بابک کریمی که به عنوان یکی از بازیگران فیلم «یلدا» در جشنواره برلین حضور پیدا می‌کند، معتقد است: دلیل توجه به این فیلم در جشنواره‌های خارجی دیده شدن یک داستان تازه‌ است؛ داستانی که در ایران برای خیلی‌ها آشناست.

پایگاه خبری تئاتر: این بازیگر که به تازگی نمایش «الویرا 2020» را به عنوان اولین تجربه کارگردانی خود در تئاتر در کارگاه نمایش تئاتر شهر روی صحنه برده است، اجرای روز یکشنبه (4 اسفندماه) خود را تعطیل کرد تا در جشنواره فیلم برلین که فیلم «یلدا» با بازی او نمایش داده می‌شود شرکت کند.

«یلدا» به کارگردانی علی بخشی و تهیه‌کنندگی علی مصفا در جشنواره فیلم فجر سال قبل به نمایش درآمد و نقدهای مختلفی درباره این فیلم و اینکه خیلی شبیه برنامه ماه عسل تلویزیون بوده منتشر شد.

اما در ماه‌های گذشته حضور این فیلم در جشنواره ساندنس امریکا به عنوان یکی از جشنواره‌های سینمایی و معتبر دنیا بازتاب یافت و گرچه برای خیلی از تماشاگرانی که این فیلم را دیده بودند تعجب‌برانگیز بود، اما این فیلم جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره را هم برنده شد. چندی قبل هم خبر رسید که «یلدا» با نام «یلدا، شبی برای بخشایش» در بخش نمایش‌های بازار جشنواره برلین و نیز بخش رقابتی «14plus» پذیرفته شده است.

حال بابک کریمی درباره حضور این فیلم در جشنواره برلین ان هم در شرایطی که در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته بود در گفت‌وگویی بیان کرد: وقتی «ویتوریا دسیکا» فیلم «دزد و دوچرخه» را ساخت، همه در ایتالیا از فیلم بدشان آمد، چون «دزد و دوچرخه» زندگی روزمره‌شان بود و وقتی به سینما می‌رفتند، انتظار داشتند چیز دیگری را ببینند در حالی که خودشان را می‌دیدند و این سبب ناراحتی‌شان می‌شد، اما خارجی‌ها که این نوع تعصب را نداشتند، بهایی که حق فیلم بود را به آن دادند به طوری که «دزد و دوچرخه» تا به امروز یکی از آثار درخشان تاریخ سینماست و همچنان قابل دیدن است.

او افزود: فیلم «یلدا» را هم نمی‌خواهم بگویم شاهکار است ولی تقریبا چنین وضع مشابهی دارد، یعنی آن‌هایی که فیلم را تماشا کردند نمی‌گفتند فیلم خوبی است یا بد، بلکه می‌گفتند اینکه شبیه یک برنامه تلویزیونی است؛ پس همین که آن را داریم و می‌شناسیم و دیده‌ایم، اذیت‌کننده بود و می‌خواستند چیز دیگری ببینند.

وی ادامه داد: این در حالی است که مسلما در جشنواره ساندنس به دلیل آنکه برنامه‌های تلویزیون ایران را نمی‌بینند، فیلم را برای آن چیزی که هست دیدند و امیدوارم در برلین هم همین اتفاق برایش بیفتد و فیلم را همانطور که هست ببینند و قضاوت کنند.

کریمی درباره تعطیلی یک شب اجرای نمایش «الویرا 2020» نیز گفت:‌ سفر من عملا 48 ساعته است و شنبه (سوم اسفندماه) به برلین می‌رسم، یکشنبه روز نمایش فیلم است و دوشنبه صبح به تهران می‌رسم تا برای اجرای عصر آماده شویم.

در «یلدا» صدف عسگری، بهناز جعفری، فرشته صدر عرفایی، بابک کریمی، آرمان درویش، فروغ قجابگلی، فرشته حسینی، زکیه بهبهانی، رامونا شاه، فقیهه سلطانی، بهرام افشار بازی کرده‌اند.

داستان فیلم هم درباره زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده است. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی می‌رود تا توسط تنها فرزند مقتول بخشیده شود.