نوید محمدزاده به عنوان بهترین بازیگر مرد سال سینمای ایران در سال 98 معرفی شد.

پایگاه خبری تئاتر: در حالی که در نظرسنجی مشترک دو رسانه آنلاین سینمادیلی و فیلم نیوز، پریناز ایزدیار بهترین بازیگر زن سینما در سالی که گذشت انتخاب شد، نوید محمدزاده با رای 65 هزار نفر برای بازی در فیلم‌های "متری شیش و نیم" و "سرخ‌پوست" به عنوان بهترین بازیگر مرد سینما در سال 98 انتخاب شد.

در این نظرسنجی که نتایج آن جمعه هشت فروردین منتشر شد، حامد بهداد برای "قصر شیرین"، پرویز پرستویی برای "مطرب"، پژمان جمشیدی برای "جهان با من برقص"، امین حیایی برای "درخونگاه"، بهرام رادان برای "آشفته‌گی"، هوتن شکیبا برای "شبی که ماه کامل شد"، جواد عزتی برای "ماجرای نیمروز، رد خون" و "جهان با من برقص"، پیمان معادی برای "متری شیش و نیم" و علی نصیریان برای "مسخره باز"، دیگر نامزدهای بهترین بازیگر مرد سال سینمای ایران در سال 1398 بودند.

 نمایی از فیلم "سرخ‌پوست"

به همین بهانه نگاهی به کارنامه بازیگری محمدزاده داریم که بیش از یک دهه است در تلویزیون و سینمای ایران حضوری فعال دارد.

نوید محمدزاده از اواخر دهه 1380 وارد عرصه تئاتر شد و با نمایش "پسران آفتاب" نخستین تجربه‌های نمایشی خود را رقم زد. او سال بعد در نمایش "ماه در مرداب" حضور یافت و به همین ترتیب با سالی یک یا دو نمایش روی صحنه رفت. همزمان با اجراهای تئاتر برای نخستین بار در فیلم "آن دو" به کارگردانی بهروز قبادی  در سال 87 ایفای نقش کرد که این فیلم سال‌ها در توقیف ماند و تقریبا بعد از یک دهه در سال 97 به روی پرده سینماها رفت. محمدزاده در همان سال 87 در فیلم "در میان ابرها" به کارگردانی روح الله حجازی ایفای نقش کرد.

او پس از بازی در این فیلم به صحنه تئاتر بازگشت و دو نمایش "فاصله تاریک ستاره‌ها" و "دهانی پر از پرنده" را اجرا کرد. او در سال 90 در نمایش "نورگیر" و "زمستان 66" حضور یافت و پس از آن با اجرای بخشی از برنامه "دوستان" در شبکه جام جم به تلویزیون آمد و تا سال 91 به اجرای برنامه پرداخت. او همزمان در این سال در سه نمایش "ایستاده‌ها سر سوراخ سوپ خوری"، "پچ پچه‌های پشت خط نبرد" و "ویران" حضور یافت و علاوه بر این با "لرزاننده چربی" محمد شیروانی بار دیگر به سینما بازگشت. در همان سال محمدزاده در سریال "سهمی برای دوست" به کارگردانی مسعود اطیابی و تله فیلم "داستان ما، قصه تو" به کارگردانی رضا بهشتی به ایفای نقش کرد.

نمایی از فیلم "عصبانی نیستم"

اما نقطه عطف کارنامه هنری این بازیگر را باید فیلم "عصبانی نیستم" (1392) به کارگردانی رضا درمیشیان دانست، فیلمی که او را نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در سی و دومین جشنواره فیلم فجر کرد، اما در دقایق آخر نظر هیئت داوران تغییر کرد و این جایزه به رضا عطاران رسید، فیلم در توقیف ماند و بعد ازچند سال به روی پرده سینماها رفت تا در نهایت تنها تندیس بهترین بازیگر مرد از هشتمین جشن منتقدان سینما به او اختصاص یابد.

محمدزاده در همان سال 92 با حضور در فیلم "سیزده" به کارگردانی هومن سیدی به ایفای نقش پرداخت و سال بعد در "ناهید" آیدا پناهنده حضور یافت و  برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از جشنواره بین‌المللی فیلم براتیسلاوا در سال 2015 شد.

نمایی از فیلم "لانتوری"

او در سال 94 باردیگر با درمیشیان همکاری کرد و این بار در "لانتوری" به ایفای نقش پرداخت، نقشی که باعث شد او بار دیگر نامزد تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول مرد از نوزدهمین جشن سینمای ایران شود.

او در سال 94 بار دیگر با فیلم "خشم و هیاهو" تجربه همکاری با هومن سیدی را تکرار کرد و این بار نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد، اما باز هم دست او به سیمرغ بلورین نرسید تا این بار با یک کارگردان فیلم اولی همکاری کند.

نمایی از فیلم "ابد و یک روز"

محمدزاده در همان سال با سعید روستایی در "ابدو یک روز" همکاری کرد و تبدیل به ستاره سینمای ایران شد. او برای این فیلم این بار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد.

محمدزاده سال بعد در فیلم "بدون تاریخ، بدون امضا" ساخته وحید جلیلوند در نقش پدری به ایفای نقش پرداخت که از سر فقر و نداری بدون آنکه بداند جان فرزندش را می‌گیرد. او برای این فیلم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر شد و شیر نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره ونیز را نیز از آن خود کرد. او همچنین علاوه بر دریافت تندیس شایستگی بهترین بایگر نقش مرد جشن سینمای ایران، جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره آسیا پاسفیک را نیز از آن خود کرد. محمدزاده در نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم براتیسلاوا در کشور اسلواکی بار دیگر موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد شد و جایزه خود را به بازماندگان زلزله کرمانشاه تقدیم کرد.  

نمایی از فیلم "بدون تاریخ بدون امضا"

مشخصه اصلی بازی‌های او ایفای نقش مردانی عصبی است که به زعم بسیاری از منتقدان او را به ورطه تکرار انداخت. اما محمدزاده باهوش‌تر از این است که بخواهد تکراری شود. او در سال 95 با فریدون جیرانی "خفه‌گی" را کار کرد و باعث شد بار دیگر نامزد دریافت تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیستمین جشن سینمای ایران شود.

در ادامه، این بازیگر جوان و شناخته شده که همزمان در تئاتر نیز به ایفای نقش می‌پرداخت، باید دست به انتخاب‌های جدید می‌زد تا از کلیشه‌ها دور بماند. بنابراین از میان پیشنهادهایی که داشت بار دیگر تجربه همکاری با هومن سیدی را پذیرفت و با ایفای نقش شاهین در فیلم"مغزهای  کوچک زنگ زده" چنان درخشید که نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شد و بار دیگر جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره شب‌های تالین را برای این فیلم از آن خود کرد.

نمایی از فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده"

توانایی او در بازی در نقش‌های متفاوت حالا برهیچکس پوشیده نیست و او یکی از ستارگان سینمای ایران است که نه تنها فیلمسازان به او اعتماد دارند، بلکه مخاطب نیز به او اعتماد دارد و می‌داند اثری  که محمدزاده در آن حضور دارد متفاوت از سایر آثار سینمایی خواهد بود.

سال 97 برای محمدزاده سال متفاوتی بود؛ او در این سال در دو فیلم "متری شیش و نیم" به کارگردانی سعید روستایی و "سرخ‌پوست" نیما جاویدی حضور یافت و هر دو اثر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند و بیشترین جوایز را نیز از آن خود کردند.

نمایی از فیلم "متری شیش و نیم"

محمدزاده برای هردو اثر نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد ونقش مکمل مرد شد و در نهایت تندیس بیست و یکمین جشن سینمای ایران را از آن خود کرد. اوهمچنین جایزه بهترین بازیگر مرد را نیز از سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو از آن خود کرد. دو اثر کاملا متفاوت با دو جنس بازی متفاوت که باعث شد محمدزاده بار دیگر در سینمای ایران بدرخشد. علاوه بر این او در سال 97 با حضور در چهار نمایش این شهرت و محبوبیت را به صحنه تئاتر نیز کشاند و باعث شد تا مخاطبان بسیاری به سالن‌های تئاتر بیایند و بازی او را نفس به نفس ببینند و از آن لذت ببرند.

نمایی از سریال "قورباغه"

او سال 98  در هیچ اثر سینمایی حضور نیافت هم به دلیل این که قصد داشت از فضای سینما کمی دور باشد وهم این که در تازه‌ترین تجربه همکاری با هومن سیدی مشغول بازی در سریال "قورباغه" برای شبکه نمایش خانگی است.

حال باید دید آیا او این شهرت و این مخاطب را در شبکه نمایش خانگی نیز می‌تواند حفظ کند یا نه.