حمید پورآذری با بیان اینکه تئاتر ما نسبت به اتفاقات پیرامونش بی‌تفاوت شده است، گفت: تئاتر ما ذات خود را فراموش کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: این کارگردان تئاتر که در نمایش تک نفره «مشترک مورد نظردر دسترس نیست» که قرار است در تماشاخانه «آو» به صحنه برود، به عنوان مشاور کارگردان و طراح صحنه حضور دارد درباره شکل‌گیری این اثر نمایشی یادآور شد: من سفارش نوشتن یک مونولوگ را به محمد زمان دادم و قرار بود از ابتدا برمبنای «ناتوردشت» سالینجر، کار را پیش ببریم. با توجه به اینکه دوسال بود نمی‌توانستم کار کنم و برنامه‌های دیگری برای خودم چیده بودم، سرانجام اجرای این کار را هم به او پیشنهاد دادم به همین دلیل حضورم در این کار اتفاق عجیبی نیست.

این کارگردان درباره مضمون این نمایش توضیح داد: مساله نگاه نکردن و عدم توجه به اطراف در تئاتر ما به چشم می‌آید. امروز تئاتر ما به سمتی رفته است که به اطراف خود توجهی ندارد، ما نمی‌دانیم که مثلا در کابل چه اتفاقاتی می‌افتد یا در بغداد چند نفر می‌میرند. ما هیچ توجهی به این مسائل نداریم در حالیکه باید یک بار دیگر به تئاترمان نگاه کنیم.

او افزود: فکر می‌کنم تئاتر ما ذات خود را فراموش کرده است باید به اصالت تئاتر برگردیم و در آن به جست وجوی مسائل بپردازیم. مطمئنا تئاتر می‌تواند مسیری را هم برای کسی که نمایش را اجرا می‌کند و هم کسی که مخاطب کار هستند،باز ‌کند. قطعا باید با نگاهی به پیرامون اطرافمان و متناسب با شرایطی که به وجود می آید خلاقیت‌مان را ارائه کنیم چون شرایط اجتماعی‌، جغرافیایی‌، سیاسی و اقتصادی بر روند کار ما تاثیرگذار است و همگی برتئاتر اثر می‌گذارند تئاتری که جامعه را به لحاظ شعور و درک سطح جامعه بالا می‌برد.

این کارگردان اذعان کرد: تئاتر هنری است که بین هنرهای دیگر می‌تواند موثرتر باشد چون از زمانی که شکل می‌گیرد و تمام می‌شود، همچنان می‌تواند ادامه پیدا کند. زمانی که ما جامعه را فرموش کنیم متوجه نمی‌شویم که نسبت به چه چیزی آگاه و روشنفکر هستیم و به چه چیزی آگاه نیستیم. اگر تحلیل درستی از شرایط نداشته باشیم‌، عقب خواهیم افتاد.

مونولوگ، عصیان است

همچنین محمد زمان وفاجویی کارگردان «نمایش مشترک مورد نظر در دسترس نیست» درباره این نمایش، گفت: آقای حمید پور آذری از من خواستند که این متن را بنویسم و ابتدا هم قرار بود خودشان آن را اجرا کنند اما بعد به من پیشنهاد اجرایش را دادند، این نمایشنامه پیش‌تر در جشنواره مونولیو دو اجرا داشت که نسبتا از آن راضی بودم و دوست داشتم که اجرای عمومی آن هم در سالن «آو» باشد، چون خصوصی است و مشغله‌های خیلی کمتری نسبت به جاها‌ی دیگر دارد و به نظرم عقده اجرایی که در گلوی تئاتری‌ها است اینجا امکان اجرا پیدا می‌کند.

این عضو گروه تئاتر "پاپتی‌ها" در‌باره سایر هنرمندانی که در این کار او را همراهی می‌کنند، گفت: سجاد حمیدیان که در این نمایش بازی می‌کند قبلا با حمید پورآذری کار کرده است و در بازی‌اش چیز‌های منحصر به فردی دارد چون صادقانه روی صحنه کار می‌کند و الان هم نسبت به قبل خیلی بهتر و درجه یک نقش را بازی می‌کند. این متن برپایه دیالوگ‌های سنگین استوار است و برای همین انرژی زیادی از بازیگر می‌گیرد تا بر لحن و ادبیات متن مسلط شود.

او درباره حضور حمید پورآذری که به عنوان مشاور طراح صحنه در نمایش حضور دارد، تصریح کرد: حمید پورآذری استاد من است و در کارهای مختلف در کنار ما حضور دارد. ایشان می‌توانند در لحظه معجزه کنند و واقعا در این کار هم نکات خوبی را به من اشاره کردند که باعث می‌شود تحمل مخاطب در برخورد با یک کارمونولوگ بسیار تغییر کند. چون در یک نمایش مونولوگ هر اشتباهی باعث می‌شود که کار خسته کننده شود. اما واقعا راهنمایی‌های حمید پورآذری ما را نجات داد.

وفاجویی درباره حضور ستاره اسکندری به عنوان تهیه کننده در این اثر نمایشی عنوان کرد: خانم اسکندری دوست دارند که بدون چشم داشت مالی به گروه‌های که توان مالی کمی دارند، کمک کنند و به قول خودشان این حداقل کمکی است که از دستشان بر می‌آید و اصلا موضوع بیزنس کار برایشان اهمیتی ندارد و حتی این پیشنهاد را به ما دادند که بعد از اجرا در تماشاخانه «آو» به دنبال اجرا در سالن‌های دیگر هم باشیم البته خیلی دوست داشتند که در مراحل مختلف اجرا هم حضور داشته باشند، اما سفری برایشان پیش آمد که باید به اجبار می‌رفتند.

این کارگردان درباره مضمون نمایش «مشترک مورد نظر در دسترس نیست» توضیح داد: ما مقداری به محیط اطرافمان دقت نداریم شخصیت این نمایش که اسمش شاهین است، خیلی به اطرافش دقت می‌کند. به نظر من مونولوگ یک عصیان است یعنی می‌تواند عصیان بازیگر علیه پیرامونش محیط و شرایطش باشد.

همچنین سجاد حمیدیان تنها بازیگر نمایش «مشترک مورد نظر در دسترس نیست» گفت: شخصیت شاهین هم مثل بقیه آدم‌ها است، شاهین هم در جاهایی چیزهایی را نمی‌بیند و متوجه نمی‌شود. اما یک چیزی در آن وجود دارد که شبیه یک راز است که البته هنوز خودم آن را متوجه نشده‌ام. امیدوارم همراه با تماشاگران در اجرا متوجه آن بشوم.

نمایش «مشترک مورد نظر در دسترس نیست» از تیر ماه ساعت 20 و 45 دقیقه در خانه نمایش «آو» به صحنه می‌رود.