کارگردان فیلم کوتاه «تنفس» معتقد است که دیدن فیلم کوتاه نیاز به فرهنگسازی دارد و تنها جایی که در راستای این فرهنگسازی گام برداشته گروه «هنروتجربه» بوده است.

پایگاه خبری تئاتر: فرشید ایوبی نژاد درباره اکران فیلم کوتاهش با عنوان «تنفس» که هم اکنون درگروه «هنروتجربه» در حال اکران است، گفت: اکران فیلم کوتاه در سینماها و نمایش این فیلم‌ها در کنار فیلم‌های بلند، اتفاق جذابی است که از سوی گروه «هنروتجربه» شکل گرفته و به فرهنگسازی در زمینه دیدن فیلم کوتاه کمک میکند.

وی افزود: فیلم کوتاه هنری است که می‌تواند مخاطب سینمای بلند را نیز به خود جلب کند و این اتفاق بزرگی است که امیدواریم همچنان ادامه یابد.

ایوبی با اشاره به کم رونق بودن تبلیغات فیلم‌های کوتاه بیان کرد: در حال حاضر مخاطب فیلم‌های کوتاه اکران شده کسانی هستند که فیلم کوتاه را دنبال می‌کنند و بسیاری از علاقه‌مندان به فیلم کوتاه از جمله مخاطبان که در زمینه‌های مرتبط با سینما مثل تئاتر و هنرهای تجسمی، فعالیت دارند، از اکران این گونه فیلمها در سینماها اطلاع ندارند که امیدوارم با افزایش تبلیغات فیلم کوتاه همه مخاطبان علاقه مند به فیلم کوتاه و حتی مخاطبان عام سینماها در جریان اکران این فیلم ها قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: موضوع تبلیغات برای فیلمهای کوتاه مسئله ای است که باید فکری برای آن کرد تا گستره مخاطبان آن فراگیرتر شود.

ایوبی درباره امکان جذب مخاطبان عام سینمای بدنه به سمت فیلم‌های کوتاه اظهار کرد: همان طور که سینمای هنری و بدنه می‌تواند مخاطب عام داشته باشند، فیلم کوتاه هم می‌تواند مخاطب عام داشته باشد. به طور مثال من مخاطبان بسیاری را می شناسم که شغل غیر هنری و غیرمرتبط با دنیای هنر داشته اند اما به سینما و دیدن فیلم کوتاه بسیار علاقه‌مند هستند اما فرهنگسازی درستی درباره فیلم کوتاه در ایران صورت نگرفته است.

این فیلمساز به برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه در ایران اشاره کرد و گفت: به نظر من جشنواره‌های فیلم کوتاه که در کشور ما برگزار میشود، بیش از آن که رسالتشان، تبلیغ و فرهنگسازی برای دیدن فیلم کوتاه باشد، بیشتر هزینه کردن یک بودجه فرهنگی برای ارایه بیلان کاری است و اگر جشنوارهها از این فاز خارج شوند و برای اعتلای فیلم کوتاه در ایران برگزار شوند، آن زمان می توان گفت که در راستای فرهنگسازی فیلم کوتاه گامی موثری برداشته شده است.
وی با اشاره به نقش گروه «هنروتجربه» در دیده شدن فیلم های کوتاه بیان کرد: تنها اتفاقی که در کشور ما در زمینه فرهنگسازی عمومی فیلم کوتاه و اکران آنها بر پرده سینما رخ داده است، از سوی گروه «هنروتجربه» صورت گرفته است.

ایوبی گفت: ما دو جشنواره جدی فیلم کوتاه بیشتر نداریم یکی جشنواره فیلم کوتاه تهران و دیگری جشن خانه سینما که آن هم در اغلب موارد اگر عضو ایسفا باشید کارتان پذیرفته می‌شود واگرنه امیدی نیست. به نظر من، فیلمساز فیلم کوتاه، فیلمش را می سازد که با حضور مخاطبانش دیده شود و هنروتجربه جایی است که فیلم کوتاه میتواند خودش را بروز دهد.

وی افزود: من با کلیت اکران فیلم کوتاه در هنروتجربه موافقم و اتفاق بسیار درستی است اما اشکالاتی هم هست که به عنوان مسئله بعدی می‌توان آن را حل وفصل کرد.

این فیلمساز درباره پرداختن به ساخت فیلم کوتاه در عمر حرفه‌ای خود اظهار کرد: من از سال 80 که اواخر دوران هنرستانم در رشته سینما بود، شروع به ساخت فیلم کوتاه کردم هر چند به صورت آماتور و ابتدایی اما اولین فیلم کوتاهم را در 18 سالگی ساختم و تاکنون در فواصل دو سال یک بار فیلم کوتاه ساخته‌ام و بیش از این موقعیت آن برایم فراهم نبوده است. برای من فیلم کوتاه مقدمه و رزومه‌ای برای ساخت فیلم بلند نیست. فیلم کوتاه بخشی جدا و کاملا حرفه‌ای است که در همه دنیا علاوه بر داشتن بازار فروش، جشنواره های بزرگ و بسیار باسابقه تر از جشنواره های فیلم بلند نیز دارند.

ایوبی تاکید کرد: فیلم کوتاه یک مقوله جداست و ما کارگردان‌هایی داریم که کاملا تخصصی و حرفه‌ای فقط فیلم کوتاه میسازند. من هم فیلم کوتاه را دوست دارم وبرای من به عنوان تمرینی برای فیلم بلند نیست.

وی در پایان تاکید کرد: من مطمئن هستم بسیاری از کسانی که فیلم بلند می‌سازند، توانایی ساخت فیلم کوتاه را ندارند چرا که پروسه سخت وسنگینی دارد و نسبت هنر و صنعت در این نوع فیلمها متفاوت از فیلم بلند است. فیلم کوتاه صنعت نیست و بخش هنری آن غالب است و درصد آن بسیار بیشتر از صنعت بودن آن است.


منبع: خبرگزاری ایسنا