شور و شوقی که گروه‌های نمایشی مراکز استانی حوزه هنری برای حضور جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر سوره ماه ایجاد کرده‌اند، قابل توجه است.

پایگاه خبری تئاتر:  توحید معصومی؛ مسئول امور تئاتر استان‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر سوره‌ ماه تا چندی دیگر آغاز می‌شوند و گروه‌های استانی تمرینات خود را با جدیت دنبال می‌کنند و همین تمرینات که با شور و شوق هنرمندان استان‌ها پیگیری می‌شود، بسیار قابل توجه است.
 

وی ادامه داد: بی‌شک هرچه کیفیت آثار نمایشی بالاتر باشد در نهایت جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره‌ ماه نیز با قوت بیشتری برگزار می‌شود. چندی دیگر زمان بازبینی آثار شروع می‌شود. خود مراکز استان‌ها، سعی دارند از پتانسیل بومی خود در ارتقاء کیفی نمایش‌ها استفاده کنند و کارشناسان بومی را برای ارائه‌ی مشاوره به گروه‌های جوان به خدمت بگیرند اما با این‌حال- همچون دوره‌های گذشته- اگر استان‌ها احساس کنند که نیاز هست از مرکز هنرهای نمایشی، کارشناس و مدرسی برای ارائه‌ی مشاوره‌های فنی و تکنیکی و حتی محتوایی اعزام شود، حتما درخواست‌شان در دستور کار قرار می‌گیرد.
 
این کارگردان تئاتر ادامه داد: هم اکنون چند استان متقاضی بوده‌اند و از همین هفته نیز اعزام کارشناسان شروع می‌شود. کارگردانان برای درخواست کارشناس مشاور محدودیت زمانی ندارند و هر موقع وضعیت تمرین خود را مناسب دیدند- در مرحله دورخوانی یا میزانسن و یا حتی برای روتوش نهایی کار- می‌توانند از مشاوره کارشناسان مرکز بهره‌مند شوند. البته در راستای آموزش و تقویت هنرمندان تئاتر استان‌ها چه در این قالب چه به طور مجزا حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه نری از استان‌ها همچنان به قوت خود باقی خواهد بود.
 
وی توضیح داد: لازم به ذکر است طبق فراخوان جشنواره، هزینه‌ی رفت و برگشت کارشناسان بر عهده مرکز هنرهای نمایشی است اما هزینه‌ی اسکان و پذیرایی و حق‌الزحمه‌ی اساتید باید توسط مراکز استانی تامین شود. اما با این‌حال در پرداخت حق‌الزحمه‌ی اساتید، مرکز هنرهای نمایشی برای برخی استان‌ها یارانه‌ای در نظر گرفته که جداگانه پرداخت می‌شود.
 
این کارشناس ارشد تئاتر اضافه کرد: با توجه به اساتید و مشاورانی که با حوزه هنری همکاری می‌کنند، مراکز استانی حق انتخاب دارند که استاد مشاور مورد نظر خود را خودشان انتخاب کنند. مسلما با توجه به رایزنی‌های ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سعی می‌شود حتما گروه‌های استانی از مشاوره‌های اساتید مورد نظر‌شان در زمان مناسب بهره‌مند شوند.
 
توحید معصومی همچنین اظهار داشت: ناگفته نماند که بارها هنرمندان تئاتر استان‌ها، توانایی و پتانسیل خود را در آثارشان اثبات کرده‌اند و انشااله در جشنواره‌های منطقه‌ای امسال شاهد درخشش گروه‌های نمایشی استان‌ها خواهیم بود و جشنواره سراسری سوره ماه نیز در زمان مقرر خود با کیفیت مطلوب برگزار خواهد شد.
 
معصومی در پایان گفت: اخیرا هنرمندان خوب حوزه هنری خوزستان با نمایش «حلقه آتش» در بخش خیابانی جشنواره ملی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر، موفق به کسب جوایز ارزنده‌ای شده‌اند که جا دارد ضمن تبریک این موفقیت به هنرمندان حوزه هنری سراسر کشور از زحمات این گروه و واحد هنرهای نمایشی خوزستان تقدیر و تشکر کنم.
 
گفتنی است جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر سوره‌ماه با میزبانی استان‌های اردبیل، سمنان، یزد،‌ گلستان و بوشهر از اول تا 20 شهریورماه برگزار می‌شوند و منتخبین این رویداد به بیست و سومین جشنواره‌ی سراسری تئاتر سوره ماه که مهرماه در تهران برگزار می‌شود، راه خواهند یافت.