بعد از گذشت نزدیک به یک سال از پایان کار دولت دهم، هنوز هم درباره‌ی بدهی‌های آن دولت گریبان خیلی‌ها را گرفته است، از جمله صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان که برای ارائه‌ی خدمات حمایتی به اهالی فرهنگ و هنر تأسیس شد.

پایگاه خبری تئاتر: این صندوق به اهالی فرهنگ و هنر خدمات بیمه‌یی و وام می‌داد؛ اما شهریورماه سال گذشته خبر بدهی چند میلیاردی این صندوق به سازمان تأمین اجتماعی منتشر شد و سپس این صندوق از پذیرفتن افراد تازه برای عضویت خودداری کرد.

اینک مدیرعامل تازه‌ی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان چهارماه پس از عهده‌دار شدن این مسوولیت، از پذیرش اعضای جدید در صندوق و همچنین دلیل بدهی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان به سازمان تأمین اجتماعی سخن گفت.

غلام‌رضا خلیل ارجمندی - مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان - درباره‌ی دلیل بدهی این صندوق به سازمان تأمین اجتماعی که مبلغ آن 20میلیارد تومان اعلام شده و موانعی در کار این صندوق ایجاد کرده بود‌، توضیح داد: بعد از تأسیس صندوق، میان وزارت ارشاد و سازمان تأمین اجتماعی تفاهم‌نامه‌ای بسته شد که در آن، قرار بر این شد، هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران توسط این صندوق بیمه شوند. از هزینه‌ی بیمه، 8 درصد حق بیمه سهم فرد بیمه‌شونده، 10 درصد سهم دولت که وزارت ارشاد آن را پرداخت می‌کرد و 50 درصد نیز سهم درمان خارج از دفترچه بود که معمولا در همه‌ی تفاهم‌نامه‌ها برعهده‌ی خود بیمه‌شونده است، اما در این مورد، برعهده‌ی صندوق گذاشته شد. بنابراین عملا صندوق برای هر شخص، 10 درصد حق بیمه‌ی تأمین اجتماعی و 50 درصد سهم هزینه‌ی درمان را پرداخت می‌کرد.

او ادامه داد: در این روند، تأمین هزینه از سوی معاونت‌های مربوط در ارشاد صورت می‌گرفت و صندوق نیز این مبلغ را به تأمین اجتماعی پرداخت می‌کرد؛ اما در اواخر دولت دهم، وزارت ارشاد پول کافی برای تأمین این حق بیمه‌ها به صندوق‌ پرداخت نکرد.

خلیل ارجمندی درباره‌ی جذب بیمه‌شوندگان توسط صندوق در سال‌های آخر دولت دهم، گفت: در طول این سال‌ها، روند بی‌رویه‌ای در جذب افراد بیمه‌شونده در پیش گرفته شد و افرادی که طبق اساسنامه‌ی صندوق نمی‌توانند عضو صندوق باشند، به عضویت صندوق درآمدند و عملا لیست بیمه‌ها افزایش یافت. از آنجا که صندوق، مرجع تعیین صلاحیت افراد به‌عنوان هنرمند، نویسنده یا روزنامه‌نگار نیست، اداره کل استان‌ها و معاونت‌های مربوط در وزارت ارشاد، تعیین صلاحیت افراد را برعهده دارند. از سوی دیگر، برخی رشته‌هایی که طبق اساسنامه‌ی صندوق به آن مرتبط نبودند، مانند مداحان، فعالان علوم قرآنی و ورزشکاران پهلوانی نیز تحت بیمه صندوق درآمده بودند.

بدهی 35 میلیارد است نه 20 میلیارد تومان!

او با تأکید بر این‌که میزان بدهی‌ صندوق به سازمان تأمین اجتماعی 35میلیارد تومان است و نه 20میلیارد تومان، گفت: ما با تأمین اجتماعی در این زمینه مذاکراتی انجام داده‌ایم. تا کنون نیز مسوولان سازمان تأمین اجتماعی به ما لطف داشته و فرصت داده‌اند. قرار است این مبلغ از محل سایر منابع بودجه‌ی وزارتخانه تأمین شود و در دولت مطرح و پرداخت شود. البته با وجود این‌که این مبلغ باید به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود، اما متأسفانه این موضوع اکنون در اختیار صندوق نیست. براساس آخرین مذاکراتی که با معاونت مالی وزارتخانه انجام دادیم، قرار است با پیگیری‌های رییس‌جمهور درباره‌ی بودجه و متمم آن، این مشکل حل و در آنجا ردیفی برای پرداخت این هزینه دیده شود.

صندوق عضو تازه می‌پذیرد

خلیل ارجمندی در پاسخ به این پرسش که درپی بدهی صندوق به سازمان تأمین اجتماعی، از سال گذشته افراد جدید به عضویت صندوق درنیامدند، آیا بیمه کردن افراد جدید جزو سیاست‌های صندوق است؟ توضیح داد: بله؛ ما افراد جدید را بیمه خواهیم کرد. وزیر ارشاد بعد از معرفی هیئت امنا و هیئت مدیره‌ی جدید صندوق، یک موضوع را در دستور کار قرار داد، این‌که آیین‌نامه‌ی عضویت در صندوق دوباره بررسی شود و براساس آیین‌نامه‌ی جدید، عضوگیری انجام شود. به‌تازگی این آیین‌نامه در مجمع عمومی ما به تصویب رسید و به‌زودی شرایط عضویت در صندوق براساس این آیین‌نامه روی سایت صندوق قرار می‌گیرد. همه‌ی شرایط بیمه نیز مانند گذشته خواهد بود؛ اما احتمال دارد درباره‌ی آن 50 درصد سهم درمان که مازاد بر دفترچه است، مذاکراتی انجام شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان، روزنامه‌نگاران و نویسندگان با بیان این‌که فهرستی از افراد بیمه‌شده توسط صندوق از سازمان تأمین اجتماعی گرفته شده و با همکاری معاونت‌ها در حال پالایش آن هستیم، تصریح کرد: از طریق همین لیست، افرادی که خارج از ضوابط تحت پوشش بیمه‌ی صندوق قرار گرفته‌اند، مشخص و از لیست خارج می‌شوند.

او ادامه داد: معاونت‌ها و اداره‌های کل استانی در حال بررسی هستند؛ اما هنوز همه‌ی پاسخ‌ها به‌صورت کامل دریافت نشده است. البته برنامه‌ی دولت و وزارت ارشاد این نیست که افرادی را که مشمول نیستند، رها کند، بلکه برنامه‌های جدیدی برای آن‌ها دارد، مثلا برای افرادی که در حوزه‌ی علوم قرآنی فعالیت می‌کنند، قرار است صندوق دیگری تشکیل شود تا آن‌ها در آنجا بیمه شوند، البته تا وقتی بیمه‌ی این افراد در جای دیگری قطعی نشود، بیمه‌شان از سوی صندوق قطع نخواهد شد.

وی در پاسخ به این‌که وزیر ارشاد از تغییر کارکرد صندوق و تبدیل آن به یک بنگاه اقتصادی خبر داده بود، این تغییر رویکرد دقیقا در چه قالبی خواهد بود؟ توضیح داد: توضیح این موضوع به زمانی طولانی نیاز دارد، بعد از این‌که ساختارها مشخص شود، برنامه‌های صندوق به‌صورت کامل با زمان‌بندی و مشخص کردن حوزه‌های اقتصادی اعلام می‌شود.