در حالی‌که جایزه بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر به دبیر این رویداد تحویل داده شده و ابراهیم داروغه‌زاده هم با اهدای آن به فیلمی دیگر به جای «روز صفر» مخالفت کرده، هنوز مشخص نیست تکلیف جایزه‌های این فیلم که هیچ‌کدام از برندگان‌شان برای دریافت آن‌ها به اختتامیه نرفتند چه می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: در دوره‌های مختلف جشنواره فیلم فجر گاهی این اتفاق رخ داده که برگزیده‌ جایزه‌ای به مراسم اختتامیه نیامده و یکی دیگر از عوامل فیلم یا یک نماینده به جای برگزیده برای دریافت جایزه روی سن رفته است، اما همان‌طور که دبیر جشنواره امسال پیش‌تر گفته این‌که تمام برگزیده‌های یک فیلم با اعلام قبلی و به بهانه‌هایی به اختتامیه نیایند بی‌سابقه بوده است.

در این چند روز پس از مراسم پایانی جشنواره، اظهارنظرهای متعددی از سوی دبیر و برخی داوران جشنواره مطرح شده و حتی یکی از آن‌ها (فرشته طائرپور) گفته بود که می‌توان جایزه بخش نگاه نو را به فیلمی دیگر اهدا کرد، البته او به همراه دیگر داوران این بخش (مصطفی رزاق کریمی، مهدی جعفری، هادی مقدم‌دوست و روح‌الله حجازی) امروز (۲۶ بهمن‌ماه) با انتشار نامه‌ای اعلام کردند جایزه بهترین فیلم «نگاه نو» را که به «روز صفر» داده بودند، به دبیر جشنواره تحویل داده‌اند.

آن‌ها در این یادداشت نوشته‌اند: «هیات داوران بخش «نگاه نو» جشنواره فیلم فجر، با انگیزه عبور سریع‌تر از حواشی تلخ و شیرین مراسم اختتامیه سی‌وهشتمین دوره از این جشنواره، به اتفاق آرا تصمیم گرفت سیمرغ بلورینِ بهترین فیلم اول جشنواره را به دبیر جشنواره، آقای دکتر ابراهیم داروغه‌زاده، تحویل دهد و صرفا توصیه کند که این جایزه ارزشمند، بعد از عذرخواهی رسمی جناب آقای سعید ملکان، به‌خاطر رفتار غیرحرفه‌ای‌شان با جشنواره فیلم فجر - که عملا زمینه نمایش توانایی‌های کلیه عوامل فیلم «روز صفر»‌ و معرفی شخص وی به عنوان یک کارگردان جدید را فراهم ساخت - به ایشان اهدا شود.»

 ابراهیم داروغه‌زاده شامگاه گذشته (۲۵ بهمن‌ماه) در برنامه «نقد سینما» با اشاره به این‌که تمایلی به پذیرش دبیری این دوره از جشنواره نداشته و حوادثی که پیش آمد، انگیزه‌ای برایش شد تا هر طور شده این دوره از جشنواره را برگزار کند، گفت:‌ داوران فیلم‌ها را دیده‌اند و داوری کرده‌اند، پس این رأی، رأی نهایی است. ممکن است جایزه نقدی تهیه‌کننده را پرداخت نکنند و یا سیمرغ را بگویند تا نامه ننویسید و عذرخواهی نکنید، به شما تحویل نمی‌دهیم، ولی رأی را نمی‌توان عوض کرد. فیلم‌ها دیده و داوری شده‌اند. به نظر من تغییرش اصلا درست نیست.

او همچنین درباره رفتار سعید ملکان - کارگردان «روز صفر» - برای حضور نیافتن در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: از نگاه من توهین نشده است. سعید ملکان جزء تهیه‌کنندگان خوب است و در این سه دوره هم که من دبیر جشنواره بودم، سه فیلم خیلی خوب به جشنواره آورده است. «تنگه ابوقریب» بیشترین و بهترین جوایز را در جشنواره سی‌وششم گرفت و واقعا فیلم خوبی بود. او سال گذشته با تهیه‌کنندگی «غلامرضا تختی» و امسال هم با تهیه‌کنندگی و کارگردانی «روز صفر» به جشنواره آمد که انصافا فیلم خوبی بود و یکی از سه فیلم برتر تماشاگران هم بود. ضمن آن‌که داوران هم از این فیلم خیلی خوش‌شان آمده بود و پنج سیمرغ گرفت.

داروغه‌زاده تاکید کرد: آقای ملکان در بیانیه‌ای که ارائه داد، کاملا تصریح کرد که به رأی داوران احترام می‌گذارد و این رأی را پذیرفته است. ایراد مشخص او به دبیر جشنواره بود و تصمیماتی که دبیر گرفته بود. اعتراضش این بود که چرا فردی که گفته بود من به جشنواره نمی‌آیم، داوری شده، پس بحث بر سر داوری‌ها نبوده است. 

او با اشاره به فیلم نیکی کریمی گفت: تنها فیلمی که در رأی نهایی باید اتفاق بیشتری برایش می‌افتاد، فیلم «آتابای» بود که در رشته‌های زیادی نامزد شد، اما در هیچ‌کدام از رشته‌ها برگزیده نشد. همه داورها هم فیلم را دوست داشتند، اما در نهایت موفق نشد.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره فیلم‌های بخش نگاه نو نیز بیان کرد: امسال برای اولین‌بار چهار فیلم از بخش نگاه نو به بخش اصلی رفت و هیات انتخاب نگاه بهتری به این فیلم‌ها داشت، چون فیلم‌های بهتری بودند. پس این اتفاق به طور طبیعی در حال رخ دادن است و این احتمال هست که سال بعد تعداد بیشتری از فیلم اولی‌ها در بخش اصلی حضور یابند. 

 با وجود تمام این اظهارنظرها و اتفاق‌ها آن‌چه اهمیت دارد آینده‌ای است که با تعیین تکلیف پنج سیمرغ تحویل گرفته‌نشده در انتظار جشنواره فیلم فجر، داوری و شأن و جایگاه آن است.