ساناز بیان نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به ارائه نمایشی در حوزه تئاتر مستند برای حضور در جشنواره تئاتر فجر از ترجمه کتاب «به سوی واقعیت» که تحولات تئاتر مستند را مورد بررسی قرار می دهد خبر داد و از نبود اطلاعات و منابع درباره این گونه تئاتری ابراز تاسف کرد.

پایگاه خبری تئاتر: ساناز بیان نویسنده و کارگردان تئاتر درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: بعد از اجرای نمایش مستند «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» چند طرح و نمایشنامه در دست نگارش دارم، البته بیشتر مایلم یکی از طرح هایم را برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر به صحنه ببرم که باز هم در حوزه تئاتر مستند روایت می شود.

وی افزود: هنوز عنوان قطعی این اثر نمایشی مشخص نیست اما معتقدم که کار متفاوتی خواهد شد. این نمایشنامه درباره چند شخصیت واقعی است و در حال حاضر در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد. اصولا مرحله تحقیق رکن اصلی تئاترهای مستند محسوب می شود و بعد از این مرحله است که نگارش نمایشنامه راحت‌تر صورت می گیرد.

این کارگردان تئاتر در ادامه یادآور شد: مدتی است که در حال ترجمه کتاب «به سوی واقعیت» (تئاتر مستند از گذشته تا امروز) هستم که اثری جامع و کامل در ارتباط با تئاتر مستند است. این کتاب تالیف الیسون فورسایت و کریس مکسون است و از 15 فصل تشکیل شده است. کتاب «به سوی واقعیت» تئاتر مستند و اتفاقاتی را که در تئاتر معاصر اروپا در زمینه شکل گیری تئاتر مستند افتاده است، مورد بررسی قرار می دهد.

بیان در پایان صحبتهایش متذکر شد: متاسفانه درباره تئاتر مستند در ایران منابع بسیار اندکی موجود است و اطلاعات و مقاله های موجود بیشتر در حد ویکی‌پدیا هستند که از لحاظ علمی و آکادمیک نمی توانند منبع مناسبی به حساب بیایند. این کتاب برای علاقمندان به تئاتر مستند منابع بسیار خوبی است و من احساس کردم جای این کتاب در ایران خالی است.

ساناز بیان مهرماه 92 نمایش«عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» را با بازیگرانی چون بهاره رهنما، نسیم ادبی، فروغ قجابگلی و سهیلا صالحی در تالار شمس روی صحنه برده بود. بیان در حال حاضر به عنوان طراح لباس در نمایش«دولیتر در دولیتر صلح» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ که تا آخر خرداد ماه در تالار شمس روی صحنه است، حضور دارد.