شهاب حسینی از آن دسته بازیگران سینماست که سینما را با نقش‌های متفاوت تجربه کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: در مرور کارنامه شهاب حسینی، کارها آنقدر متنوع است که تقریبا ردی از هر هنری پیدا می‌شود. از اجرا و موسیقی گرفته تا بازیگری.  مروری که یادآور روزگار مجری بودن او در برنامه‌های تلویزیونی است تا روزی که با نخل طلای کن روی صحنه رفت.

شهاب حسینی از آن دسته بازیگران سینماست که سینما را تنها با حضور در چند فیلم و نقش تجربه نکرده. نگاهی بر نقش‌هایی که او تا امروز در آنها حضور داشته، فارغ از انتخاب‌های بدش که کم و بیش برای هر بازیگری اتفاق می‌افتد؛ روایتگر شخصیت‌های متنوعی است که هرکدام برای رفتن روی پرده سینما تلاش و انرژی زیادی لازم داشته.

درخشش در جشنواره‌ها

وقتی شهاب حسینی، پلیس جوان و خوش‌تیپ سریال سیروس مقدم شد تازه اول راه بود اما در همان شروع، خوب دیده شد. حسینی خیلی زود به سینما آمد و با فیلم‌های «رخساره» ساخته امیر قویدل، «واکنش پنجم» به کارگردانی تهمینه میلانی، «شمعی در باد» ساخته پوران درخشنده و... خیلی جدی قدم در این راه گذاشت.

حسینی در همین حضور کوتاه، چند بار نامزد دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما شد تا اینکه بازی در فیلم «سوپراستار»، سیمرغ بلورین فجر را برایش به پرواز درآورد. او از اینجا به بعد بیشتر در قامت یک سوپراستار با اخلاق دیده شد.

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای «درباره الی» و «محیا»، دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای «جدایی نادر از سیمین» در کنار چندبار نامزدی برای دریافت جایزه، از موفقیت‌های او در جشنواره فیلم فجر است. درکنار جشنواره فیلم فجر، دریافت جوایزی از «جشن خانه سینما»، «جشنواره بین المللی فیلم مقاومت»، «انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران»، «جشنواره بین‌المللی فیلم شهر» و.... از دیگر موفقیت‌های جشنواره‌ای شهاب حسینی است.

اما درخشش شهاب حسینی تنها خلاصه در ایران نشد و او توانست در جشنواره‌های معتبر خارجی هم خوش بدرخشد. خرس نقره‌ای جشنواره بین المللی فیلم برلین برای «جدایی نادر از سیمین» و جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره کن برای بازی در فیلم «فروشنده» مهمترین جوایزی است که او تاکنون دریافت کرده.

۷ نقش متفاوت را با بازی شهاب حسینی مرور کنیم:

شمعی در باد/ ۱۳۸۲

کارگردان: پوران درخشنده

شخصیت: بابک/ جوان خوش‌گذران و معتاد

 

جوان معتادی که داروهای روان‌گردان و توهم‌زا استفاده می‌کند. او ابتدا به زندان می‌افتد، کمی بعد متوجه می‌شود که مبتلا به ایدز شده و نهایتا هم کارش به جنون و آسایشگاه روانی می‌کشد.

سوپراستار/ ۱۳۸۷

کارگردان: تهمینه میلانی

شخصیت: کورش زند/ بازیگر مشهور سینما

 

کوروش زند به سمت یک زندگی بی بندوبار پیش می‌رود، اما دختری که مدعی است دختر همسر سابق اوست وارد زندگی‌اش می‌شود و او را متحول می‌کند.

درباره الی/ ۱۳۸۷

کارگردان: اصغر فرهادی

شخصیت: احمد/ جوان تحصیل‌کرده و آرام

 

شهاب حسینی در نقش جوان از فرنگ برگشته و تحصیلکرده‌ای ظاهر می‌شود که آمدن الی به سفر شمال به واسطه درخواست او اتفاق می‌افتد و تا پایان ماجرا با همان چهره آرام در مسیر داستان نقش دارد.

جدایی نادر از سیمین/ ۱۳۸۹

کارگردان: اصغر فرهادی 

شخصیت: حجت/ کارگری از طبقه پایین اجتماعی

 

حجت یک کارگر از طبقه فرودست اجتماعی است که درگیر گرفتاری شدید مالی شده. او متوجه می‌شود همسرش بدون اطلاع او پرستاری از پیرمردی را برعهده داشته و در درگیری با پسر پیرمرد فرزندش سقط شده است.

حوض نقاشی/ ۱۳۹۱

کارگردان: مازیار میری

شخصیت: رضا/ معلول ذهنی

 

رضا یک معلول ذهنی است و همسرش هم در همین وضعیت است؛ شهاب حسینی با چهره‌ای دفرمه و لحن و بیانی متفاوت خود را شبیه معلولان ذهنی می‌کند.

برادرم خسرو/ ۱۳۹۴

کارگردان: احسان بیگلری

شخصیت: خسرو/ بیمار روانی

 

خسرو از آسایشگاه روانی مرخص می‌شود و در منزل برادرش زندگی می‌کند. او با فرزند برادرش رابطه دوستانه خوبی دارد و این از نظر والدین آن کودک خطرناک است. کم‌کم میان او و خانواده برادرش درگیری‌های مختلف پیش می‌آید.

فروشنده/ ۱۳۹۴

کارگردان: اصغر فرهادی

شخصیت: عماد/ بازیگر تئاتر

 

عماد و همسرش بازیگر تئاتر هستند، در جریان جابجایی منزلشان، داستان زندگی زنی بدنام، زندگی آنها را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و آنها را وارد یک موقعیت سخت و پیچیده می‌کند. 

«دل‌شکسته»، «پرسه در مه»، «دوران عاشقی»، «هزارتو» و حضور در فیلم‌های متنوع دیگر، شخصیت‌های متفاوتی است که شهاب حسینی ایفاگر آنها بوده و نشان از توانایی و هنرمندی او در عرصه بازیگری دارد. باید منتظر ماند و دید شهاب حسینی که بعد از چند دوره غیبت در جشنواره فیلم فجر، امسال با فیلم «آن شب» در جشنواره حاضر شده، در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر چه می‌کند؟