علی عطشانی با ابراز امیدواری از اینکه شرایط اکران، پس از تدوین آیین نامه جدید متناسب با تولید در سینما شود، تاکید کرد، در «یادم تو را فراموش» هیچ گاه قصد نداشته از ابتدا سراغ یک سوژه مشهور برود و فقط یک داستان عاشقانه تراژیک برایش جذابیت داشته است.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم «یادم تو را فراموش» به کارگردانی علی عطشانی حدود چهار سال پیش ساخته شد و از همان زمان خبرهایی از شباهت قصه فیلم با ماجرای یکی از فوتبالیست‌های سابق پرسپولیس مطرح شد چرا که داستان حادثه تلخ مربوط به همسر این بازیکن مدتی طولانی یکی از داغ‌ترین خبرهای بخش حوادث رسانه‌ها در آن سال‌ها بود. این شباهت حاشیه‌هایی را هم برای فیلم ایجاد کرد و الان هم بالاخره روی پرده رفته، همچنان ادامه دارد چون عطشانی از شکایت ناصر محمدخانی از خود خبر می‌دهد.

او درباره اینکه چرا فیلمش را در این مقطع زمانی که معمولا پس از جشنواره فجر، زمان مُرده اکران نامیده می‌شود روی پرده برده و آیا از آن راضی است؟ گفت: طبیعتاً از این شرایط اکران راضی نیستم، آن هم نه فقط برای «یادم تو را فراموش» بلکه برای هر فیلمی که در این موقع اکران شود چون به نظرم اگر هر فیلمی در زمان مناسب پس از تولید خود نمایش داده نشود بیات می‌شود. این اتفاق برای «پارادایس» هم رخ داد و فیلمی که پتانسیل فروش خیلی بیشتری داشت، چون پنج سال بعد از تولید اکران شد به صورت یک فیلم بیات شده روی پرده آمد.

او افزود: در وضعیت فعلی اکران «یادم تو را فراموش» هم اینکه من راضی باشم یا نباشم چیزی را عوض نمی‌کند چون من مجبور به اکران بودم و این تنها زمانی بود که توانستیم پیدا کنیم. در حالی که ذائقه مخاطب بیشتر به سمت کمدی رفته تا آثاری را ببیند که کمی حالش خوب شود و همین سبب شده سینمادار کمتر راغب به اکران فیلم های ملودرام یا به ویژه فیلم های تراژیک شود.

وی ادامه داد: البته مشکل اصلی این است که ساز و کار اکران درست نیست و امیدوارم با این نظام‌نامه جدیدی که تدوین می‌شود و قرار شده در هر فصل و در هر سبد اکران فیلم‌های متنوع گنجانده شوند، شرایط بهتری ایجاد شود چون طبیعتا من هم دلم نمی خواست «یادم تو را فراموش»، زمان پس از جشنواره و پیش از شروع تعطیلات نوروز و در شلوغی های ماه آخر سال اکران شود ولی چه کار می توانستم بکنم که بعد از چند سال همین فرصت را پیدا کردیم؟

عطشانی درباره اینکه به نظر می‌رسد با توجه به داستان فیلم خیلی نمیتوان آن را بیات شده دانست، گفت: ما در حال حاضر یک قشر سینمارو داریم که در طول سال سینما میروند و همین‌ها فروش فیلم‌ها را رقم میزنند، یعنی اکثریت مردم اصلا در طول سال به سینما نمی‌روند و معمولا بخشی از این گروهی که تقریبا پای ثابت هستند، بیشتر به سمت یک فیلم گرایش پیدا می‌کنند. این در حالی است که الان همین افراد سینمارو که در میزان فروش یک فیلم تاثیر دارند، در ذهنشان «یادم تو را فراموش» را فیلمی متعلق به چهار سال قبل میدانند، گرچه در منظر عمومی من هم موافقم که موضوع و داستان فیلم تاریخ ندارد و اتفاقا جذاب هم هست.

او در این بخش به حبیب اسماعیلی مدیر شرکت پخش فیلمسازان رسانه اشاره کرد و افزود: پخش کننده فیلم خیلی خوب عمل کرده و پس از گذشت کمتر از یک هفته، تعداد یکصد سالن را در اختیار داریم در صورتی که با ۳۰ سالن شروع کرده بودیم و امیدوارم روزی تمام مشکلات اکران حل شود و تناسب بین تولید و اکران به وجود آید.

عطشانی درباره حاشیه‌هایی که برای فیلمش پیش آمده و اینکه‌ چطور شد سراغ ساخت این داستان رفت؟ توضیح داد: من یک فیلمنامه از پیمان عباسی گرفتم که حتی اسمش چیزی به غیر از «یادم تو را فراموش» بود، فیلمنامه را خواندم و به نظرم قصه جذابی داشت. در وهله اول اصلا دقتی به شباهتی آن با یک موضوع خبری چند سال پیش نداشتم و فقط به عنوان یک فیلمنامه‌ی عاشقانه و تراژیک آن را پسندیدم که بسازم. اما زمانی که در مراحل ساخت بودیم برخی به من گفتند این فیلم شباهت‌هایی با آن داستان معروف دارد و من سعی کردم المان‌هایی‌ در فیلم به کار ببرم که این شباهت‌ها را کم و کمتر کند چون به نظر می‌رسید خود سوژه اصلی فیلم‌ به تنهایی آنقدر جذابیت دارد که می‌تواند مخاطب را جذب کند تا نیاز به ارجاع به موضوع دیگری نداشته باشد. اصلا همین الان هم ممکن است خیلی‌ها این فیلم را ببینند و بخش‌هایی از آن با زندگی آنها شباهت داشته باشد.

این کارگردان با اشاره به علنی شدن اتفاق‌های مربوط به این فوتبالیست، انتشار خبرها در رسانه‌ها و احضاریه‌ای که به دستش رسیده، گفت: من در این فیلم ۱۰ روز از زندگی یک مربی سابق فوتبالی را روایت می‌کنم که اصلاً در زندگی آقای محمدخانی وجود نداشته و این براساس داستان ما پیش می‌رود. اصلاً از ابتدا سوژه اصلی فیلم ما ایشان نبوده و فیلمنامه هم ثبت شده موجود است. به نظرم هر قاضی هم وقتی این موضوع را بررسی کند متوجه می‌شود که حرف ما چیست. جدا از تمام این مسائل من خودم به شدت پرسپولیسی هستم و همه آنها را دوست دارم. خود آقای محمد خانی را هم به عنوان یک پرسپولیسی دوست دارم اما فکر می‌کنم مشاورانی که اطراف ایشان هستند، راه را اشتباه نشان می‌دهند چون ماجرا اصلاً این گونه نیست. با این حال با توجه به شکایتی ایشان از من انجام داده، من هم متقابلاً شکایت کرده‌ام چون در گفت‌وگوهایی اعلام کردند که فیلم را اصلا ندیده‌اند.
«یادم تو را فراموش» این روزها با بازی حسین یاری، میترا حجار، ماه چهره خلیلی و مازیار فلاحی در سینماها اکران می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایسنا