«شبگرد» با بازی درخشان جیک جلنهال، فیلمی برای آشنا شدن با رسانه‌های اجتماعی و سیاست و اخلاق حاکم برا آنهاست.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم سینمایی Night Crawler (به فارسی: شبگرد) فیلمی جنایی به کارگردانی دان گیلروی است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. شبگرد در تاریخ ۵ سپتامبر ۲۰۱۴ در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو اکران شد.

این فیلم در رشته بهترین فیلمنامه اورجینال یا غیر اقتباسی در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار نامزد شده بود. ستاره فیلم جیک جیلنهال در نقش یک خبرنگار است که از صحنه‌های تصادف و جرم و جنایت در لس آنجلس فیلمبرداری می‌کند و آن‌ها را به شبکه‌های اخبار تلویزیونی می‌فروشد.

دانی گیلروی در «شبگرد» به دنیای بی اخلاق و سرشار از خشونت در رسانه‌ها و نقش مردم عادی در رویکردی که آن‌ها پیش گرفته اند انتقاد می‌کند.

داستان فیلم: مردی به نام لوئیس بلوم، به تازگی از کار بیکار شده و بر اثر یک اتفاق به طور اتفاقی با گروهی از فیلمبرداران موسوم به «شبگرد» که در حال فیلمبرداری از یک صحنه دلخراش تصادف بودند آشنا می‌شود. او تصمیم می‌گیرد این کار را دنبال کند و از حوادثی که در سطح شهر رخ می‌دهد فیلم‌های اختصاصی تهیه کرده و آن‌ها را به سردبیر خبر تلویزیون به نام نینا رومینا بفروشد. لوئیس که چندان با حرفه فیلمبرداری و خبرنگاری آشنا نیست، خود را در موقعیت‌های خطرناکی قرار می‌دهد تا بتواند به هر طریقه ممکن تصاویر کمیابی را تهیه کرده و پول بیشتری بدست بیاورد. شخصیت نینا در این فیلم در واقع نماینده نسب از جامعه رسانه آمریکاست که تنها اخبار جنجالی را منتشر می‌کنند و کاری به حقیقت ندارند.

بازیگران: جیک جیلنهال، آن کیوساک، بیل پاکستون، ریز احمد، رنه روسو و بیل پاکستون، از بازیگران این فیلم هستند. جیلنهال با این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و همچنین انجمن بازیگران آمریکا شده بود.

فروش گیشه: شبگرد ۸.۵ میلیون دلار بودجه ساخت داشته و آخرین رقم ثبت شده از فروش این فیلم ۳۸.۵ میلیون دلار در گیشه‌های جهانی است.

منتقدان و مخاطبان سایت معتبر راتن تومیتوز به ترتیب به این فیلم امتیاز ۹۵ و ۸۵ از صد را داده اند. آمار و ارقامی که از این فیلم دو سایت دیگری IMDb و متاکریتیک ثبت شده است، «شبگرد» به ترتیب امتیاز ۷.۹ و ۷۶ را دریافت کرده است.