انتشارات سروش ۵ عنوان از کتاب های سینمایی و نمایشی خود را در حوزه فیلمنامه نویسی، نمایشنامه نویسی و سینما منتشر و روانه بازار نشر کرد.

پایگاه خبری تئاتر: این کتاب‌ها با نام‌های " نشانه شناسی و زیبا شناسی سینما" نوشته یوری لوتمن با ترجمه مسعود اوحدی، " نگارش فیلمنامه کوتاه" نوشته ویلیام اچ.فیلیپس با ترجمه عباس اکبری ، " تئاتر تجربی" نوشته جیمز روز- اونز با ترجمه مصطفی اسلامیه ، "فیلمنامه بانوی عشق"  نوشته نسزین صالحی و " مقدمه بر تئاتر" نوشته اورلی هولتن با ترجمه محبوبه مهاجر؛ منتشر و روانه بازار نشر شدند.

نگارش فیلمنامه کوتاه

براساس همین گزارش در فصل اول کتاب " نگارش فیلمنامه کوتاه " تمرین نویسندگی را انجام می‌دهید و خواننده را با دنیای فیلمنامه نویسی آشنا می سازد. در بخش دوم، سه فیلمنامه را مطالعه کرده و در فصل سوم، نوشتن فیلمنامه را آغاز می‌کنید؛ هر چند، «نوشتن» امر پیچیده و شخصی است، هیچ یک از تکنیک‌های نویسندگی همیشه برای همه کار نمی‌کند اما برخی از پیشنهادات مطرح و توصیه شده در این کتاب کارآمد است. 

این کتاب نوشته شده تا به فیلمنامه‌ نویسان تازه کار، فیلمسازان و دانشجویانی که باید فیلمنامه کوتاه بنویسند و فیلم کوتاه بسازند یاری رساند.

کتاب «نگارش فیلمنامه کوتاه» در سه بخش به آموزش حرفه فیلمنامه‌نویسی می‌پردازد. در بخش اول، پیدا کردن منابع و تمرین نویسندگی آموزش داده شده است.

تجربه‌های شخصی، شناخت همه جانبه، دید آگاهانه اتفاقات و حوادث می‌تواند در نوشتن فیلمنامه مناسب نویسنده را یاری دهد. در بخش دوم، سه فیلمنامه «پرونده لئون»، «لوبیای سبز» و «آن سو» بررسی شده و فیلمنامه، صحنه پردازی، شخصیت‌ها، ساختار و درونمایه فیلمنامه تجزیه و تحلیل شده است. در بخش سوم نیز به نگارش، طراحی و بازنویسی فیلمنامه پرداخته شده است.

اکثر فیلمنامه های کوتاه بر اساس حوادثی تنظیم می شوند که نویسنده آن را خوب می شناسد و می تواند آن اتفاق را با وفاداری کامل مجدداً خلق کند. این حوادث یا تجربه نویسنده است یا تجربة شخصی که نویسنده او را خوب می شناسد . فیلمنامه نویس تازه کار برای دستیابی به این تجارب باید یادداشت روزانه بنویسد و تمرین نویسندگی را انجام دهد و فیلمنامه و فیلم های کوتاه را بررسی کند و قبل از فیلمنامه نویسی باید بداند که اهداف نویسنده چیست، اهمیت عناصر بصری و گفتگو کدام است و اجزای داستان چه نقشی در فیلمنامه دارند. بعد فیلمنامه خود را طراحی کند و بنویسد و بازنویسی کندو سپس در جستجوی خواننده و شنونده باشد و سرانجام به تولید کننده های محلی مراجعه کند.

چاپ هفتم این اثر در 200 صفحه با قیمت 75000 ریال توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان هنر فیلمنامه نویسی قرار گرفته است.

نشانه شناسی و زیباشناسی سینما

کتاب "نشانه شناسی و زیباشناسی سینما " ، فیلم را به عنوان یک نظام زبانی یا یک زبان مرکب از علائم تفسیری که شامل تصویر، نماد و شاخص است مورد بررسی قرار می دهد. در این کتاب آمده: تصویر، بازنمود شی است و شاخص ، نشانه ای است که نقشی کارکردی برای شی تصویر که در فیلم پدیدار شده، پیشنهاد می کند.

نماد، نشانه ای است که معنا یا مفهومی را جدا از معنای ذاتی خود شی تلقین می کند. تلاش نشانه شناسان در تحلیل فیلم از طریق مطالعه نشانه هایش، بر این است که معنای خاص و نیز شیوه ارتباطی فیلم را آشکار کند. همچنین مکتب نشانه شناسی ساختاری، گونه ای تئوری تحلیل فیلم است که با نقد نشانه شناسی به لحاظ رهیافت سیستماتیک آن نسبت به تحلیل فیلم؛ رابطه ای تنگاتنگ دارد و نویسنده این اثراز بنیانگذاران برجسته تئوری های امروزین این مکتب است.

مولف در این اثر نگره عمومی نشانه ها در هنر را مورد بحث قرار داده است و شیوه ای را نشان می دهد که، سینما با آن ، نظام نشانه ای خود را ایجاد می کند و علاوه بر بررسی مسائل زیباشناسی سینما ماهیت زبان فیلم و راه فهم و درک آن را نیز نشان می دهد. هدف این اثر عادت دادن تماشاگران به تفکر درباره وجود زبان سینمایی و برانگیختن نگرشها و تعمق های آنان در این زمینه است.

کتاب " نشانه شناسی و زیباشناسی سینما" در چهارده فصل توهم واقعیت، مسئله نما، عناصر و سطوح زبان سینمایی، ماهیت روایت سینمایی، معنی سینمایی، واژگان سینما، مونتاژ، ساختار روایت سینمایی، طرح کلی موضوع در سینما، پیکار با زمان، پیکار با فضا، مسئله بازیگر سینما، سینما هنر تألیفی و مسائل نشانه شناسی و راه و روش سینمای معاصر تدوین شده است.

چاپ چهارم  این اثر در 166 صفحه، مصور ، در یک هزار نسخه و با قیمت 60000 ریال توسط انتشارات سروش وارد بازار نشر شد.

فیلمنامه بانوی عشق

همین گزارش می افزاید: کتاب " فیلمنامه بانوی عشق" داستان زندگی مادر گرامی امام زمان(عج) نرگس خاتون است. او که پیش از اسلام آوردنش ملیکا نام داشته شاهدخت روم بوده است و در قصری باشکوه قرار ازدواج با سرداری یونانی را برایش گذاشته اند. اما او به این ازدواج راضی نیست و سردار کرایتون هم این ازدواج را شوم می داند و آن را به هم می زند. ملیکا در صحنه ای خیالین در کلیسا توسط پیامبر اسلام(ص) از حضرت عیسی(ع) خواستگاری می شود برای امام حسن عسکری(ع) و آن دو به عقد هم در می آیند و ماجراها ادامه می یابد.

در این اثر زندگی این بانوی گرانقدر به سبک فیلمنامه نگارش یافته و فراز و فرودهای زندگی نرگس خاتون به نمایش در آمده است.

چاپ سوم این کتاب در 118 صفحه و با قیمت 45000 ریال از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.

تئاتر تجربی

در کتاب " تئاتر تجربی ( از استانیسلاوسکی تا پیتر بروک) " آمده است:  تجربه کردن، یورش بردن بر ناشناخته هاست؛ چیزی است که فقط پس از وقوع می توان چارچوبش را مشخص کرد. نوگرا (آوانگارد) بودن در حقیقت در صفِ مقدم بودن است.

هر یک از چهره های مهم این کتاب، امکانات تئاتر را به-عنوان هنر گسترش داده اند و برای هریک از آنان تجربه معنایی متفاوت داشته است. به عنوان مثال تجربه برای استانیسلاوسکی به معنای اهمیت بازیگر بوده، حال آنکه برای کریگ امکانات صحنة تئاتر اهمیت داشته است. میرهولد و راینهارت بر اهمیت کارگردان تأکید داشتند و آپیا بر استفاده از نور.

برشت سروکارش با کشف سرشت آموزشی تئاتر بود و آرتو معتقد شد که تئاتر باید آن اشاراتی را که در وادی کلمات است منعکس کند، نه واقعیت هر روزی طبیعت را.

تئاتر نیکلائیس نشان دهندة ترکیبی از مفهوم تئاتر بی کلام آرتو و تصویر کریگ از توده های انتزاعی متحرک است. گروتوفسکی و باربارا و پیتر بروک هم عاقبت به جوهر تئاتر بازگشتند؛ به ارتباط بین بازیگر و تماشاگر. سیر این تطوّر نکات بی بدیلی را معیّن می سازد که جیمز روز اِوَنز نویسنده کتاب " تئاتر تجربی " استادانه به آنها پرداخته است.

چاپ هفتم این اثر  در 300 صفحه در شمارگان یک هزار نسخه و با قیمت 110000 ریال از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقمندان تئاتر قرار گرفته است.

مقدمه‌ای بر تئاتر

و اما  " مقدمه ای بر تئاتر" کتابی است که تئاتر را همچون عملی ارتباطی می داند که کارکردهای مشترکی با دیگر هنرها دارد و می کوشد تا پیام های مشابهی برساند. ساخت و شیوه برخورد کتاب بازتاب همین پیش فرض است به ایم معنا که هم قرابتهایی با انواع مدل های ارتباطی دارد و هم در طرز تلقی رایج در بسیاری از رشته ها که هر روز اهمیت بیشتری نیز می یابد شریک است و آن اینکه رفتار همه آدمیان یا اکثر آنها حاوی پیام و نمادین است.

دو فصل نخست این کتاب مقدمه ای کلی درباره هنرها و تئاتر است. می توان گفت که پنج فصل بعدی کم و بیش مترادف با چهار اصطلاح تخست خمسه برک است که عبارتند از: عمل، عامل، وسیله و صحنه.

چهار فصل بعدی تا حدودی به اصطلاح پنجم برک یعنی هدف پرداخته و می کوشد نشان دهد که چگونه اشکال و سبک های مختلف تئاتر بازتاب تجارب گوناگون حیات بوده و برداشت های متفاوت مسبت به زندگی را ابلاغ کرده اند.

فصل نهایی به نقد تئاتر پرداخته و می کوشد رهنمودهای مقدماتی درباره پاسخ به این سوال که " تئاتر خوب کدام است؟" به دست دهد.

کتاب حاضر ملهم از تجارب نگارنده و از مشکلاتی است که وی در تدریس این درس به گروهی از دانشجو داشته و غرض از نگارش آن ، نظر نویسنده دایر بر نوعی بودن احتمالی آن دسته دانشجو بوده است. به هر حال نویسنده کوشیده است تا دست معلم را در کلاس تا حدود زیادی باز گذارد و افکار و نگرش هایی را عرضه بدارد به این امید که اگر موافق نیز نیفتد دست کم انگیزه تفکر و بحث قرار گیرند.

چاپ ششم این اثر در 290 و با قیمت 120000 ریال در شمارگان یک هزار نسخه از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.