به دنبال شیوع ویروس کرونا ۱۱۸ نفر که قرار بود از چین در رویداد سینمایی برلین شرکت کنند سفرشان را لغو کرده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: فستیوال فیلم برلین از شیوع ویروس کرونا که در چین آغاز شد ضربه خورده اما غیاب خریداران چینی می‌تواند از مشکلاتی بزرگ‌تر برای این صنعت خبر داشته باشد.

سازمان‌دهندگان این فستیوال که پیش‌بینی نمی‌کنند آسیب بیشتری به خاطر این ویروس در آینده به فستیوال وارد شود، می‌گویند ۱۱۸ نفر که قرار بود از چین در مراسم شرکت کنند سفرشان را لغو کرده‌اند. این در حالی است که تعداد کل شرکت‌کنندگان حدود ۲۱ هزار نفر است. از دیگر کشورها از جمله سوئد، مالزی، ژاپن، سوییس، تایوان و ازبکستان هم ۱۷ نفر سفرشان را لغو کرده‌اند تا در معرض احتمالی ویروس کرونا نباشند.

یکی از سخنگویان فستیوال گفت: «به خاطر هم‌پوشانی جشنواره و بازار فیلم نمی‌توان با اطمینان گفت آن‌ها می‌خواستند به خاطر بازار بیایند یا فستیوال. فعلاً وضعیت در آلمان به هیچ وجه خطرناک نیست.»

آشکارترین اثر کرونا بر برلیناله کنسل شدن غرفه چین بوده که قرار بود برای نخستین بار در بازار فیلم اروپا شرکت کند.

سخنگوی بازار فیلم اروپا گفت: «حسرت می‌خوریم که حضور چین برای نخستین بار در این بازار محقق نخواهد شد، اما درک می‌کنیم که شرایط کنسل شدن بر پایه یک وضعیت فورس ماژور صورت گرفته است.»

هیاتی از مدیران فیلم چین از شرکت‌هایی از جمله واندا پیکچرز، علی‌بابا پیکچرز، یوکو، تایمز ویژن، نیوکلسیکس میدیا و انلایت پیکچرز هم که قرار بود در برلیناله حضور پیدا کند، مجبور به لغو سفر خود شدند.

فستیوال اعلام کرده کاملاً آماده حضور جمعیت است. وبسایت جشنواره اعلام کرده در تماس نزدیک با انستیتو روبرت کوخ و مسئولان سلامت برلین بوده و پوسترهای حفظ بهداشت فردی و راهنمایی‌ها و هشدارهای لازم، دارد در سراسر مکان‌ها و اتاق‌های نمایش فستیوال نصب می‌شود.

سازمان‌دهندگان گفته‌اند انستیتو ویروس‌شناسی و واحد قرنطینه ویژه بیمارستان چریته آماده مدیریت هر موردی هستند.

سفر هوایی در آسیا به شدت تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته و پروازها به خاطر ترکیبی از کاهش تقاضا و محدودیت‌های قرنطینه کنسل شده‌اند. سفارت آلمان در پکن هم به طور موقت بسته شده که باعث شد تعدادی از شرکت‌کنندگان فستیوال به موقع ویزا دریافت نکنند.