مشاور وزیر بهداشت از روز گذشته با انتشار مطالبی در فضای توییتر، تلاش می‌کند به افشاگری درباره‌ اقدام برخی برنامه‌های تلویزیونی بپردازد که متهمند صرفا با هدف جذابیت بیشتر، با زیر پا گذاشتن موارد ایمنی و بهداشتی جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، جان خود و دیگر هم‌وطنانشان را به خطر می‌اندازند؛ اقدامی که در صورت صحت، عملا تهدیدی برای کل جامعه است.

پایگاه خبری تئاتر: در روزهای اوج سرایت بیماری کرونا و در شرایطی که پزشکان به شدت بر خانه‌نشینی افراد و پرهیز از ورود به تجمعات، برای حفظ جان خود و دیگران تاکید دارند، برنامه‌های فرهنگی هنری، مسابقه‌های ورزشی، مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، نمازهای جمعه و … تعطیل شده‌اند، هرگونه مسافرت گردشگری مذموم و بسیاری از مشاغل هم به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند، برنامه‌هایی چون «دورهمی» و «عصر جدید» همچنان با محوریت قرار دادن حضور ده‌ها و صدها مخاطب در هر نوبت از برنامه در استودیوها و با نمایش تصاویری از کنار هم نشستن آنها، روی آنتن می‌روند!

پس از انتقادهایی که در هفته‌های اخیر از سوی برخی رسانه‌ها درباره زیر پا گذاشتن اصول بهداشتی و توصیه‌های ایمنی برای جلوگیری از سرایت ویروس کرونا توسط چند برنامه‌ تلویزیونی مطرح شد، تلویزیون با انتشار گفت‌وگویی از معاون سیما تلاش کرد که این موارد را توجیه کند.

مرتضی میرباقری در پاسخ به نگرانی‌ها گفته بود: این برنامه‌ها پس از هماهنگی با مراجع ذی‌ربط و با رعایت حداکثری نکات بهداشتی، مراقبت‌های پزشکی و برخی محدودیت‌ها ضبط و پخش می‌شود.

او حضور پزشک ویژه در محل برنامه‌ها، انجام آزمایش و معاینات پیش از ورود حضار و عوامل و ضد عفونی مکرر سالن‌های ضبط برنامه‌ها را از جمله تدابیر صورت گرفته برای ادامه این برنامه‌ها اعلام کرده و اضافه کرده بود: برای حفظ سلامتی حاضران، تعداد آنها را کاهش داده‌ایم تا ضمن رعایت فاصله مناسب هم نکات بهداشتی و پزشکی مورد توجه قرار گیرد و هم جذابیت برنامه‌ها حفظ شود.

صحبت‌های معاون سیما درباره ایمن‌سازی پروژه‌های تلویزیونی با حضور تماشاگر در حالی عنوان شد که در روزهای اخیر، علیرضا وهاب‌زاده ـ مشاور وزیر بهداشت ـ با انتشار توییت‌هایی تلاش کرده است با افشاگری در این زمینه، هشدار دهد که عملا امکان ضدعفونی محل ضبط برنامه‌هایی که با حضور جمع کثیری از تماشاگران تولید می‌شود، وجود ندارد و این شیوه‌ها و تمهیدهای اعلام شده هم کارکردی ندارند.

او اینگونه عنوان کرده که در همان روزهای نخست شیوع این ویروس، احسان علیخانی ـ مجری و تهیه کننده برنامه «عصر جدید» ـ تماس گرفته و برای ضدعفونی محل ضبط برنامه و چک کردن تماشاگران درخواست کمک‌ کرده که در پاسخ به او توضیح داده شده که این‌ روش ایمن نیست و سلامت مردم به خطر می‌افتد.

وهاب‌زاده نوشته است: «[علیخانی] رفت و برنامه را تعطیل کرد. احتمالا اشتباه اومده بود و باید می‌رفت همون جا که به مهران مدیری مجوز می دادند.»

البته تعطیلی برنامه «عصر جدید» به دلیل تدابیر بهداشتی هم در حالی رسما یازدهم اسفند ماه از سوی علیخانی اعلام شد که چند روزی از شیوع این بیماری در کشور گذشته بود؛ البته سازندگان این برنامه تاکنون بر این نکته تاکید داشته‌اند که هر آنچه مخاطب روی آنتن می‌بیند، به ضبط در روزهای انتهای دی ماه و اوایل بهمن ماه برمی‌گردد و در کل بهمن ماه شش قسمت را ضبط کرده‌اند و در ادامه برنامه متوقف شده است.
ادعایی که از زمان اعلام، با تردیدهایی مواجه بوده است؛ مخصوصا که این برنامه، فرایندمدار است و باید دید که آیا در روزهای آتی، پخش این برنامه نیز به دلیل توقف تولید آن، متوقف خواهد شد؟ اتفاقی که اگر واقع نشود، دست‌اندرکاران برنامه، عملا به خلاف واقع‌گویی متهم می‌شوند.

اما دیگر برنامه‌ای که این روزها به شدت به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی مورد انتقاد قرار گرفته، «دورهمی» مهران مدیری است. در این برنامه همچنان تماشاگران در فاصله‌ای نزدیک از هم روی صندلی‌ها می‌نشینند و مهران مدیری هم برایشان از کرونا می‌گوید!

مشاور وزیر بهداشت درباره این برنامه به صراحت نوشته است:«تناقض یعنی توی پیک بیماری کرونا، ۴۰۰ نفر رو از شهرهای مختلف کشور جمع کنی و توی دورهمی‌ براشون از اصول پیشگیری از کرونا بگی!! ظاهرا مهران مدیری واکسن پیشگیری از کرونا رو کشف کرده ما بی خبریم!! می‌شد جوری برنامه ساخت که سلامت چند صد نفر به خطر نیفته…»

با این موارد، چند پرسش اساسی درباره این ماجرا باقی می ماند:۱- تمهیدهایی چون حضور پزشک در استودیو سربسته محل ضبط برنامه هایی با حضور چندصدنفر، چگونه می تواند از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری کند؟ آن هم درباره ویروسی که هم بارها گفته شده دوره پنهان قابل توجهی با قابلیت انتقال به دیگران دارد، هم برای درمان آن تاکنون راه حلی پزشکی کشف نشده و همه آنچه به عنوان تنها راه مقابله با ویروس مرگبار تجویز می شود، پیشگیری است.۲- اگر هدف برنامه‌سازان، تولید برنامه‌هایی برای ایجاد نشاط در وضعیت کنونی جامعه است، آیا ساخت برنامه‌ای صحنه‌محور بدون حضور چندصدنفر تماشاچی در محل، غیرممکن بوده، ضرورت خاصی، فراتر از اهمیت جان افراد و سلامت جامعه وجود دارد؟۳- آیا با شرایط موجود، در صورت اصرار برنامه‌سازان بر حضور انبوه جمعیت در فضای استودیویی هنگام ضبط یک برنامه تلویزیونی، ممکن نیست کار را به پیگیری‌های قضایی هم بکشاند؟


منبع: خبرگزاری ایسنا