پایگاه اینترنتی «راتن تومیتوز» اقدام معرفی به ۱۰ فیلم برنده تاریخ اسکار خارجی با بالاترین نمرات از سوی منتقدان سینمایی کرد.

پایگاه خبری تئاتر: در این فهرست فیلم «اَنگل» ساخته «بونگ جو» که امسال برنده اسکار بهترین فیلم خارجی و همچنین سه جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اصلی شد در کنار فیلم «جدایی» به کارگردانی اصغر فرهادی برنده اسکار خارجی ۲۰۱۲، هر دو با نمره ۹۹% از سوی منتقدان در رتبه سوم برندگان اسکار خارجی با بالاترین نمرات در سایت راتن تومیتوز قرار گرفته‌اند.

«فانی و الکساندر» به کارگردانی «اینگمار برگمن» کارگردان بزرگ سوئدی با نمره ۱۰۰% در این فهرست در رتبه نخست قرار گرفته است. این فیلم که با ۳۰۷ دقیقه یکی از طولانی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شوند، سومین اسکار خارجی را در پنجاه و ششمین دوره جوایز اسکار برای «برگمن» پس از دو جایزه متوالی در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۶۱ به ارمغان آورد.

«روز به جای شب » از «فرانسوا تروفو» نیز با نمره کامل ۱۰۰% در کنار ساخته «برگمن» بالاترین نمرات را در میان برندگان اسکار خارجی تا به امروز کسب کرده است. اثر «تروفو» در سال ۱۹۴۷ برنده اسکار خارجی شد.

پس از دو فیلم آسیایی «اَنگل»بونگ جون هو و «جدایی نادر ازسیمین» اصغر فرهادی که هر کدام نمره ۹۹% را از سوی سایت راتن تومیتوز به خود اختصاص داده‌اند، فیلم اسپانیایی «همه چیز درباره مادرم» به کارگردانی «پدرو آلمادوار» و «جذابیت پنهان بورژوازی» از «لوئیس بونوئل» دیگر سینماگر مطرح اسپانیایی و همچنین «هشت و نیم» ساخته «فدریکو فلینی» کارگردان پرآوازه ایتالیایی توانسته‌اند نمره ۹۸% را از سوی منتقدان این سایت معتبر سینمایی کسب کنند.

«ببر خیزان اژدهای پنهان» ساخته «آنگ لی» که در سال ۲۰۰۰ در ۱۰ شاخه نامزد اسکار شد و در نهایت ۴ جایزه از جمله بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد نیز به همراه فیلم‌های «شب‌های کابیریا» برنده اسکار خارجی ۱۹۵۸ و «جاده» برنده اسکار ۱۹۵۶ هر دو از ساخته‌های «فدریکو فلینی» نیز هر کدام نمره ۹۷% درصد را از سایت راتن تومیتوز کسب کرده‌اند.

در وب‌گاه سینمایی راتن تومیتوز فیلم‌ها بر اساس نظرات منتقدان نمره از صفر تا ۱۰۰ درصد می‌گیرند و فیلم‌های خوب با گرفتن ۶۰ % یک گوجه فرنگیِ رسیده نام می‌گیرند و در غیر این صورت و درصد زیر ۶۰ %، فیلم اصطلاحاً "Rotten Tomato"یا گوجه فرنگی گندیده نامیده می‌شود. بسیاری از منتقدین سینمایی سرشناس سینمایی نظیر «راجر ایبرت» در این وب‌گاه نقد می‌نوشتند.