کارگردان تئاتر و بازیگر سینما با اشاره به برخورد غیرتخصصی تلویزیون با تئاتر، گفت: اگر می‌بینیم که تلویزیون برنامه‌های زیادی درباره تئاتر ندارد به عدم علاقه برخی از مدیرانش برمی‌گردد.

پایگاه خبری تئاتر: بازیگر سینما و تلویزیون است و در تئاتر کارگردانی می‌کند؛ از مهم‌ترین آثار مسعود دلخواه می‌توان به بازیگری در سریال "دلدادگان"، "راز کوچه‌ بن‌بست "و "نجوا" اشاره کرد. مسعود دلخواه را باید بیشتر بازیگر تلویزیون بدانیم چرا که 75 درصد آثار وی تلویزیونی و 25 درصد آثارش سینمایی است؛ در واقع مسعود دلخواه از مجموع 4 اثری که در کارنامه دارد. امسال دو فیلم "دشمنان" علی درخشنده و "روز بلوا" بهروز شعیبی را در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر به نمایش درآمد. این بازیگر و کارگردان در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، تصریح کرد: بسیار خوشحالم که می‌بینم نسل جوان کم‌کم نبوغ و استعدادهایشان را نشان می‌دهند؛ نگاه نوی جشنواره فیلم فجر هر دوره بهتر می‌شود و می‌درخشد. که نسل جوان کم کم خود را نشان می‌دهد. چقدر خوب است که نسل آبدیده و قدیمی سینما ضمن اینکه با قدرت در میدانند و آثار خوب و درخشانی را در تاریخ سینما به یادگار می‌گذارند، این فرصت را به جوانان می‌دهند تا زوایای جدیدی از زندگی اجتماعی مردم را به نمایش بگذارند. 

وی با اشاره به تنوع آثار و سوژه در جشنواره فیلم فجر افزود: به نظرم تنوع سوژه در سینما می‌تواند مخاطبان زیادی پیدا کند و موضوعات اجتماعی طرفداران خاصی دارد؛ فیلم‌هایی که موضوعات فردی دارند و راجع به تنهایی انسان صحبت می‌کنند و از این جهت تماشاگران خاص خودش را دارد.  اساساً سوژه‌ها یا اجتماعی، سیاسی و فلسفی‌اند و یا فردی‌اند. در حقیقت سوژه‌ها یا موضوع محورند و یا شخصیت محور! اتفاقاً موضوع فیلم "دشمنان"شخصیت‌محور است و باید بازخورد تماشاگران را ببینیم.  

دلخواه در مورد جای‌خالی‌های سینما، خاطرنشان کرد: طبیعتاً آنچه که وظیفه یک اثر هنری است چه فیلم یا تئاتر و حتی شعر باید بازتاب‌دهنده ابعاد مختلف فرهنگ و اجتماع هنرمند باشد و ما در جامعه خود به ویژه بعد از انقلاب سوژه‌های زیادی برای خلق آثار هنری داریم. در سالیان اخیر به ویژه در ماه‌های اخیر سوژه‌های خیلی قوی‌تر و به صورت مضاعف در اختیار همه هنرمندان اعم از شاعران، نویسندگان، کارگردانان و ... قرار گرفته است. به نظرم آنچه که به وظیفه هنرمند برمی‌گردد این است که آینه شفافی برای انعکاس روزگار خود باشد و هر فیلم و تئاتری باید بتواند واقعیت‌های جامعه را در مقطع تاریخی به نمایش بگذارد. البته باید عادلانه و صادقانه باشد، نه با نگرش‌های ویژه که خلاف واقعیت باشد. اگر بتواند این مسئله را بازتاب دهد، هنرمند به وظیفه خود عمل کرده است. 

این هنرمند با اشاره به حضور بازیگران و کارگردانان عرصه تئاتر در سینما و تلویزیون که توانسته‌اند تنور بازی‌های خوب را در این مدیوم‌های نمایشی رونق بدهند، تأکید کرد: بازیگری یک علم است و وقتی بازیگر این آموزش را ببیند و در تئاتر از آن استفاده کند به راحتی می‌تواند در سینما و تلویزیون از آن استفاده کنند. در حقیقت اینگونه نیست که بازیگران تئاتر متفاوت با بازیگران سینما آموزش ببینند. بسیاری از بازیگران بزرگ دنیا از تئاتر بیرون می‌آیند و شکی در آن نیست. حتی اگر به بازیگران هالیوود، کسانی که خوب و درجه یکند نگاه کنید می‌بینید که سابقه‌شان به آموزش‌های "متد اکتینگ" و آثار تئاتری می‌رسد. بنابراین معتقدم که آموزش بازیگری باید صورت بگیرد و او برای بازی در صحنه کوچک، سالن بزرگ، جلوی دوربین و ... آماده شود و خود را تطبیق بدهد. 

این کارگردان تئاتر با اشاره به برخورد غیرتخصصی تلویزیون با تئاتر، گفت: اینکه وظیفه رادیو تلویزیون این است که فرهنگ را تعالی ببخشد، جای تردید ندارد. در حقیقت همه تلویزیون‌های دنیا وظیفه ارتقای فرهنگ را برعهده دارند.  فرهنگ خود به خود رشد نمی‌کند بلکه با ادبیات، با آثار هنری، با تئاتر و با فیلم‌های باارزش رشد پیدا می‌کند. بنابراین اگر می‌بینیم که تلویزیون برنامه‌های زیادی درباره تئاتر ندارد به عدم علاقه مدیرانش برمی‌گردد و نشان می‌دهد که خیلی اهل فرهنگ نیستند که اگر بودند باید آنان را در سالن‌های تئاتر می‌دیدیم اما نمی‌بینیم. می‌توانید با آنان مصاحبه کنید و بپرسید که در یک سال اخیر چند تئاتر دیده‌اند. 

او در پایان خاطرنشان کرد: امسال در جشنواره دو فیلم دارم، یکی فیلم "دشمنان" است که در آن بازی می‌کنم و نقش مکمل را دارم و دیگری هم فیلم "روز بلوا" به کارگردانی بهروز شعیبی است که بازی می‌کنم. فیلم "روز بلوا" تجربه خوبی دارد، فیلمی با موضوع کاملاً اجتماعی که مردم با آن درگیرند و مطمئناً مخاطبان از آن خوششان می‌آید.


منبع: خبرگزاری تسنیم