داود نامور، مدیر تماشاخانه نوفل لوشاتو عنوان کرد: در سال 99 اگر مردم و هنر دوستان و دولت از تئاتر خصوصی حمایت نکنند، اتفاق بدی برای سالن های خصوصی خواهد افتاد چرا که الان هم ما در مرز ورشکستگی مالی قرار داریم.

پایگاه خبری تئاتر: این روزها به دلیل شیوع کرونا تمامی مراکز فرهنگی و هنری کشور ازجمله سالن های نمایشی و تئاتر تعطیل شده است علاوه بر خسارت ها و مشکلات بیش از 110 گروه نمایشی روی صحنه که اسفند ماه کارشان به تعطیلی کشید سالن های نمایشی نیز دچار مشکل  و خسارت به جهت این تعطیلی شدند.

سالن های خصوصی تئاتر این روزها اگر کرونا را هم کنار بگذاریم به دلیل مشکلات مالی همینطور کرونا گرفته بودند این شرایط به وضعیت وخیم تماشاخانه ها دامن زده به طوریکه مدیران بیشتر تماشاخانه های خصوصی این روزها نزدیک به ورشکستگی مالی شده و نیاز به حمایت و کمک دارند. 

یکی از این تماشاخانه ها، نوفل لوشاتو است که در سال 98 بسیار فعال ، پرکار و پرمخاطب بوده است به همین منظور با داود نامور مدیر این تماشاخانه به گفت وگو نشستیم:

*جناب آقای نامور وضعیت تعطیلی برای تماشاخانه ها نگران کننده است شما هم در مصاحبه های قبلیتان گفته بودید که امکان ورشکستگی برای تئاتر خصوصی زیاد است ، این روزها در چه حالی هستید و اینکه برنامه هایتان قرار است به چه صورتی پیش برود؟

-فعلا که تعطیل هستیم قبلا هم اعلام کردیم که در حال ورشکستی و نزدیکی به این شرایط شدیم البته ما این را اعلام کردیمم عده ای کارگردان تئاتر نمی دانم چرا خوشحال شدند! ما هم به آنها گفتیم اگر فکر میکنید تئاتر خصوصی به تئاتر کشور ضربه می زند ما هم تعطیل میکنیم اشکالی ندارد دو میلیاری که برای نوفل لوشاتو هزینه کردم را بیرون می آوردم و در بانک میگذارم به جای این همه دردسر دیگر کار فرهنگی هم نمیکنم. بهتر است گویا کار فرهنگی را یک عده دیگر که به آن وارد هستند انجام دهند.

*شما معتقد هستید که تماشاخانه های خصوصی بدون عیب و ایراد هستند یعنی آسیب های آنها را قبول ندارید؟

-خیر اصلا چنین چیزی را من نمیگویم که تئاتر خصوصی بدون عیب و ایراد است، بالاخره ما هنوز نوپا و جوان هستیم ، چند سال است که تئاتر خصوصی درحال رشد و پا گرفتن است اینکه هنوز یک نهالی رشد نکرده و پا نگرفته یک عده تیشه دست گرفت اند تا آن را نابود کنند، خیلی بد است.

شرایط تئاتر خصوصی این روزها طوری است که با دو ماه تعطیلی مثل همین الان برای شیوع کرونا به راحتی به ورشکستی می رسد. هنرمندان به جای اینکه به ما روحیه بدهند و تبلیغات مثبت انجام دهند ، دست به فعالیت منفی مجازی یک عده زده اند.

*صحبت هایی درباره حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی برای تماشاخانه ها بالاخص تئاتر خصوصی شده است آیا با شما در این زمینه مذاکره ای صورت گرفته است؟

-خیر اصلا ، ببینید خود اداره کل هنرهای نمایشی آنقدر بودجه اش کم است و بدهی دارد که فرصتی برای فکر کردن به ما ندارد اما من این را به جرأت میگویم در آستانه سال 99 اگر تئاتر خصوصی جمع شود و به لحاظ مالی و کاری ضربه خورد ، تک تک تئاتری ها و تئاتر ایران ضرر خواهند کرد این اتفاق به چند دلیل می افتد اول اینکه بهترین کارهای حرفه ای ، تجربی و دانشجویی در تئاتر خصوصی شکل گرفته و دراینجا ها اجرا رفته است.

خیلی ها تعریف تئاتر خصوصی را اشتباه فهمیده اند ، فکر میکنند چون اسمش تئاتر خصوصی است باید پول بدهند و بروند کار کنند درصورتی که قسمت اعظمش این نیست و دولت هم حمایت میکند. مگر دولت چند سالن در اختیار دارد و با این همه خروجی دانشگاهی و فارغ التحصیل سینما، تئاتر، هنرهای نمایشی دانشگاه هنرهای زیبا، سوره، فرهنگ و هنر و کاردانی چطور می تواند اینها را جواب گو باشد بنابراین نیاز به تئاتر خصوصی دارد. بهرحال اینها به یک عشقی به این رشته آمدند و یک جا باید تجربه و کار کنند.

بهرحال خدایی نکرده اگر تئاتر خصوصی ضربه بخورد به همه این جامعه ضربه خورده و بیکاری هاه بیشتر می شود.

شما حساب کنید الان هجده تماشاخانه خصوصی فعال هستند از بلک باکس 40-50 نفره تا 300 نفره ، همه اینها را حدودی حساب کنیم یک سری تماشاخانه ها تا هفده ـ هجده کارمند و برخی هفت ـ هشت  کار مند دارند، بیش از 200 نفر در این تماشاخانه ها حرفه ای مشغول هستند و کار میکنند که 80 درصد این 200 نفر، رشته تخصصی شان نمایش است و این تعطیلی باعث بیکار شدن این افراد شده است و باعث می شود که تئاتر دولت تحت فشار قرار بگیرد.

امسال جشنواره تئاتر فجر نشان داد که تئاتر خصوصی حتی در برند فجر هم خیلی تأثیرگذار است به دلیل اینکه 50 درصد کارهایی که در فجر اجرا رفت در تئاتر خصوصی بود، شاید بیش از 50 درصد کارهایی که کاندید جایزه شدند هم از کارهایی بود که در تئاتر خصوصی به صحنه رفته بود، مثل کریلوژی، مارلون براندو و بیگانه در خانه که همه در خصوصی اجرا رفته بودند.

*اگر این یک ماه که به دلیل کرونا همه جا تعطیل شده را فاکتور بگیریم وضعیت نوفل لوشاتو در سالی که گذشت راضی کننده بود؟ چه آماری از مخاطبان و فروش کارها وجود دارد.

-ببینید من قبلا هم گفتم که حاضر هستم همه کارکرد سال 98 را در اختیار رسانه ها قرار دهم تا همه ببینند. در سالی که گذشت بیش از 220 گروه در نوفل لوشاتو اجرا داشتند که از این تعداد 60 تا 70 گروه اجرای عموم داشتند از گروه حرفه ای تا تجربی  و دانشجویی. 

بیش از 110 اجرای جشنواره ای ما در نوفل لوشاتو داشتیم از ابتدای سال 98 ما با تئاتر دانشگاهی کارهای جشنواره ایمان را آغاز کردیم تا رسیدیم به تئاتر تجربه (26 گروه نمایشی) ، آرخه، افرا و در نهایت هم قرار بود با جشنواره تئاتر ثمر هم اجراهای جشنواره ای را به پایان ببریم که به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد و جشنواره ثمر تصمیم دارد در صورت مساعد شدن شرایط فروردین ماه جشنواره خود را برگزار کند.

همچنین امسال ما بیش از هفتاد ـ هشتاد نمایشنامه خوانی با گروه های حرفه ای و نویسندگان مطرح داشتیم. هفتاد درصد این نمایشنامه خوانی ها، اجراها و جشنواره را ما ریالی دریافت نکردیم فقط درصد سالن سی درصد و هفتاد درصد گروه را در نظر داشتیم. حال من چطور سالن خصوصی هستم که این همه  حمایت میکنم درحالیکه سالن خصوصی اسمش رویش است که باید پولش را بگیرد اما ما نگاهمان اینطور نبود ، نگاهمان کمک به تئاتر و استعدادیابی از گروه ها بود.

طبق آمار تیوال و سامانه ثبت شده حضوری یا سایتی مشخص است که بیش از 110 هزار نفر نوفل لوشاتو در سال 98 مخاطب داشته است

من به گروهی چهار بعد از ظهر اجرا دادم که بهترین کار ما شد به خاطر اینکه کار نمایشی با کیفیتی بود مخاطب خود را هم جذب کرد، ساعت سه بعداز ظهر و دوازده شب نمایش لانچر به صحنه میرفت خیلی هم پرمخاطب بود و هنوز هم هست.

در نهایت این را بگویم که سال 98 ما بسیار پرکار و پرمخاطب بود به لحاظ برگزاری جشنواره ها هم غنی بودیم، هفت تا از اجراهای نوفل لوشاتو امسال به فجر رفت، سه تا در بخش به علاوه فجر و چهار تا هم در بخش رقابت که همه اینها  نشان میدهد این سالن چقدر فعال است. 

99 درصد از کارمندان سالن ما نمایش خوانده اند از کارشناسی تا دانشجوی دکتری داریم و همین نشان میدهد که ما از تئاتری ها حمای میکنیم یک ماه خسارت ما مساوی با دویست تا سیصد میلیون ضرر مالی است حال شاید یک عده دوستان ناراحت شوند که چرا مبلغ اعلام میکنم اما ایرادی دراین نمی بینم ما واقعا 93 میلیون هر ماه اجاره میدهیم و من گفتم حاضرم تمام وضعیت مالی یک سالم را اعلام کنم بهرحال ما این کارکردمان است که فجر هم سالن برتر ما را اعلام میکند.

طبق آمار تیوال و سامانه ثبت شده حضوری یا سایتی مشخص است که بیش از 110 هزار نفر نوفل لوشاتو در سال 98 مخاطب داشته است، تأثیر تماشاخانه خصوصی با دو سالن 92 نفره و 32 1نفره با اجراها و جشنواره های مختلف اینجا مشخص می شود من حاضرم با تک تک دولتی ها و مسئولان دراین باره صحبت کنم حال یک چند نفرهم گفته اند که حاضرند برای عیب و ایراداتمان با ما مناظره  کنند اشکالی ندارد ما این کار را با کمال میل انجام میدهیم بهرحال ما خالی از مشکل نیستیم. 

حال اگر همه تماشاخانه های خصوصی چون شهرزاد، نوفل، مهرگان، دیوارچهارم، دا، مستقل، هامون، سپند و ... را حساب کنیم بالغ بر 500 هزار تا یک میلیون جمعیت به دیدن نمایش در سالن ها می روند چرا باید این مقدار تماشاگر را حذف کنیم و تئاتر خصوصی را نابود کنیم و بگوییم تأثیری ندارد؟ بهرحال حتما نقدهایی هست و من قبول دارم اما مگر ما در سالن های دولتی ایرادی نداریم کدام یک از کارهای دولتی ها در سال 98 موفق تر از خصوصی ها بود؟ غیر از لانچر 5 که آن هم در سالن خصوصی برجسته شد، تبلیغات کرد و دیده شد و بار سومی است که اجرا می رود.

*برای سال آتی جدول برنامه هایتان به چه صورت است آیا تغییری در جدول خواهید داد؟

-اول این را بگویم که ما همیشه اسفند ما فصل برداشت کارمان بوده است شاید البته یک عده بگویند تئاتر اسفند ماه برداشت ندارد اما برای ما اینطور نیست چون اجراهای پایانی سالمان انجام می شود و برنامه ریزی منظم و دقیق سه ماه بهار را خواهیم داشت. سالن دوم ما از همین الان تا ماه محرم بسته شده است، یعنی با بیش از 25 گروه قرارداد بستم اما آیا می شود در این شرایط کار کرد؟ من از سوم فروردین اولین کارمان را که کمدی است و از سیزدهم فروردین با 5 گروه اجرای نمایشی قرار است سال جدید را شروع کنم ولی آیا شیوع کرونا از بین می رود؟ آیا  مردم تمایل به دیدن نمایش خواهند داشت و می توانند فروردین را در فضای نمایشی بیایند؟ 

ما به جان انسان ها احترام می گذاریم بهرحال سالن ها می بایست تعطیل می شدند و این شرایط اجباری برای سلامت هم وطنان است به همه هم توصیه میکنم که در منازلشان باشند. ما هم بیش از دو تا سه بار سالن ها را ضدعفونی کردیم بهرحال جان انسان از هر چیزی واجبتر است و این احترام به انسانیت است و مسلما تئاتر برای انسان است ای کاش جان هیچ انسانی در دنیا برای کرونا به خطر نیافتد.

اما بهرحال ما در این شرایط خسارت دیده ایم خوشحال می شویم اگر این اتفاق و این بیماری به زودی از کشورمان خارج شود و مردم سرپا شوند همانطور که یک نانوا به مردم نان می دهد، تئاتر هم باید غذای روح بدهد و مردم به سالن ها بیایند و نمایش ببینند و لذت ببرند و ما هم از درامدش برای خانواده هایمان ببریم.

*الان تکلیف گروه های اجرایی اسفند که کارهایشان لغو شد، چیست؟

-یک سری گروه ها که خودشان مایل بودند اجرایشان را ادامه ندهند یک تا دو گروه هستند که با آنها مذاکره  کردیم سال آینده هر طور شده به آنها اجرا بدهیم غیر ازاینکه یک تا دو اجرا هم به خاطر شرایط مالی مشکل داشتند که قرار است با آنها هم برای رفع مشکلشان صحبت کنیم.

*نکته آخر؟

-من از شما در این فضا و شرایط میخواهم که حرف ما را به دولت برسانید. بهرحال دولت هم خوشحال می شود که ما سرپا باشیم و دغدغه سالن ها را نداشته باشد، به نظر من دولت می بایست ما را تنها نگذارد ما هیچ وقت از دولت طلب مالی نداشتیم اما الان موقعش است به خاطر شرایط مالی و حق و حقوق بچه ها نیاز مالی داریم درست است که همه چیز اتفاق افتاده است اما بهرحال ما  الان نیاز به این حمایت داریم. من و بیش از هفده تماشاخانه نامه به معاونت هنری از سوی انجمن صنفی زدیم و اعلام خسارت کردیم خسارت هم جزئی است اینکه اجاره بها و حق و حقوق کارمندانمان پرداخت شود اگر این اتفاق بیافتد واقعا حمایت ما هم از بخش دولتی سال جدید زیاد خواهد بود.

من و بیش از هفده تماشاخانه خصوصی نامه به معاونت هنری از سوی انجمن صنفی زدیم و اعلام خسارت کردیم خسارت هم جزئی است اینکه اجاره بها و حق و حقوق کارمندانمان پرداخت شود

امیدواریم فروردین آتی برای ما خیلی خوب باشد تا بتوانیم کارهایمان را روی صحنه ببریم، حال همین جشنواره ثمر هم اعلام کرده اگر شرایط خوب باشد جشنواره را برگزار کند.

نکته دیگر هم این است که تماشاگران و مخاطبان در سال جدید تئاتر را تنها نگذارند، اگر شده روحیه بدهند در فضای مجازی تبلیغات کنند، این وضعیت اگر تا خرداد ماه ادامه پیدا کند ما به مالکان اعلام ورشکستگی و تحویل سالن خواهیم کرد. بهرحال مردم می بایست به تئاتر برگردنند و دو مرتبه شور و شوق همیشگی تئاتر برگردد.


منبع: خبرگزاری فارس