دو عضو جدید به شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی اضافه شدند.

پایگاه خبری تئاتر: اخیرا اعلام شد حسن بلخاری به عضویت شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در آمده و این تغییرات در هر دو شورای مهم برای صدور مجوز ساخت و نمایش فیلم‌ها اتفاق افتاده است.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در این زمینه توضیح داد:‌ آقای حسن بلخاری که سال‌ها تجربه حضور در شورای پروانه ساخت را داشتند، به تازگی عضو شورای پروانه نمایش شده‌اند و در واقع از شورای پروانه ساخت به شورای پروانه نمایش رفته‌اند.

او با اشاره به اینکه طبیعی است هر از گاهی از این جابجایی‌ها داشته باشیم، افزود: در حال حاضر آقایان اکبر نبوی و مجید رضابالا هم به عنوان اعضای جدید شورای پروانه ساخت هستند که البته آقای رضابالا همچنان در شورای پروانه نمایش هم هستند و ممکن است یکی دو نفر دیگر به شورای پروانه نمایش اضافه شوند.

وی درباره تغییر احتمالی در سیاست‌گذاری‌ها با تغییر در اعضای شوراها گفت:‌ طبیعتا انتخاب اعضای شورا در راستای سیاست‌های کلی سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است و جابجایی‌ها و تغییرات دلیل بر اینکه شورا یا فردی مسئله‌ای داشته نیست. در این مورد به آقایان کرمی و رضابالا می‌توان اشاره کرد که در هر دو شورا حضور دارند تا محصولات را چه پیش از ساخت و چه بعد از آن ببینند و ارزیابی کنند. بنابراین آنچه ما در نظر داریم خارج از سیاست‌های کلی ما برای ارتقای کیفی و محتوای سینمای ایران نیست و این طور نبوده که سیاست جدید و نویی درانداخته باشیم.

او تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم هم شورای پروانه ساخت و هم شورای پروانه نمایش منسجم، حرفه‌ای و کارآمدتر باشد.

طباطبایی‌نژاد همچنین درباره نقش این شوراها در مضمون آثار سینمایی برای سال آینده سینما در مقایسه با فیلم‌های تلخ و بعضا همراه با خشونت جشنواره فجر گفت: به هر حال هر اثر سینمایی برای تولید ساخت و اکران از گلوگاه این دو شورا می‌گذرد ولی نکته مهم اینجاست که آنچه در جشنواره فجر به نمایش درمی‌آید آیینه تمام نمای سینمای ایران نیست. جشنواره فجر فقط یک بخشی از تصویر سینمای ایران را نشان می‌دهد نه همه تصویر را. چرا که در همین جشنواره امسال بیش از ۸۰ فیلم بازبینی شدند ولی فقط ۲۸ فیلم به جشنواره راه یافتند در حالی که تقریبا سه برابر این تعداد فیلم، خارج از جشنواره وجود دارد که نسبت به آن‌ها قضاوتی نداریم. ضمن اینکه نباید فراموش کرد انتخاب فیلم برای جشنواره براساس ویژگی‌هایی که یک جشنواره می‌تواند داشته باشد معمولا اتفاق بیفتد و فیلم‌های خیلی متفاوت دیگری برای اکران آماده می‌شوند.

پیش‌تر حسن خجسته، محمد احسانی، حسین کرمی، جمال شورجه، مجید رضابالا، کمال تبریزی، رضا پورحسین، محمد هادی کریمی و حجت الاسلام خاموشی به عنوان اعضای پروانه نمایش و منوچهر شاهسواری، فریدون جیرانی، محمود اربابی، حسین کرمی، حسن بلخاری، جمال شورجه و مسعود نقاش‌زاده به عنوان اعضای شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی معرفی شده بودند.