کارگردان فیلم کوتاه "کل به جزء" معتقد است حمایت از فیلم‌های کوتاه به معنی سفارشی ساختن نیست و قرار نیست اندیشه‌ای در حمایت از این فیلم‌ها به سازنده فیلم تحمیل شود.

پایگاه خبری تئاتر: سید وحید حسینی نامی کارگردان فیلم کوتاه "کل به جزء" درباره اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه گفت: اولین بار نیست که فیلمی به کارگردانی من در هنر و تجربه اکران می‌شود. فیلم کوتاه قبلی من، "خاطرات مخدوش یک دریاچه" نیز در سال 94 در همین گروه اکران شد.

او ادامه داد: فکر می‌کنم در فاصله اکران این دو فیلم، نمایش فیلم‌های کوتاه جدی‌تر شده و پیشرفت‌هایی اتفاق افتاده است. معتقدم هنر و تجربه کار درستی در پیش گرفته و این امکان را ایجاد کرده است که علاقه‌مندان در شهرستان‌ها نیز امکان دیدن فیلم‌ها را پیدا کنند. برای همین فیلمم را در اختیار این گروه برای اکران گذاشته‌ام. هرچند این حرکت و ایده در گروه هنر و تجربه بسیار خوب است، ولی کافی نیست و همچنان نیاز به حمایت و جدیت بیشتری دارد.

نامی با تأکید بر لزوم حمایت از سینمای کوتاه بیان کرد: در دیگر کشورها، فیلم‌های کوتاه به شکل‌های مختلف اکران می‌شوند، اما اساساً سینمای مستند و کوتاه در همه جا نیاز به حمایت دولت دارد که البته حمایت به معنی سفارش دولتی نیست. هر کشوری که از سینمای کوتاه خود حمایت کرده است، به گواه تاریخ، سینمای قدرتمندتری دارد.

این فیلمساز درباره نوع مخاطبان سینمای کوتاه بیان کرد: سینمایی که ماهیت هنرمندانه‌تری دارد، قطعاً مخاطب خاص دارد و انتظار نداریم مخاطبی که دنبال دیدن فیلم کمدی در سینماهاست، به دیدن فیلم‌های کوتاه بیاید و قطعاً هم نخواهد آمد.

وی همچنین تصریح کرد: سینمای کوتاه مخاطبان فرهیخته‌تری دارد چرا که ذاتش هنری است و مخاطب خاص خودش را دارد بنابراین اشتباه است که انتظار داشته باشیم مخاطب عام، از جمله مخاطبان فیلم‌های کوتاه باشد. فکر می‌کنم بهتر است کاری کنیم که مخاطب خاص فیلم‌های کوتاه که عمدتاً دانشجویان و علاقه‌مندان خاص هستند، بیشتر در جریان اخبار این سینما قرار بگیرند و اطلاع‌رسانی برای این دسته از مخاطبان صورت بگیرد.

حسینی نامی با بیان این که فیلم کوتاه، قواعد اکران سینمای بلند را ندارد، یادآور شد: سینمای کوتاه نه‌تنها قواعد اکران سینمای بلند را ندارد بلکه سرمایه و توان آن را هم ندارد و از حضور سلبریتی‌ها و بازیگران شناخته‌شده هم در این فیلم‌ها خبری نیست که البته این‌ها نشان‌دهنده ضعف سینمای کوتاه نیست و به نظر من نباید هم سینمای کوتاه چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد.

کارگردان "خاطرات مخدوش یک دریاچه" تأکید کرد: حمایت از سینمای کوتاه در هر جای دنیا از سوی دولت‌ها اتفاق افتاده است، سینمای آن رشد و پیشرفت داشته است و باید توجه داشت که مسئولان برای حمایت از سینمای کوتاه دچار سوءتفاهم نشوند، چرا که حمایت از فیلم‌های کوتاه به معنی سفارشی ساختن نیست و قرار نیست اندیشه‌ای در حمایت از این فیلم‌ها به سازنده فیلم تحمیل شود. سینمای کوتاه، آزادترین و هنری‌ترین شکل سینماست و باید در فضای آزاد تنفس کند، ضمن این که باید مورد حمایت هم قرار بگیرد.

حسینی نامی در بخش دیگری از سخنانش درباره علاقه‌مندان به ساخت فیلم کوتاه در ایران اظهار کرد: معادلات سینمای ایران با دنیا متفاوت است. تعداد علاقه‌مندان به ساخت فیلم‌های کوتاه در ایران بسیار زیاد است و گواه آن علاقه‌مندانی است که با تعداد بالغ بر 1500 فیلم در جشنواره‌های فیلم کوتاه تهران حضور پیدا می‌کنند و این تعداد عظیم از جوانان علاقه‌مند به ساخت فیلم در کشور، معنی‌دار است که باید هم آسیب‌شناسی و هم بررسی صورت بگیرد.

وی در ادامه یادآور شد: پروسه حمایت از فیلم کوتاه در ایران متفاوت از همه جای دنیاست، اما با وجود علاقه بسیار زیاد جوانان برای ساخت فیلم کوتاه، عرضه و تقاضا نسبت درستی در این زمینه ندارد و باید فرصت‌های برابر برای اکران و جشنواره‌های بهتری در این زمینه ایجاد کرد. سینمای کوتاه ضمن این که سینمای مستقل و هنری است، می‌تواند مسیری برای سینمای بلند نیز باشد.


منبع: هنرآنلاین