فیلم سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به دلیل توجه به سوژه جنگ رسانه‌ای و نمایش عزتمندانه از مقاومت مردم ایران، فیلم برگزیده نهمین جایزه سینمایی ققنوس شد.

پایگاه خبری تئاتر: آئین اختتامیه نهمین جایزه سینمایی «ققنوس» ویژه معرفی برترین فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، امشب و با بیش از یک ساعت تأخیر در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

حسین الهام دبیر این رویداد در ابتدا ضمن ارائه توضیحاتی گفت: سینما انقلاب در ۹ سالی که متولد شده، به دنبال احیای یک نگاه فراموش شده در فیلم‌هاست، نگاهی از نوع تحلیل محتوایی فیلم‌ها از منظر علوم انسانی. نگاهی که در هیمنه نقدهای فرمالیستی گم شده است. ملاک ما در نقد محتوایی فیلم‌ها، گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی افزود: هیأت داوران این دوره در فرصت کم و فشرده، فیلم‌های برگزیده امسال را انتخاب کردند و جایزه ققنوس به فیلم‌هایی تقدیم می‌شود که نزدیک‌ترین قرابت را با گفتمان انقلاب اسلامی دارند، به ویژه اینکه امسال رستاخیز ملت ایران در تکریم و مشایعت پیکر حاج قاسم سلیمانی بودیم.

سپس گروه نمایش سرود «آوای رضوان» قطعاتی را اجرا کرد و در ادامه سخنانی از رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگردان‌ها و اهالی سینما پخش شد. سپس نمایش «سرباز» نمایش برگزیده همایش سردار آسمانی با موضوع حاج قاسم سلیمانی روی صحنه رفت.

در ادامه فاتح نورایی خواننده پاپ اثری در مدح سردار سلیمانی خواند.

سپس الهام، دبیر جایزه بار دیگر روی صحنه آمد و بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد.

در ادامه، حبیب والی نژاد، تهیه‌کننده سینما روی صحنه آمد و فیلم «روز صفر» را به عنوان شایسته تقدیر اعلام کرد. سعید ملکان کارگردان فیلم پس از دریافت جایزه خود، به رغم درخواست مجری مراسم، سخنرانی نکرد.

تقدیر دیگر به «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به دلیل ارائه دقیق الگوی درست اعتراض مشکلات مدیریتی و پیگیری مطالبه حقوق مردم اختصاص داشت که مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما آن را به حبیب والی نژاد تهیه‌کننده خروج تقدیم کرد. ده‌نمکی خطاب به حاتمی‌کیا گفت: لازمه انقلابی بودن تحمل سختی‌هاست، وقتی قرار باشد وارد منطقه ممنوعه شوی و آب در لانه مورچه‌ها بریزی، نباید منتظر فرش قرمز باشی که برائت کف بزنند. وی ابراز امیدواری کرد بچه مسلمان‌ها هم صرفاً نگاه فرمالیستی نداشته باشند و به محتوای فیلم‌ها هم اهمیت دهند.

فیلم «لباس شخصی» سومین فیلم تقدیری جایزه ققنوس بود که امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم جایزه خود را دریافت کرد. وی در سخنی کوتاه گفت: تازه شروع کرده‌ام، برایم دعا کنید.

سپس صدر هاشمی مدیر رادیو آبادان در زمان جنگ تحمیلی روی صحنه آمد و فیلم برگزیده نهمین جایزه سینمایی ققنوس را اعلام کرد.

«آبادان یازده ۶۰» به دلیل توجه به سوژه جنگ رسانه‌ای، به دلیل نمایش عزتمندانه از مقاومت مردم، نمایش اتحاد طیف‌های مختلف مردم و ارائه نمایشی شریف از مقاومت مردم ایران، برترین فیلم جایزه ققنوس شد و مهرداد خوشبخت کارگردان فیلم و علیرضا کمالی بازیگر آن، روی صحنه حاضر شدند. خوشبخت در سخنانی گفت: ما در انتهای فیلم یک فایل صوتی پخش کردیم که همان فراخوانی است که از رادیو آبان پخش شد و نگذاشت شهر سقوط کند.

تهیه‌کننده «آبادان یازده ۶۰» هم گفت: ما فیلم را به سردار مقاومت، حاج قاسم سلیمانی تقدیم کردیم، چون فیلم مقاومت است.

در پایان مراسم، به دلیل شجاعت در نمایش تصویر قرآنی حکمرانی ولی خدا بر پرده سینما، تلاش برای ساخت فرم سینمایی متناسب با محتوای قرآنی، ارتقای مدیوم مستند به یک محفل اخلاقی و تربیتی، هدفگذاری استراتژیک و آینده در انتخاب سوژه‌ای با موضوع توان موشکی ایران، ضمن تقدیر از نیروی هوافضای سپاه و احترام به نگاه درست و دقیق فرمانده گرانقدر این نیرو سردار حاجی زاده به رسانه و سینما، از شهریار بحرانی به عنوان چهره هنری سینمای انقلاب تقدیر شد. او جایزه خود را از دست خانواده شهید ابوزینب دریافت کرد.