مستند «سحر» به کارگردانی سجاد ترابی با محوریت دختری به نام سحر است که علاوه بر نابینایی اوتیسم نیز دارد.

پایگاه خبری تئاتر: مستند «سحر»، با درونمایه امیدبخشی و راوی زندگی یک بیمار مبتلا به اوتیسم پس از یک ماه تصویربرداری در تهران، آماده نمایش شد.

سحر، دختری است که از ۲ معلولیت رنج می‌برد، نابینایی و اوتیسم خفیف. نابینایی سحر، باعث تشدید بیماری اوتیسم او شده و او را به یک فرد در خودمانده تبدیل کرده است. زمانی که فرد مبتلا به اوتیسم مشکل ارتباطی و کلامی خود را حل کند، می‌تواند کاملاً به شرایط عادی بازگردد. این اختلال یکی از انواع اختلالات دوران کودکی است. اختلالی که رشد و گسترش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی فرد را مختل می‌کند. اوتیسم در ۳ سال اول زندگی بروز می‌کند و مادام العمر است و مشکلات زیادی را برای رشد کودک در حیطه‌های مختلف رشد (شناختی، اجتماعی، عاطفی) ایجاد می‌کند و کودک و خانواده را دچار انواع چالش‌ها می‌کند.

در این مستند شاهد هستیم که اتفاقی در زندگی سحر، همه چیز را تغییر می‌دهد و اولین ارتباط‌های او شکل می‌گیرد و اعتماد به نفس از دست داده خود را باز می‌یابد و به موفقیت‌های بزرگی در زندگی می‌رسد.

در این مستند، در کنار روایت زندگی «سحر»، با مهتاب اسحاقی هم آشنا می‌شویم که به درمان کودکان مبتلا به اوتیسم خفیف، کمک و بیماری آنها را درمان می‌کند.

فیلم مستند «سحر» به کارگردانی سجاد ترابی و تهیه کنندگی سیدجمال عودسیمین با تصویربرداری حمیدرضا کیوان فر و محمدرضا ارشدی و صدابرداری حسین همدرسی تهیه شده در مؤسسه اومافیلم و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.