نفس وجود جشنواره فجر را مثبت تلقی می‌کنم و شاید انتظار ما را برآورده نکند اما وجود و حضور آن برای سینمای ایران بسیار لازم است

پایگاه خبری تئاتر: منتقد سینمای ایران گفت: هر سال در جشنواره به دنبال آثار فیلمسازان جوان و کشف های تازه هستم و انتظاری از فیلمسازان قدیمی و شناخته شده ندارم.

سحر عصر آزاد با اشاره به اینکه در این دوره آثار بخش مسابقه را دقیق مشاهده و ارزیابی کرده است، اظهار کرد: از دوره نوزدهم تا کنون که در دوره سی و هشتم هستیم به عنوان منتقد در جشنواره فیلم فجر حضور داشته ام و معتقدم نسبی بودن کیفیت آثار در همه دوره ها وجود داشته است و به همین دلیل امسال ارزیابی ندارم و معتقدم این جشنواره ویترینی است که مسیر طبیعی خودش را می رود و آورده هر ساله من از این جشنواره آثار فیلمسازان جوان است.

وی با اشاره به اینکه چند اثر را در این دوره جشنواره پسندیده است، افزود: فیلم «پوست» ‌به کارگردانی برادران ارک، فیلم ایده آل من در جشنواره امسال بود که هم در ژانر وحشت و هم در رویکرد به قصه های بومی محلی و نوع پرداخت به موضوعات ماورایی اثر متفاوتی است و امیدوارم در اکران دیده شود.

عصرآزاد اظهار کرد:‌ یکی دیگر از فیلم های متفاوت امسال فیلم «سینما، شهرقصه» بود که نوستالژی سینما است و فرم سر راست تری به لحاظ قصه گویی نسبت به آثار پیشین کیوان علی محمدی دارد و تمایز آن نسبت به دیگر آثار جشنواره امسال مشهود بود.

این منتقد سینما ادامه داد: فیلم «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی برای من فیلم جذابی بود؛ هم به جهت فضای گرم و قصه دراماتیکی که داشت و هم به جهت حضور هادی حجازی فر که بسیار به این کار کمک کرده بود؛ «آتابای» عاشقانه متفاوتی در این دوره جشنواره بود که در کارنامه نیکی کریمی ماندگار خواهد شد.

عصرآزاد گفت: فیلم «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز دیگر اثر قابل توجه این دوره جشنواره است و جای تقدیر دارد مهدویان خودش را در ژانر سیاسی تکرار نمی کند؛ در این اثر با بازی درخشان پیمان معادی ما با یک اثر انسانی و دیدنی مواجه هستیم و همگان در این اثر شاهد بازی خوب معادی هستیم که بازیگری او در اثر تجربه های متعدد بین المللی شکل و قوامی به خودش گرفته است.

نویسنده و منتقد سینمای ایران با اشاره به اینکه فیلم «روز بلوا» به کارگردانی بهروز شعیبی نیز از دیگر آثار خوب جشنواره امسال بود که در ادامه فیلم های خودش به عنوان یک فیلم استاندارد مطرح است، گفت: فیلمنامه آن بر اساس یک الگو نوشته و برگردانده شده به موضوع زمان حال ما و یک کاراکتر روحانی قابل قبول نیز دارد.

عصرآزاد ادامه داد: فیلم «ابر بارانش گرفته» به کارگردانی مجید برزگر دیگر اثر مورد علاقه من در جشنواره امسال بود؛ از آن فیلم هایی است که سکونی که در قصه دارد متتناسب با جنس درام به خوبی انتخاب شده است و من را آزار نمی داد و به خوبی به شخصیت های داستان نزدیک شدم.

این منتقد سینما اظهار کرد: «بی صدا حلزون»، «قصیده گاو سفید» و «دشمنان» نیز از جمله فیلم های قابل توجه امسال بودند که سلیقه شخصی مرا از فیلم هایی با رویکرد هنر و تجربه و امضای شخصی این فیلمسازان جوان برآورده کردند.

وی با بیان اینکه از جهت اکران خیلی نمی توان از آثار این دوره جشنواره انتظار فروش بالا داشت به جز فیلم «خوب، بد، جلف2» که در اکران عمومی استقبال از آن خواهد شد، گفت: در کل مخاطب این روزها از سینما خیلی استقبال نمی کند که علت های آن به شرایط اجتماعی و همچنین کیفیت آثار برمی گردد.

عصرآزاد ادامه داد: اتفاق خوب گروه هنر و تجربه باعث شده تا آثاری که پس از جشنواره شانس چندانی برای اکران عمومی گسترده ندارد در آن بخش دیده شوند اما قلبا دوست دارم و آرزو می کنم که از فیلم های این گروه نیز در طول اکران درازمدت استقبال شود؛ مثل استقبالی که از «ماهی و گربه»، «پرویز» و «احتمال باران اسیدی» و...شد.

منتقد سینما اظهار کرد: حضور در جشنواره در دوره ای به معنای صدور پروانه نمایش بود اما از وقتی این قانون برداشته شد این حق انتخاب به سینماگران داده شد تا در مورد اثرشان تصمیم بگیرند و این مساله اتفاق خوبی بود که رقم خورد؛ جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سینمای ایران مهمترین رویداد سال سینمای ایران است و باید این آثار را به تدریج در سینماها دید تا بتوان استقبال مخاطب را دقیقتر ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه نفس وجود یک جشنواره را مثبت تلقی می کنم و شاید انتظار ما را برآورده نکند اما وجود و حضور آن برای سینمای ایران بسیار لازم است، تا مخاطبان در طول 10 روز آثار حاضر در جشنواره را مشاهده و بررسی کنند، گفت: امیدوارم این رویداد هرسال با آثار بهتری به سراغ مخاطبان مشتاق سینمای ایران بیاید.


منبع: عصر ایران