دبیر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی گفت: تلاش می‌کنیم فراخوان این جشنواره را نیمه دوم فروردین ماه 99 منتشر کنیم.

پایگاه خبری تئاتر: سید مجتبی جدی که شامگاه سه شنبه 20 اسفند ماه حکم دبیری خود را از وازرت علوم دریافت کرده است گفت: فراخوان جشنواره را در سایت قرار می‌دهیم و امسال ثبت نام‌ها به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد تا به این شیوه، نیازی به حضور فیزیکی نباشد و در روزهایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا باید رفت و آمدها به حداقل برسد، در این زمینه مشکلی به وجود نیاید. ضمن اینکه به این شیوه، دانشجویانی که به دلیل شیوع این ویروس در شهرهای خود هستند، ناچار نمی‌شوند برای حضور در جشنواره به تهران بیایند و از همان شهرهای خودشان ثبت نام می‌کنند.

او درباره دیگر ایده‌هایش برای برگزاری این دوره از جشنواره ادامه داد: برنامه من این است که در این دوره از جشنواره، مرحله بازخوانی یا خوانش متون را کنار بگذاریم تا تمام کسانی که از طریق سایت ثبت نام کرده‌اند، بتوانند نمایش‌های خود را برای شرکت در مرحله بازبینی آماده کنند زیرا تجربه شخصی من در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد بسیاری از دانشجویان از شیوه قبلی ناراضی بودند. بویژه کسانی که طرح و ایده ارایه می‌کردند و در همان گام اول که مرحله خوانش متون است، طرح‌هایشان رد می‌شد و فرصتی برای حضور به آنان داده نمی‌شد و ایده‌هایشان در همان آغاز راه عقیم می‌ماند.

جدی درباره زمان احتمالی برگزاری این جشنواره که در دوره بیست و سوم به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا نمی‌تواند اردیبهشت ماه برگزار شود، توضیح داد: ایده آل من این است که بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی، آذر ماه برگزار شود. زیرا با توجه به شرایطی که به دلیل کرونا با آن رو به رو شدیم، طبیعتا اردیبهشت ماه امکان برگزاری جشنواره را نخواهیم داشت. ضمن اینکه اردیبهشت، همزمان با ماه رمضان است.

دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی اضافه کرد: به دلیل شرایط خاصی که امسال در دانشگاه‌ها ایجاد شد، پیش‌بینی من این است که امتحانات دانشگاه تا مرداد ماه ادامه داشته باشد. از سوی دیگر شهریور و مهر هم با ماه محرم و صفر همزمان است. بنابراین بهترین زمان برای برگزاری جشنواره آذر ماه است تا همه دانشجویان هم به اندازه کافی برای آماده‌سازی آثارشان فرصت داشته باشند.

او افزود: اگر بتوانیم این برنامه را عملی کنیم، آبان ماه جشنواره‌های منطقه‌ای را برگزار خواهیم کرد و آذر نیز زمان خوبی برای برگزاری جشنواره بین‌المللی است.

جدی خاطرنشان کرد: اینها ایده‌های من است که امیدوارم در شورای سیاست‌گذاری جشنواره تصویب شود. در وهله اول باید از برنامه وزارت علوم برای امتحانات دانشجویان آگاه شویم و بعد از آن این ایده‌ها را مطرح کنیم.

شامگاه سه شنبه 20 اسفند ماه حکم دبیری سید مجتبی جدی از سوی وزارت علوم اعلام شد.

جشنواره تئاتر دانشگاهی هر سال اردیبهشت ماه برگزار می شد اما جشنواره بیست و سومی بنا به دلایل بسیاری از جمله اعلام دیرهنگام دبیر آن، محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، همزمانی اردیبهشت با ماه رمضان و ... نمی‌تواند در تاریخ همیشگی خود برگزار شود.

متن حکم غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری خطاب به سید مجتبی جدی به عنوان دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران بدین شرح است: «نظر به سوابق و تجربیات ارزشمند جنابعالی و با عنایت به کسب اکثریت آرای کمیته محترم انتخاب دبیر بیست و سومین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، به موجب این ابلاغ به عنوان" دبیر بیست و سومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران" منصوب می‌شوید.
بی شک جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران، یکی از کم نظیرترین رخدادهای موجود و عرصه‌ی کنشگری نسل جوان دانشجو و نخبگان تئاتر کشور است. بر این اساس توجه ویژه به بخش مناطق و دانشجویان هنرمند سراسر کشور و فراهم آوردن زمینهی حضور با نشاط آنان و ارائه تجربه های جدید در جشنواره،استفاده از ظرفیت گسترده کانون‌های تئاتر و انجمن های علمی دانشجویی مرتبط با جشنواره، اطلاع رسانی به موقع و جامع بر اساس زمانبندی برنامههای جشنواره به جامعه تئاتر دانشگاهی و هماهنگی با شورای سیاستگذاری جشنواره و اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از ماموریت های جنابعالی در این دوره به شمار میرود. شایسته است در تعامل سازنده با استادان ارجمند، دانشجویان فرهیخته، صرفه جویی از طریق کاهش هزینه های غیر ضرور و جلب مشارکت مادی و معنوی سازمان های فرهنگی هنری و اجتماعی برای تامین بخشی از هزینه های جشنواره ، تمام توان خود را مصروف برگزاری مطلوب و شایسته این جشنواره نمایید.
توفیقات روز افزون شمارا از درگاه خداوند متعال مسالت می نمایم.»


منبع: خبرگزاری ایسنا