نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» نوشته اکبر رادی و به کارگردانی هادی مرزبان طبق اعلام وزیر ارشاد به دستور بخشی از قوه قضائیه اجرایش متوقف شده است.

پایگاه خبری تئاتر: درپی توقیف نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» نوشته اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان،اهالی تئاتربه نحوه توقیف این نمایش اعتراض کردند

حسین پاکدل نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر و مدیر پیشین تئاتر شهر با نگارش نوشتاری نسبت به تعطیلی اجرای نمایش«تانگوی تخم مرغ داغ» کار هادی مرزبان واکنش نشان داد و اعلام کرد تعطیلی این نمایش فقط اعلام مرگ یک نمایش نیست، این نمادی از تحقیر و هیچ انگاری قانون است.

 یادداشتی که در سایت شخصی پاکدل منتشر شده است:

همه چیز آرام استِ

به طور قطع واقعیت جاری زندگی در کشور ما به خصوص در امر فرهنگ و هنر، به نسبت ذهنیتی که ایجاد کرده یا برایش ایجاد می‌کنند، روان‌تر و راحت‌تر در حال عبور است. شاید نادانسته کسانی اصرار دارند این عبور آرام را با دست‌اندازها و موانع سخت مواجه کنند. شاید هم عمدی در کار است که یک جامعه مطلقا به هیچ چیز و هیچ کس دل خوش نکند. با احساس واقعی یا کاذب نا امنی حرفه‌ای هر بلایی را بپذیرد تا روز آخرت. این گفتن ندارد که توقف یک نمایش که با عبور از موانع بی شمار و اخذ تمامی مجوزها، بدون حمایت مالی دولتی و حتی پرداخت بخشی از درامد به بنیاد رودکی، سی شب اجرا را سپری کرده و تازه دارد روی پای خود می‌ایستد، فقط اعلام مرگ یک نمایش نیست، این نمادی از تحقیر و هیچ انگاری قانون است.

این تحقیر هنر و هنرمند است. این پراکندن بذر نامیدی است. این اعلام بلاتکلیفی است. هیچ مشکلی نیست اگر قانون بازتعریف شود و از این پس وزارت ارشاد خنثی باشد، امورات عادی جاری باشد، حقوق کارمندان پرداخت شود ولی مطلقا در امور فرهنگ و هنر دخالت نکنند، ولی بالاخره جایی و کسی باید قد علم کرده با تکیه بر قانونی مسئولیت بپذیرد، باید جایی و کسانی با نام و نشان جوابگو باشند و مسیر خلق و عرضه هنر را مطابق همان قانون هموار کنند.

نمایش آقای مرزبان متوقف می‌شود، او به همراه بازیگر اولش به دادسرا می‌رود، وزیر و معاون و مدیرکل و مدیران به ترتیب قد حرف‌هایی می‌زنند - یا با احتیاط نمی‌زنند- گنگ و مبهم که از درون آن چشم پوشی از حقوق اهالی هنر و فرهنگ و فرار از مسئولیت به گوش می‌رسد، از آن طرف هنرمندان ما هم انگار نه انگار که نمایش بر صحنه‌ای را در روز روشن سر بریدند، به شکل خوشگلی همه خوش و خرم دور هم‌ایم تا نوبت به خودمان برسد. عجالتا یک نانخور کمتر، بهتر. چه نمایش عظیم و جالبی هستیم همه ما، همه چیز آرام است و ما چقدر خوشبختیم

کوروش نریمانی با انتقاد از توقیف نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» خواستار واکنش جدی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس در دفاع از هنرمندان شد.

این کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «دن کامیلو» را اجرا می‌کند، اجرای شامگاه 18 خرداد ماه خود را به گروه هنرمندان نمایش توقیف شده «تانگوی تخم‌مرغ داغ» تقدیم و انتقاداتی را نسبت به عدم ثبات مجوز‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد.

نریمانی بعد از اجرای این نمایش با ابراز تاسف از تعطیلی نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» گفت: ما هنرمندان تئاتر با پشتوانه مجوز وزارت ارشاد آثار خود را اجرا می‌کنیم و تصورمان این است که طرف حساب ما مرکز هنرهای نمایشی است اما ظاهرا از سوی چندین نهاد رصد می‌شویم و نمی‌دانیم باید به کجا پاسخگو باشیم.

او ابراز تاسف کرد که در این وضعیت هنرمندان دچار نگرانی و سرگردانی عجیبی می‌شوند و احساس بی‌پناهی و تنهایی می‌کنند، چنین رویه‌ای جلوی خلاقیت و نوآوری‌های هنرمندان را می‌گیرند.

نریمانی تاکید کرد: موضوع فقط تعطیلی یک نمایش خاص نیست زیرا اگر این رویه ناصواب مرسوم شود،‌ شرایط بسیار بغرنجی برای هنرمندان ایجاد می‌شود چرا که هر یک از مخاطبان یک اثر نمایشی تفسیر خاص خود را ازآن اثر دارد و اگر قرار باشد هر کس با سلیقه شخصی خود‌، وارد عمل شود و اگر نمایشی به مذاقش خوش نیامد،‌آن را متوقف کند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

این کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: باید به هنرمند و نگاه او اعتماد کرد به هر حال کار تئاتر بیان معضلات و حقایقی است که ممکن است عده‌ای آن را برنتابند. اما بیان این حقایق نباید چنین هزینه‌هایی داشته باشد و منجر به تعطیلی اجرای آثار بشود.

نویسنده و کارگردان نمایش‌های «والس مرده ‌شوران» و «شب‌های آوینیون» در ادامه خواستار حمایت جدی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از هنرمندان شد و افزود: ای کاش همانطور که جام جهان برزیل برای نمایندگان کمیسیون فرهنگی جذاب است‌، تئاتر هم کمی برایشان جذابیت داشت و سری به سالن‌های تئاتر می‌زدند.

نریمانی با انتقاد از بی‌توجهی نمایندگان مجلس به هنرمندان ادامه داد: در این وضعیت اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس کجا هستند؟! چرا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند؟! اگر قرار است نمایندگان مجلس وکیل مردم باشند،‌اعضای کمیسیون فرهنگی وکلای خوبی برای هنرمندان نیستند، چون آنها حتی به دیدن تئاتر نمی‌آیند و با این حوزه بیگانه هستند.

 

وزارت ارشاد نباید به سادگی تابع نظرات مسئولان خارج از این وزارت‌خانه باشد.

سخنگوی بنیاد اکبر رادی درباره توقیف نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» که متن آن از آثار زنده‌یاد اکبر رادی است، ابراز عقیده کرد: وزارت ارشاد نباید به سادگی تابع نظرات مسئولان خارج از این وزارت‌خانه باشد.

بهزاد صدیقی گفت: بنیاد رادی منتظر تصمیم‌گیری مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد نسبت به توقیف این نمایش است. مطمئنا تغییراتی که احیانا توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره هنرهای نمایشی به گروه اعلام شود از سوی بنیاد رادی هم پذیرفته خواهد بود.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم بلیت این نمایش را خریده‌اند و منتظر ادامه اجرای آن هستند، در این شرایط و چنین اجراهایی مسئولیت بر عهده شورای نظارت و ارزشیابی است باید از سوی وزارت ارشاد و اداره هنرهای نمایشی تمهیدی درست و منطقی نسبت به نمایش‌هایی که اجرایشان توسط مسئولانی خارج از وزارت ارشاد متوقف می‌شود، گرفته شود تا هر مسئولی نتواند جلوی اجراها را بگیرد. به خصوص در مورد نمایشنامه‌ای که پیش از این منتشر شده است و توسط شورای نظارت و ارزشیابی برای اجرا مورد پذیرش قرار گرفته است و مجوز آن صادر شده است.

سخنگوی بنیاد رادی تصریح کرد: مطمئنا هر نسلی از نمایشنامه‌نویسان این موانع و خطوط قرمز را می‌شناسند و همگی به مسائل دینی، ملی و به قانون اساسی کشور احترام می‌گذارند و هیچ‌کس نمی‌خواهد چیزی بنویسد که مغایر با اهداف نظام جمهوری اسلامی باشد، این موضوع هم برای تئاتری‌ها و هم برای غیرتئاتری‌ها امری پذیرفته شده است.

صدیقی اضافه کرد: اگر کسی با این مسائل مشکلی داشته باشد مطمئنا کارش به اجرا نمی‌رسد. در هر صورت بنیاد رادی منتظر واکنش مسئولان وزارت ارشاد خواهد بود و بعد به طور رسمی موضع خود را اعلام خواهد کرد.

اجرای نمایش «ردپای صورتی» به کارگردانی آروند دشت آرای، به گروه نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان تقدیم شد.

شامگاه گذشته 18 خرداد ماه و در اولین اجرای بعد از تعطیلات، داریوش موفق به نیابت از گروه نمایشی «ردپای صورتی»، اجرای یکشنبه شب را به گروه نمایشی «تانگوی تخم مرغ داغ» تقدیم کرد.

موفق گفت:« این نمایش به گروه نمایشی «تانگوی تخم مرغ داغ تقدیم می‌شود و به امید روزی که تنها متولی نمایش، وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی باشد».

نمایش «ردپای صورتی»، بعد از وقفه‌ای که به دلیل تعطیلات هفته گذشته در اجرا آن اتفاق افتاد، از بعدازظهر یکشنبه 18 خرداد، اجراهای خود را از سر گرفته است.