باتوجه به گفتگوهای صورت گرفته با مسئولان برگزاری نخستین هفته تئاتر عروسکی "نانچونگ" فکر می‌کنم در جشنواره تهران مبارک میزبان تعدادی از گروه‌ها و هنرمندان این جشنواره باشیم.

پایگاه خبری تئاتر: افسانه زمانی که چندی قبل با اجرای نمایش "سه بچه خوک" به عنوان تنها نماینده ایران در نخستین هفته تئاتر عروسکی "نانچونگ" کشور چین شرکت داشت،جزئیاتی از تجربه خود و گفتگوهای صورت گرفته با مسئولان اجرایی این رویداد فرهنگی ارائه کرد. رویداد فرهنگی پرزرق و برقی که به گفته زمانی گویا جشنواره‌های عروسکی تهران مبارک و کودک و نوجوان همدان ایران در آن بسیار شناخته شده هستند و این امر موجب می‌شود تا هنرمندانی وطنی حاضر در این رویداد احساس غربت نکنند.

زمانی با بیان اینکه بعضی مسائل می‌توانست به عنوان سرمشق برای ما تلقی شود؛ اظهار داشت: گرچه کشور چین به دلیل رشد اقتصادی چشمگیر طی چند سال گذشته توان مالی برگزاری چنین رویدادی را دارا بود اما در جریان برگزاری جشنواره نشان داد اهمیت مسائل فرهنگی برای آن‌ها تنها در گرو توان بالای اقتصادی نیست. چین امروز در اوج قرار دارد و توجه ویژه‌ای به ارتقای کیفیت شرایط فرهنگی از خود نشان می‌دهد.

کارگردان نمایش "چاله" ضمن اشاره به کیفیت بالای برگزاری نخستین هفته تئاتر عروسکی "نانچونگ" خاطرنشان کرد: آنچه در فستیوال این شهر اتفاق افتاد امروز در اروپا جریان ندارد. به این علت که کشورهای اروپایی با مشکلات ادیده اقتصادی دست به گیریبان هستند و امکان برگزاری جشنواره‌هایی در چنین سطحی قطعا برای آن‌ها مقدور نیست. اما مسائل فرهنگی برای کشورهای اروپایی ازچنان ارزش و جایگاهی برخوردار است که با وجود شرایط سخت رویدادهای فرهنگی خود را حتی در سطح کوچک‌تر حفظ کرده و برگزار می‌کنند.

زمانی به تعامل سازنده چین با کشورهای جهان اشاره کرد و گفت: بر همین اساس مسئولان جشنواره "نانچونگ" نیز تلاش کردند تعامل فرهنگی بسیار خوبی با هنرمندان و گروه‌های خارجی برقرار شود. این تعامل شرایط بسیار مساعدی را فراهم آورده بود که موجب شد 19 کشور جهان با 29 اثر نمایشی در در نخستین دوره برگزاری جشنوار حاضر شوند.

این هنرمند عرصه تئاتر کودک و نوجوان افزود: خوشبختانه ایران جزو کشورهایی بود که همه گروه‌های حاضر در جشنواره آن را با پشتوانه تاریخی و فرهنگی کهن می‌شناختند و ما نیازی به معرفی خود نداشتیم. نکته جالب توجه برای گروه ما این بود که اکثر هنرمندان، جشنواره‌های تهران – مبارک و کودک و نوجوان همدان را می‌شناختند و علاقه‌مند به حضور در این رویدادهای فرهنگی بودند که در مواقعی به نظر می‌رسید برای آن‌ها آرزویی دست نیافتنی است.

کارگردان نمایش "تنهایی" ضمن تاکید بر اهمیت ارزشمند دانستن رویدادهای فرهنگی - هنری در داخل کشور عنوان کرد: مسئولان برگزاری نخستین هفته تئاتر عروسکی "نانچونگ" شرایطی فراهم کردند که تمام میهمانان شرکت کننده در مراسم اختتامیه به داشته‌های فرهنگی چین در زمینه اجراهای عروسکی غبطه بخورند و چینی‌ها توانایی بالای خود در این عرصه را به رخ همه کشیدند.

وی ادامه داد: ما در ایران از چنین ظرفیت و توانایی برخوردار هستیم اما متاسفانه برای داشته‌های فرهنگی – هنری ارزش قائل نمی‌شویم. معتقدم چنین رویکردی گاهی اوقات به پول زیاد نیاز ندارد بلکه جامعه هنری و مسئولان باید دغدغه داشته باشند تا راهکارهایی پیدا کنیم که بتوانیم به‌رغم تمام کاستی‌ها توانایی‌های خود را به جهانیان اثبات کنیم.

زمانی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا با مسئولان و گروه‌های حاضر در جشنواره "نانچونگ" مذاکراتی برای حضور در ایران صورت گرفت یا خیر اظهار داشت: با دبیر این جشنواره که هم‌زمان دبیری کمیته آسیا پاسفیک یونیما را نیز برعهده دارد صحبت‌هایی انجام شد و بروشورهای معرفی جشنواره تهران مبارک را به آن‌ها دادیم که خوشبختانه شناخت داشتند. بنابر صحبت‌های انجام شده نسبت به برقراری این رابطه بسیار امیدوار هستیم. هم‌زمان با معرفی جشنواره‌های تهران مبارک و کودک ونوجوان همدان متوجه علاقه و تمایل بسیار زیاد گروه‌ها برای شرکت در این رویدادها شدیم.

هنرمند عرصه تئاتر همچنین به علاقه دیگر گروه‌های حاضر در هفته تئاتر عروسکی "نانچونگ" برای شرکت در جشنواره‌های ایرانی اشاره کرد و افزود: به ویژه گروه‌های آمریکایی که در کنار اسپانیا و آلمان در این زمینه تمایل زیادی داشتند. این نکته نشان می‌دهد فعالیت‌های فرهنگی فراتر از مسائل سیاسی است و همه هنرمندان تنها به اشتراکات هنری و ارائه داشته‌های فرهنگی خود به دیگر نقاط جهان علاقه‌مند هستند.

این کارگردان در انتها اظهار داشت: باتوجه به گفتگوهای صورت گرفته با مسئولان برگزاری نخستین هفته تئاتر عروسکی "نانچونگ" فکر می‌کنم در جشنواره تهران مبارک میزبان تعدادی از گروه‌ها و هنرمندان این جشنواره باشیم. این همکاری و ارتباط قطعا اثر بسیار مثبتی برای تئاتر عروسکی ایران به همراه خواهد داشت.

افسانه زمانی به همراه پیمان و آرین شریعتی در نخستین هفته تئاتر عروسکی شهر "نانچونگ" در کشور چین حضور یافت و با اجرای نمایش عروسکی «سه بچه خوک» موفق به دریافت تندیس این رویداد شد.