مصطفی بیات گفت: با وجود تقاضای بسیاری که به منظور تهیه ماسک پیش‌آمده، ما به پارچه، چرخ خیاطی و اقلام مصرفی بیشتری نیاز داریم، ضمن اینکه این روزها به کمک افراد بیشتری به منظور تهیه ماسک در تماشاخانه سرو نیازمندیم.

پایگاه خبری تئاتر: چند روزی است که تماشاخانه سرو میزبان پویش "تئاتر تعطیل نیست" شده است. طی این حرکت، هنرمندان تئاتر به دور یکدیگر جمع شده‌اند و ماسک تولید کرده و در اختیار افرادی قرار می‌دهند که امکان خریداری ماسک در این شرایط حساس را ندارند.

مصطفی بیات نویسنده و کارگردان تئاتر و رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی شهر قدس که آغازگر این حرکت است درباره شکل‌گیری پویش "تئاتر تعطیل نیست" گفت: در پی شیوع کرونا ویروس و همزمان با آلودگی هوای تهران، زمانی‌که دیدم دوستان و آشنایان از نبود ماسک در داروخانه‌ها گلایه دارند، برآن شدم در منزل ماسکی با چرخ خیاطی قدیمی که داشتیم، تهیه کنم و از نتیجه کار رضایت داشتم.

او همچنین افزود: در ادامه اطرافیان از من خواستند تا برای آن‌ها نیز ماسک تهیه کنم. مقداری پارچه در منزل داشتم که برای دوخت لباس‌های تئاتری تهیه کرده بودم و از آنجا که پارچه‌ها به منظور تهیه ماسک مناسب بودند شروع به دوخت ماسک برای مردم کردم. سپس در صفحه اینستاگرام خود فراخوانی منتشر کردم که هرکس نیاز به ماسک دارد، به صورت رایگان برای‌شان آماده می‌کنم.

این نویسنده و کارگردان اضافه کرد: در پی این فراخوان، بسیاری از افراد از جمله پرستاران، آتش‌نشانان، کارمندان مترو، رفتگران شهرداری، پلیس راهنمایی رانندگی و مردمی که مشکل تنفسی دارند، متقاضی دریافت ماسک شدند. براین اساس متوجه شدم من نمی‌توانم پاسخگوی این تعداد تقاضا باشم. خوشبختانه در این میان امیرحسین شفیعی مدیر تماشاخانه سرو که از دوستان من است، اعلام کرد که از این حرکت حمایت خواهد کرد تا تولید ماسک را بالا ببریم. پیش از اینکه حجم تقاضا بیشتر شود، ما این کار را در منزل‌های خودمان انجام می‌دادیم به این معنی که در یک منزل برش انجام می‌شد و در خانه‌ای دیگر راسته‌دوزی و در منزلی کش‌ها دوخته می‌شد. در پی اعلام حمایت مدیر تماشاخانه سرو چرخ‌های خیاطی منازل را به این تماشاخانه منتقل کردیم و در کنار هم قرار دادیم و سپس فراخوانی منتشر کرده مبنی بر اینکه از هنرمندان عرصه تئاتر که این روزها تعطیل هستند، درخواست کردیم در صورت تمایل به ما بپیوندند و یاری‌مان کنند.

بیات با  بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از هنرمندان تئاتر در این دوره‌ای که مردم در قرنطینه هستند، به ما اضافه شدند و بی هیچ چشمداشتی در جهت تهیه ماسک ما را یاری می‌کنند، عنوان کرد: اکنون ماسک‌های تهیه شده میان کودکان کار، افرادی که توانایی خرید ندارند و یا نمی‌توانند در بازار ماسک پیدا کنند، توزیع می‌شود. با وجود تقاضای بسیاری که پیش‌آمده، ما به پارچه، چرخ خیاطی و اقلام مصرفی بیشتری نیاز داریم، ضمن اینکه این روزها به کمک افراد بیشتری به منظور خیاطی برای تهیه ماسک در تماشاخانه سرو نیازمندیم. البته منظور خیاط حرفه‌ای نیست و افردی که بتوانند با چرخ خیاطی کار کنند می‌توانند ما را در این امر یاری دهند.

او ضمن اشاره به اینکه همه روزه از ساعت 10 تا 18 در سالن انتظار تماشاخانه سرو مستقر و مشغول تولید ماسک هستیم، یادآور شد: تمامی موارد بهداشتی در جهت تولید ماسک رعایت می‌شود. پارچه‌ها را ابتدا در محلول ضدعفونی‌کننده قرار می‌دهیم و سپس در دستگاه استرلیزه‌ای که به منظور تهیه ماسک‌های پارچه‌ای تهیه کردیم، می‌گذاریم. بنابراین تمام ماسک‌ها بهداشتی هستند. به منظور این کار از هر پارچه‌ای استفاده نمی‌کنیم و از پارچه‌ای استفاده می‌شود که مناسب تهیه ماسک است. اکنون بسیاری از دوستان و خیرین به منظور تهیه پارچه اعلام آمادگی کردند و از میان پارچه‌های ارسالی آن‌هایی که مناسب این کار است را استفاده می‌کنیم و مابقی مرجوع می‌شود.

مصطفی بیات در ادامه صحبت‌هایش گفت: به منظور ضدعفونی مکانی که دوستان مشغول کار هستند، تمهیداتی اندیشیده شده است. حتی روی کفش‌ها کاور کشیده می‌شود تا این مکان آلوده نشود و افراد مشغول به کار لباس‌های یک بار مصرف به همراه ماسک استفاده می‌کنند.

او در ادامه تصریح کرد: در این شرایط بحرانی خودخواهی منجر به نابودی خودمان و دیگران خواهد شد. در این موقعیت نامطلوب، فردی را به چشم خودم دیدم که به داروخانه مراجعه و بیش از نیازش تعداد بسیاری الکل خریداری کرد. برخی از داروخانه‌های ماسک‌ها را پنهان می‌کنند و در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهند و ژل‌های ضدعفونی را میان آشنایان خود تقسیم می‌کنند و تنها به فکر خود و اطرافیان‌شان هستند. یقین داشته باشید آسیب‌های چنین اقداماتی، گریبانگیر همه ما خواهد شد. در صورتی‌که همه دست به دست هم دهیم تمام مسائل و حتی شیوع کرونا ویروس سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنیم، حل می‌شود. امیدوارم در این شرایط مردم خودخواهی را کنار گذاشته و در این دوره به یکدیگر کمک کنند.

بیات اظهار کرد: در صورتی‌که معضل کرونا ویروس تا پیش از ایام نوروز حل نشود ما در تعطیلات نوروز در این تماشاخانه حضور خواهیم داشت. در این شرایط سفر و تعطیلات نوروز برای‌مان اهمیت ندارد و می‌مانیم و ماسک تولید می‌کنیم.

او در پایان گفت: من نیز همانند بسیاری از هنرمندان تئاتر شغل دیگری ندارم و منبع درآمدم تنها از این حرفه است. تعطیلی پیش‌آمده به دنبال شیوع کرونا ویروس من را نیز دچار بزرگترین آسیب مالی کرده است اما در این شرایط زانوی غم بغل کردن کار مرا پیش نخواهد برد.

علاقمندان به منظور تهیه اقلام مورد نیاز پویش "تئاتر تعطیل نیست" و همچنین کمک و یاری به این حرکت می‌توانند از ساعت 10 تا 18 به تماشاخانه سرو واقع در خیابان طالقانی، نرسیده به خیابان مفتح، جنب ایستگاه مترو طالقانی، تماشاخانه سرو مراجعه کنند.


منبع: هنرآنلاین