دبیر هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: فیلم «سوهانک» با بازی عباس کیارستمی در این رویداد برای نخستین بار اکران خواهد شد.

پایگاه خبری تئاتر: سیف الله صمدیان در نشست خبری هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با اشاره به هفدهمین دوره برگزاری این نمایشگاه اظهار داشت: انرژی و زمان بسیاری باید بگذاریم تا به این اعداد برسیم و با وجودی که عدد هفت، شماره خوشنامی در افکار عمومی است اما بعد از سال سختی که با حوادث مختلف پشت سر گذاشته ایم حال و هوای آن را ندارد.

وی در مورد ویژه برنامه این دوره، خاطرنشان کرد: بهمن کیارستمی پسر کارگردان شهیر ایرانی فیلمی از بازی پدر خود در اختیار این رویداد هنری قرار داده است که در آن عباس کیارستمی به جای تمامی بازیگران فیلم طعم گیلاس ایفای نقش کرده است.

وی با بیان اینکه این فیلم سوهانک نام گذاری شده زیرا فیلم برداری آن در محلی به همین نام صورت گرفته است تاکید کرد: این فیلم برای نخستین اکران می‌شود و قرار است سال آینده در بهار ۲۰۲۰ در پاریس اکران شود.

این فیلم ۷۰ دقیقه ای راشی واقعی است و از جذابیت خاصی برخوردار است و به دلیل بازی مرحوم کیارستمی در آن به تنهایی منحصر نیز محسوب می شود.

وی همچنین با بیان اینکه هفدهمین جشن تصویر سال در محل خانه هنرمندان از ۲ تا ۲۳ اسفندماه برگزار می شود تصریح کرد: این برنامه در دو بخش سن آزاد و جوانان زیر ۲۵ سال برنامه ریزی شده که بخش دوم با نام جایزه محسن رسول اف به صورت رقابتی پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه امسال بخش دیگری نیز به این رویداد اضافه شده است گفت: چهل سال تهران بخش ویژه این دوره است که در شاخه های مختلف تصاویر از اولین روزهای انقلاب نمایشگاهی برپا می شود که کار خاصی با این وسعت تاکنون انجام نشده است.

وی با بیان اینکه عکس های ۴۰ سال گذشته تهران جمع آوری شده است، خاطرنشان کرد: این بخش تمام اتفاقات تلخ و شیرین ۴۰ سال گذشته تهران را از حوادث ناگوار تا ساخت و سازهای شهری شامل می شود که در جریان آن کاریکاتور و کارتون های مطبوعاتی از گل آقا تا امروز، پوستر از استاد ممیز تا کار امروز طراحان گرافیک و در بخش سینما نیز فیلم های مستندی که درباره یا به خاطر تهران از فیلم امیر نادری که برای قربانیان انقلاب ساخته شد تا بهارستان خانه ملت که جوایز بسیاری نیز دریافت کرده است به نمایش در می آیند.

دبیر هفدهمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر افزود: جز بخش های آزاد و مسابقه، بخش های ایران ما، بخش‌های موبایلی و مولتی مدیا نیز در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با بیان اینکه پروژه های منتخب سال جاری نیز بخشی را به خود اختصاص داده اند اظهار داشت: کره شمالی از نگاه یک عکاس ایرانی از مجتبی دعایی، دریاچه ارومیه دیروز و امروز از جواد پورصمد، از نگاه یک خلبان از کاپیتان امیر حسن غروی، پاریس از نگاه عکاس ایرانی از زهره خالقی، پدرانه از مونا علیخواه و مینی مال از ایران تا هلند از نیلوفر شریفی نام پروژه های امسال هستند.

صمدیان درخصوص تعداد آثار رسیده در بخش های مختلف نیز گفت: بیش از ۸۵۰ اثر در بخش های آزاد، جوان، موبایل، گرافیک و کاریکاتور  و بیش از یک هزار و ۵۰۰ تصویر به صورت مالتی مدیا در بخش های مختلف به دست ما رسید و در بخش فیلم های بخش آزاد از میان ۳۱۲ اثر ۱۳۵ فیلم به جشنواره را پیدا کرد که ۳۰ اثر آن به تهران اختصاص دارد.

وی افزود: در بخش فیلم های جوان از ۱۵۶ اثر ۶۱ فیلم به جشنواره راه یافت و در بخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران نیز ۱۲۰ اثر از ۵۷ کارتونیست و ۱۱ رسانه دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه افتتاحیه جشنواره با فیلم آتابای و نشست با عوامل این فیلم برگزار خواهد شد، تصریح کرد: همزمان با افتتاح نمایشگاه، از آخرین شماره تصویر سال که شامل آثار برگزیده برگزیدگان، برنده جایزه جوانان زیر ۲۵ سال است در ۲۴۰ صفحه رونمایی می شود و این کتاب با ۲۵ درصد تخفیف در طول برگزاری نمایشگاه عرضه خواهد شد.