمک‌های مان به صورت نقدی باشد و بعد گروهی معتمد را مسئول خرید از شهرهای نزدیک آن منطقه کنیم.

مبارکی یادآوری کرد: در زلزله سرپل ذهاب تعداد زیادی کامیون و دیگر وسایل نقلیه، کمک‌های غیرنقدی آورده بودند و چون تعدادشان زیاد بود، باید در صف‌های طویلی منتظر می‌ماندند تا نوبت‌شان بشود. به همین دلیل بسیاری از آنان خسته می‌شدند و اجناس را کنار جاده رها می‌کردند و ما می‌دیدیم حجم زیادی خوراکی و لباس‌ کنار جاده رها و گلی شده بودند و بی استفاده می‌ماندند و بدین ترتیب سرمایه‌ زیادی هدر شد.

او اضافه کرد: گروه ما در جریان زلزله سرپل ذهاب، از یکی از شهرهای نزدیک اقلام مورد نظر را خریداری کرد و ما برای رساندن آن به دست مردم، مسیر کوتاهی را طی کردیم.

این هنرمند درباره اقدامات فرهنگی و آموزشی انجمن مردم نهاد «باغچه مهر» نیز توضیح داد: بیشترین فعالیت ما این است که شرایط تحصیل برای کودکان و نوجوانان را فراهم کنیم. تعداد زیادی از دختران که به بلوغ رسیده بودند و نمی‌توانستند با پسران در یک مدرسه درس بخوانند، از تحصیل محروم شده بودند و ما با بازسازی یک مدرسه، این دختران را به درس و تحصیل بازگرداندیم.

به گفته او، حمایت از زنان سرپرست خانوار، از دیگر اقدامات این انجمن است.

مبارکی در این زمینه بیان کرد: با بازسازی دو خانه، دو کارگاه مجهز را برای این زنان آماده کرده‌ایم که در آنها مشغول به کار هستند.

او که پیش‌تر کلاس آموزشی تئاتر عروسکی را برای کودکان این منطقه برگزار کرده است، درباره حضور کودکان در این دوره‌های آموزشی نیز گفت: بیشتر بچه‌ها فقط برای فرار از مدرسه و خوشگذرانی به این کلاس آمده بودند. اما بعد از تماشای فیلمی که برایشان نمایش دادیم، آنقدر مجذوب شدند که بدون کوچکترین سر و صدا و شیطنتی، به کار هنری علاقه نشان دادند. البته وضعیت به گونه‌ای نیست که بتوانیم این دوره‌ها را به صورت طولانی‌مدت برگزار کنیم.

آن گونه که این هنرمند توضیح می‌دهد، این منطقه یک سالن مجهز به پروژکتور دارد و کاملا مناسب اجرای تئاتر و نمایش فیلم است و گروه‌های هنری می‌توانند آثار خود را در آن نمایش بدهند.

مبارکی ادامه داد: سفر گروه‌های نمایشی، نیازمند حمایت است. خود استان معمولا امکان اسکان را فراهم می‌کند ولی هزینه بلیت رفت و برگشت بر عهده خود گروه است البته این استان پتانسیل خوبی برای جذب تماشاگر بویژه تماشاگر کودک و نوجوان دارد چون وقتی گروهی برای اجرای نمایش به این منطقه بیایند، آموزش و پرورش با هماهنگی‌هایی که انجام می‌دهد، تمام دانش‌آموزان را برای تماشای نمایش‌ها می‌آورد.

او در پایان گفت: به هر حال سیل با همه بی رحمی‌هایش به پایان می‌رسد و مردم هم دست به کار بازسازی خانه و کاشانه خود می‌شوند که البته تجربه‌های قبلی نشان داده، کار بسیار دشوار و زمان‌بری است اما در این میان می‌توان شرایطی را برای سفر گروه‌های نمایشی به این مناطق محروم فراهم کرد تا کودکان و نوجوانان این مناطق هم از تئاتر بی‌بهره نمانند و سهمی ناچیز از این هنر فرهنگ‌ساز داشته باشند.