کارگردان نمایش «روزهای رادیو» با اشاره به آنکه این نهایت خودخواهی است که منِ هنرمند برای جبران زیان مالی در چنین شرایطی از مردم بخواهم برای دیدن نمایشم بلیت بخرند، گفت: جبران زیان هنرمندان تئاتر در گرو تصمیم کلان معاونت امور هنری و اداره کل هنرهای نمایشی است.

پایگاه خبری تئاتر: محمد رحمانیان کارگردان شناخته‌شده تئاتر کشورمان که از ابتدای اسفندماه نمایش روزهای رادیو را در پردیس شهرزاد به صحنه داشت؛ از سوم اسفندماه با ابلاغیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل شیوع ویروس کرونا نمایشش مانند دیگر نمایش‌های هنرمندانی که در بخش‌های دولتی و خصوصی آثارشان به صحنه رفته است دچار تعطیلی شده است.

وی اما برخلاف اغلب هنرمندان که در این ایام نسبت به تعطیلی اثر نمایشی و ضرر و زیانی که از این بُعد متحمل شدند کمی نارضایتی خود را ابراز می کنند،‌ مهم‌ترین عامل را ولو در سایه ضرر مالی خود و گروه، حفظ سلامت و جان افراد جامعه می‌داند.

هیچ خواسته‌ای جز سلامت هموطنانم ندارم

رحمانیان در مواجهه با روزهایی که به دلیل شیوع بیماری کرونا جامعه کشورمان از یک‌سو و از سوی دیگر فعالیت‌های فرهنگی هنری هنرمندان را تحت‌الشعاع خود قرار داده است گفت: در این لحظه و در این روزها هیچ آرزویی جز سلامتی تمامی هموطنانم و رهایی از دست این ویروس ندارم.

این تنها حرف من نیست!

کارگردان نمایش روزهای رادیو ادامه داد: اجازه می‌خواهم تا این نکته را نه‌تنها از زبان خودم که از زبان دیگر همکارانم نیز بگویم که شاید تمامی ما در حوزه مسائل مالی دغدغه‌هایی و یا نسبت به اعضای گروه‌مان تعهداتی داشته باشیم؛ اما وقتی پای سلامت جامعه و عموم هم‌وطنانمان در میان باشد نه‌تنها من که تمامی جامعه هنری نیز تنها در این لحظه یک آرزو داریم و آن گذر به سلامت از این روزهای سخت و تلخ و دردناک است.

وی همچنین درباره جبران زیان مالی هنرمندان و برنامه‌ریزی تعدادی دیگر از آن‌ها که به پروژه‌های دیگر تئاتری یا سینمایی تعهد داده‌اند و با این تعطیلات دیگر نمی‌توانند سر اجراهای پیشین خود باشند خاطرنشان کرد: جبران تمامی این زیان‌ها نیازمند تصمیم کلان معاونت هنری و بازوی اجرایی آن در حوزه نمایش یعنی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

خودخواهانه است که برای نفع خود، سلامت جامعه را نبینم

رحمانیان تصریح کرد: خیلی خودخواهانه است که من هنرمند تنها برای به صحنه بردن اجرایم و یا جبران هزینه مالی که برای تولید اثر نمایشی متقبل شده‌ام از مردم در این روزها و شرایط بخواهم که بلیت تئاتر بخرند و به دیدن نمایش من بیایند.

مطمئنم که این نگاه را تمامی هنرمندان عزیز کشورم نیز با خود به‌همراه دارد چراکه آن‌ها هم ترجیحشان بر این است تا برای پیشگیری از تعداد بیماران و فراهم کردن اوضاعی برای بهترشدن شرایط عمومی جامعه هر کمک و کاری که از دستشان برمی‌آید را در این میان انجام دهند.

همه باید دست به دست هم بدهیم

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس در پایان یادآور شد: آن‌گونه که شنیده‌ام صحبت‌هایی از سوی مسئولان، متولیان و دست‌اندرکاران امور نمایشی کشور و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران زیان‌ها صورت گرفته است اما مساله اصلی آن است که نخست باید همه دست بدست هم دهیم تا این بیماری ریشه‌کن شود و راه خود را از مملکت ما دور کند و بعد درباره برنامه اجراها صحبت کنیم.

به گفته رحمانیان؛ گروه نمایشی روزهای رادیو نیز اجرای عمومی خود را در ادامه سال ۹۸ و یا در سال ۱۳۹۹ منوط به شرایطی خواهد کرد که در ابتدا جامعه به آرامش و امنیت خاطر از نظر مواجهه با این ویروس رسیده باشد و بعد برای روزهای بهتر تصمیم گیری خواهد کرد.

بیماری کووید-۱۹ ناشی از ویروس کرونا جدیدی است که از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت. این بیماری تاکنون باعث مرگ بیش از ۲ هزار تن در جهان شده است که بیشتر آنان در چین بوده‌اند.

این بیماری اگرچه واکسن و درمان خاصی ندارد؛ قابل پیشگیری است و به‌ راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به این کرونا جلوگیری کرد؛ مردم باید از تردد و تماس‌های غیرضروری و حضور در اجتماعات پرهیز کنند، فاصله منطقی را با همه افراد (یک متر) رعایت کرده و روبوسی و دست دادن‌ را کنار بگذارند. همچنین افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، در منزل بمانند، به سرعت مراقبت‌های درمانی را از طریق پزشکان انجام دهند و با سایر افراد تماس نداشته باشند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
به گزارش ایرنا، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در ایران تا ظهر یکشنبه ( یازدهم اسفند) به ۹۸۷ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۵۴ نفر رسیده است همچنین۱۷۵ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.


منبع: خبرگزاری ایرنا