"طلوع خرداد" در دوره‌هايي كه برگزار شده به درستي از ظرفيت تئاتر خياباني بهره برده و از اين گونه‌ي هنر نمايش، استفاده‌ي به‌جا و درستي دارد. ضمن اينكه جاي خرسندي دارد كه در اين يادواره علاوه بر اجراي صحيح تئاتر خياباني به بحث آموزش و آسيب‌شناسي ‌آن نيز توجه شده است
پایگاه خبری تئاتر: رحمت اميني؛ مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري؛ درباره‌ي وضعيت حال حاضر تئاتر خياباني،گفت: وضعيت نمايش خياباني در كشور ما، موقعيت رو به بهبودي ندارد و اين هشدار را پيش از اين نيز بارها داده بودم كه اجراي نمايش‌هاي خياباني نبايد يك اقدام سهل‌الوصول تلقي شود، كه متاسفانه همين تفكر باعث ضعف روزافزون تئاتر خياباني شده است.
 
وي ادامه داد: اگر نگوييم مشكلات و دشواري‌هاي كار و توليد تئاتر خياباني بيشتر از تئاتر صحنه‌اي است، اما كمتر از آن نيز نيست. چه بسا كار در عرصه‌ي تئاتر خياباني به ايثارگري بيشتر فرد و گروه نياز دارد. بازيگر تئاتر خياباني بدون هيچ امكاناتي، در فضاي باز بايد مخاطب پراكنده را جذب، و نگه دارد و اين، كار ساده‌اي نيست.
 
اين استاد دانشگاه اضافه كرد: متاسفانه عرصه‌ي تئاتر خياباني از افراد و هنرمنداني كه عاشقانه در اين حوزه كار و تلاش مي‌كردند روز به روز در حال خالي شدن است و اگر قرار است تئاتر خياباني را به سمت بهبود وضعيتش سوق دهيم، بايد دست به اقدامات جدي‌اي زد.
 
وي بخشي از ضعف تئاتر خياباني را متوجه‌ي وضعيت كل بدنه‌ي تئاتر كشور دانست و خاطرنشان كرد: وقتي كل تئاتر كشور ضعيف مي‌شود، جاي تعجبي ندارد كه شاخه‌هاي زير مجموعه‌ي آن نيز دچار مشكل و خلل شوند، اما نبايد به اين بهانه براي بهبود وضعيت تئاتر خياباني معطل ماند.
 
اميني همچنين به برگزاري يادواره‌ي فرهنگي هنري "طلوع خرداد" اشاره كرد و گفت: "طلوع خرداد" در دوره‌هايي كه برگزار شده به درستي از ظرفيت تئاتر خياباني بهره برده و از اين گونه‌ي هنر نمايش، استفاده‌ي به‌جا و درستي دارد. ضمن اينكه جاي خرسندي است كه در اين يادواره علاوه بر اجراي صحيح تئاتر خياباني به بحث آموزش و آسيب‌شناسي ‌آن نيز توجه مي‌شود. در همین راستا دكتر فريندخت زاهدي و دكتر شيرين بزرگمهر از جمله صاحب‌نظراني هستند كه در اين يادواره، برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي و نشست‌هاي آسيب شناسي تئاتر خياباني را برعهده دارند.
 
عضو هيات داوران نمايش‌هاي خياباني دومين يادواره‌ي "طلوع خرداد" همچنين اظهار داشت: من با توجه به تجربياتم در تئاتر خياباني، استقبال مي‌كنم كه جرياني در جهت بهبود وضعيت تئاتر خياباني اقدام كند و البته اين بهبود وضعيت، مستلزم بسترسازي‌هاي علمي و كارگاهي است تا در كنار كار آسيب‌شناسي، مباحث آموزشي نيز به صورت علمي، پيگيري شود.
 
رحمت اميني همچنين درباره‌ي برنامه‌هاي مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري در عرصه‌ي تئاتر خياباني، عنوان داشت: به اميد خدا،‌ امسال در حوزه هنري دوره‌هاي كارگاهي تئاتر خياباني را برگزار خواهيم كرد و با جذب افراد شاخص اين عرصه و كمك نيروهاي برتر دانشگاهي، ايده‌هاي خود را عملياتي خواهيم نمود و در اين جريان، توليداتي خواهيم داشت كه به عنوان نمونه‌هاي خوب تئاتر خياباني، عرضه خواهند شد و انشا‌اله اين نمونه‌ها در بخش جنبي بيست و سومين جشنواره‌ي سراسري تئاتر سوره‌ي ماه نيز به اجرا در خواهند آمد.
 
گفتنی است یادواره‌ی فرهنگي هنري "طلوع خرداد" در بخش تئاتر، از 15 تا 18 خردادماه 93 میزبان اجرای 12 نمایش خیابانی است که در تهران، ورامین، پیشوا، قرچک و حرم مطهر حضرت امام(ره) برای عموم مردم، به اجرا در آمد. دکتر رحمت امینی در کنار فرهاد آییش و شهرام کرمی داوري اين آثار را بر عهده داشتند كه نتایج آن در مراسم اختتامیه روز دوشنبه- 19 خردادماه 93- اعلام خواهند شد.
 
خاطرنشان می‌شود یادواره‌ی فرهنگی- هنری طلوع خرداد، همزمان با سالگرد پنجاه و یکمین قیام پانزده خرداد با رویکرد پاسداشت این قیام بزرگ با حمایت و مشارکت مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنری برگزار می‌شود.