ابراهیم پشت‌کوهی معتقد است در این شرایط دولت‌ها باید ورود کنند؛ پس چه زمانی می‌خواهند از ساحت هنر حمایت کنند.

پایگاه خبری تئاتر: ابراهیم پشت‌کوهی از 23 بهمن‌ماه نمایش "تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو" را در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه آورد که اجرای این نمایش نیز در پی تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ویروس، حسب دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متوقف شد. پشت‌کوهی  در این‌باره گفت: تعطیلی اجرای نمایش‌ها کار درستی است، چراکه باید به فکر روان مردم باشیم و آنچه که حائز اهمیت است، سلامت تماشاگران است چراکه تئاتر به واسطه حضور تماشاگران و مخاطبان‌اش شکل می‌گیرد.

او در ادامه افزود: از آنجا که به صورت هفته‌ای و مقطعی تعطیلی اجراها اعلام می‌شود ما نیز در بلاتکلیفی عجیبی به سر می‌بریم. ما نسبت به دیگر گروه‌ها سردرگمی بیشتری داریم چرا که تعدادی از عوامل و بازیگران این نمایش از بندرعباس و بوشهر به منظور اجرا به تهران آمدند و در شرایط پیش آمده و تعطیلی اجرای نمایش‌ها مجبور شدم تا آن‌ها را به جنوب بفرستم چراکه بیشتر از این امکان آنکه آن‌ها را نگه دارم را نداشتم و منتظر هستم تا ببینم چه پیش می‌آید.

این نویسنده و کارگردان همچنین اضافه کرد: با تئاتر شهر هم گفت‌وگوهایی به منظور تعیین تکلیف داشته‌ایم اما آن‌ها هم به صورت قطعی در جریان وضعیت نیستند؛ اما در صورتی‌که ناگهان به من اعلام شود که اجراها ادامه خواهد داشت من باید به عوامل این نمایش که به جنوب رفته‌اند بگویم که بازگردند و این رفت‌وآمد هم به لحاظ سلامتی‌شان خطرناک است. از سویی هم تئاتر شهر گفته است امکان دارد که ادامه اجراها به آغاز سال آینده موکول شود، هرچند که وقفه پیش آمده زحمات گروه را دچار آسیب می‌کند چراکه این نمایش را بیش از 4 ماه تمرین کردیم و کمتر از ده روز به صحنه آمده است و اجرای دوباره آن نیازمند هماهنگی‌هایی ‌است، اما تلاش‌مان بر این است تا در شرایط مناسب و آغاز فعالیت‌های فرهنگی هنری این نمایش را به صحنه آوریم.

پشت کوهی پیشنهادی را خطاب به مسئولان فرهنگی هنری عنوان کرد و گفت: در اخبار خوانده‌ام که دولت ژاپن از والدین درخواست کرده تا به محل کار خود، نروند و اعلام کرده روزی 80 دلار به آن‌ها حقوق پرداخت می‌کند تا در کنار خانواده خود بمانند. در این شرایط دولت‌ها باید ورود کنند پس چه زمانی می‌خواهند از ساحت هنر حمایت کنند. تئاتر کشور ما که تحت حمایت چندان دولتی نیست و سال‌هاست که به سمت خصوصی‌سازی رفته است و ساختار تئاتر در پی خصوصی‌سازی دچار آسیب‌هایی شده است و کمتر تئاتر اصیلی دیده می‌شود که وجه هنری تئاتر در آن حفظ شده باشد.

او در ادامه افزود: با این همه به نظرم دولت باید در چنین شرایطی ورود کند و از گروه‌های تئاتری حمایت ویژه‌ای کند تا حداقل بتواند جلوی ضرری مادی آن‌ها را بگیرد. در هر حال گروه‌های تئاتری به منظور آماده‌سازی یک نمایش دچار آسیب معنوی خواهند شد؛ اما می‌شود از زیان‌های مادی آن با تمهیدات، حمایت‌ها و بسته‌های پیشنهادی دولتی از این وضعیت جلوگیری شود.

ابراهیم پشت‌کوهی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: امیدوارم که هر چه زود با همیاری مردم این وضعیت رفع شود و به ثباتی در جامعه برسیم. آرزو می‌کنم افراد بیمار هرچه زودتر شفا یابند و باز هم می‌گویم که تئاتر بدون تماشاگر معنایی ندارد باید شرایطی در جامعه فراهم شود تا تماشاگر با رغبت به تماشای نمایش بنشیند و اکنون وضعیت کل جامعه ما ملتهب است و امیدوارم زودتر به روزهای خوبی برسیم تا شادی، عشق و دوستی در سطح خیابان‌ها و جامعه را به چشم ببنیم.

بازیگران نمایش "تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو" اصغر همت، ناهید مسلمی، غلامرضا فرج زاده، ایمان اشراقی، مسیح کاظمی، منصور صوفی، گاتا عابدی و نیما سید موسوی هستند.

پس از سرگیری اجرای نمایش‌ها علاقمندان می‌توانند بلیت "تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می‌کند اتللو" از سایت تیوال تهیه کنند.


منبع: هنرآنلاین